• Stolt Farsa

Finns det en värld utan Ideal?

Många människor idag känner stress över hur man skall vara och se ut. Jag är inte heller något undantag. Man ska ju allra helst vara snygg, ha ett bra jobb, ha många vänner, prestera varje dag på jobbet, m.m. Även om jag som alla andra kan känna stress och press över sånt här så kan jag ändå inte sluta fundera över en värld där det inte fanns några ideal.

Har du tänkt på det här? Kan vi jämställa bort alla ideal som finns? Eller är världen inkomplett då? Beskriv gärna dina tankar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det en värld utan Ideal?
  • Aniiee

Det finns alltid ideal. Men idealen är våra att forma som vi vill, enskillt och tillsammans (samhället). Dina ideal är inte mina ideal och våra gemensamma ideal är inte desamma som våra föräldrars eller deras föräldrars eller mormorsmormors från grekland. 

Men helt utan ideal skulle människor bli lealösa, viljelösa kollin och det går inte att bygga samjällen och gemenskap på.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (D'archangel)

Nej, någon sådan värld har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. En värld utan ideal är inte önskvärd på något vis. Rättvisa och jämställdhet är ideal i alla högsta grad.
    Här är det grundläggande missförståndet:
    "Idealen" i samhället är summan av miljontals människors preferenser. Enligt det här strukturalistiska, marxistiska paradigm som råder just nu bland "radikala" unga så är det precis tvärtom. Människors preferenser är ett resultat av ideal som skapats av samhället och som påtvingas människor. Om ni tänker efter så är det inte rimligt. Hur skulle det där drömsamhället se ut? Skulle alla människor plötsligen vara lika attraktiva oavsett kön, ålder eller utseende?

• Stolt Farsa
    Dr Nail skrev 2016-10-22 20:40:49 följande:

Det gör det. Den världen kan man bygga själv om man vill.

Hur skulle det vara möjligt?
  • Anonym (J)

Det tror jag är helt omöjligt. Vi är ju såna komplexa, självcentrerade, känslostyrda  individer. Om vi startar om från noll så kommer ideal skapas ganska snart. 

• Dr Nail
    Stolt Farsa skrev 2016-10-22 21:08:26 följande:

Hur skulle det vara möjligt?

Man slutar bry sig.
  • Anonym (M)

Min strävan är väl snarare att skapa differentierade ideal inte att utplåa idealen.

Men nån form av gemensamt ideal/strävan/samhällsyns krävs nog att ett samhälle har för att kunna vara ett samhälle (om man pratar ideal på en annan nivå än utseendeideal).

• Höger

Ideal är ofta något positivt. Det hjälper människor att leva rätt.

Bra ideal:

* Ska leva i tvåsamhet

* Ska skaffa barn

* Ska se bra ut

* Ska ha bra kontakt med familj och nära vänner

Dåliga ideal

* Man ska ha många vänner

* Man ska vara självständig

• Anonym (D'archangel)
    Dr Nail skrev 2016-10-23 03:14:01 följande:
    Man slutar bry sig.
    Alla ideal har en funktion. Om man "slutar bry sig" om utseende, jobb, pengar och socialt nätverk - behöver jag berätta vad som händer då? Du får ingen partner, ingen inga och inga vänner.

Att människor känner "press" beror på att dom jämför sig för mycket med varandra. Människor kan ha olika utseendeideal, olika ambitioner och olika behov av umgänge och nätverk. Problemet uppkommer när du har så dålig självkänsla att du mår dåligt av någon annans ideal och ambitioner. Det är en personligt problem, inte ett samhälleligt.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 10:30:46 följande:
    Alla ideal har en funktion. Om man "slutar bry sig" om utseende, jobb, pengar och socialt nätverk - behöver jag berätta vad som händer då? Du får ingen partner, ingen inga och inga vänner.

"inga pengar" skulle det stå, inte "inga inga"
  • Stolt Farsa
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 10:30:46 följande:

Att människor känner "press" beror på att dom jämför sig för mycket med varandra. Människor kan ha olika utseendeideal, olika ambitioner och olika behov av umgänge och nätverk. Problemet uppkommer när du har så dålig självkänsla att du mår dåligt av någon annans ideal och ambitioner. Det är en personligt problem, inte ett samhälleligt.
    Håller med. Jag skulle nästan säga att det är omöjligt att inte bry sig. Man blir indragen i det var sig man vill eller inte.
  • Gullefjuns mamma

Nej, en värld utan ideal finns inte. Idealen är ett av samhällets sätt att hålla ordning. Vi bestämmer, informellt, en massa regler om hur man ska bete sig, vilka beteenden som är eftersträvansvärda och vilka vi ogillar. Utan de gemensamma reglerna och förhållningssätten skulle inte samhället fungera. Vi skulle krocka med varandra socialt hela tiden. Som när det uppstår kulturkrockar mellan folk som är uppväxta med olika ideal.

Vi har ideal om hur vi ska bete oss mot varandra (vänligt och med respekt), hur vi förhåller oss till saker (ditt, mitt och gemensamt) mm. Sånt behövs.

Däremot önskar jag mig ett samhälle med delvis andra ideal än vi har idag.

• Stolt Farsa
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 10:46:27 följande:

Nej, en värld utan ideal finns inte. Idealen är ett av samhällets sätt att hålla ordning. Vi bestämmer, informellt, en massa regler om hur man ska bete sig, vilka beteenden som är eftersträvansvärda och vilka vi ogillar. Utan de gemensamma reglerna och förhållningssätten skulle inte samhället fungera. Vi skulle krocka med varandra socialt hela tiden. Som när det uppstår kulturkrockar mellan folk som är uppväxta med olika ideal.

Vi har ideal om hur vi ska bete oss mot varandra (vänligt och med respekt), hur vi förhåller oss till saker (ditt, mitt och gemensamt) mm. Sånt behövs.

Däremot önskar jag mig ett samhälle med delvis andra ideal än vi har idag.

Hej. Ja dom idealen håller jag definitivt med om. Att vi ska behandla andra väl, visa respekt, m.m. I den här tråden tänkte jag också lite på skönhetsideal, självförverkligande, status, god ekonomi, och så vidare. Är dessa ideal också nödvändiga eller är det något vi skulle kunna klara oss utan.
  • Anonym (D'archangel)
    Stolt Farsa skrev 2016-10-26 08:11:11 följande:
    Hej. Ja dom idealen håller jag definitivt med om. Att vi ska behandla andra väl, visa respekt, m.m. I den här tråden tänkte jag också lite på skönhetsideal, självförverkligande, status, god ekonomi, och så vidare. Är dessa ideal också nödvändiga eller är det något vi skulle kunna klara oss utan.
    Du har ju ett skönhetsideal vare sig du vill eller inte. Du har en uppfattning om vad som är snyggt och fult. Jag antar att du menar någon sorts onaturliga skönhetsideal som man ser i t ex modeindustrin?

Angående självförverkligande, status och god ekonomi så kan du kolla in Maslows klassiska teori om behovshierarki. Den förklarar rätt så bra varför vi gör de saker vi gör. Det handlar om behov hos människan, inte om förväntningar utifrån. Några ideal behövs inte för att de behov av status, pengar och självförverkligande ska finnas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki
  • Anonym (Eh)

Har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Människan är en varelse som söker sig till grupper för att känna sig trygg. I alla grupper finns saker som gör att de markerar sig mot andra grupper, till exempel genom kläder, religion eller sätt att vara eller se ut på.

• Anonym (anonym)

Finns inget samhälle utan några ideal och har aldrig funnits. Om man tittar på enkla naturfolk så finns det massor av ideal ser man på en asketisk livsstil så finns ju idealet att leva genom att äga och förbruka så lite som möjligt...

Svar på tråden Finns det en värld utan Ideal?