• Juliii86

    Vi som plussat efter IVF hösten 2016

    Humla85a skrev 2017-01-21 17:30:11 följande:
    Fördelen du har med det är ju att vi andra redan varit där och kan hjälpa dig med vår erfarenhet.

    Jag minns att vid vårt första ul så kändes allt så sjukt overkligt. Bara grät och grät. Och det gjorde tillochmed mina föräldrar, dom har ju varit så delaktiga i våra ivf försök så dom visste ju att vi var mitt uppe i det Mamma påbörjade sin telefonterror, haha, ringde stup i kvarten och började samtalen: -gråter du?!

    Hon har nerverna utanpå och var så orolig att det skulle hända något. Lilla mamma. Nu har hon dock lugnat sig tack och lov
    Ja det är ju sant :) Det är min första barn så jag har ju inte så mycket koll på något så jag får bra hjälp av er.

    Jag förstår dig precis hur du kände dig :D Så var det för mig också att det kändes så overkligt. Det är ju underbart att du har fått sån stor stöd av dina föräldrar. Haha, det blir så med mammor att dom blir oroliga men det är ändå fint av din mamma att bry sig om dig :) Min mamma vet också om att jag har gjort IVF behandling men har inte berättat hur det har gått. Tänkte vänta till vecka 12 med och berätta.


  • Juliii86
    hope88 skrev 2017-02-02 21:19:46 följande:

    Åhh vad glad jag blir!! Så mysigt att få se bebis <3


    Ja det riktigt mysigt att se lilla bebisen. Dock så hände det något hemskt som jag blev så orolig att jag började blöda lite grann förra veckan i söndags och ringde då till 1177 för att rådfråga och sa att det inte var någon fara blöda så lite men att det inte var någon idé att åka in till akuten och istället ringa sahlgrenska. Fast jag är inte där längre sa jag och bad mig ringa bm i min ort. Så ringde jag i söndags för att lämna ett meddelande. Eftersom jag tidigare haft 4 missfall gick bm med på att jag ska göra vul på gyn mottagning som hon skulle först kontakta och se ifall de vill kolla upp mig. Fick en tid samma dag och när jag väl är där ser man ett tickande hjärtA och lillan ser att må bra ut förutom att han såg blod brevid lillan men han kunde inte svara på varför? Han sa då att jag inte ska oroa mig mer för orar jag mig då oroar sig lillan också och försöka njuta av graviditeten. Jag skulle ialla fall ringa tillbaka om jag får starka smärtor med färsk blod vilket jag har fått lite grann men inga smärtor. Han sa också att jag kommer dom närade dagarna blöda brunt som han varnade mig i förväg för att inte oroa mig mer eftersom det inte är något farligt. Så har jag gått och blödit varje dag nu men blöder endast 2-3 gånger per dag så det är inte värst mycket om man tänker efter. Bara lillan mår bra så har jag inget att oroa mig.

    Nästa vul eller ul blir den 22 hos mödravårdcentral :)Då är jag i vecka 13 (12+1). Jösses vad tiden går fort! Idag är jag i vecka 10 (9+4).
  • Juliii86

    Hej tjejer, hur går det här inne? Det har varit tyst lite för länge känns det som :) Kanske dags att liva upp tråden lite. Själv är jag i vecka 12 (11+5) och snart går jag in i vecka 13 :) Nu är det inte så långt kvar tills vi får se vår lilla busfrö igen. Maken har ju inte kunnat vara med på mina vul men den här gången kommer han att få se vår bussfrö HjärtaSkrattande

  • Juliii86
    hope88 skrev 2017-02-19 21:02:41 följande:
    Vad läskigt med blodet :( men skönt att ha sett bebis må bra iaf <3 Hur har det gått med blödningen och hur mår du?

    Ja väldigt tyst här inne. Hoppas alla mår bra och att våra små växer på!

    Åh så härligt med vecka 13 snart och snart dags för nästa ultraljud! Mys! Å härligt att maken hänger på och får se nu. Alltid mysigt att få kika in och bonda lite <3

    Jag går in i vecka 28 på onsdag och mår väl sådär. Halsbränna som svider rejält och så är jag sjukskriven på 100% för foglossning. Men jag njuter ändå. Det är så mysigt att få känna bebis sparka och se magen växa så det tar bort den jobbiga smärtan <3

    Bild från i torsdags i vecka 26+1. Magen växer :D
    Hejsan! :) Jo det har gått bra än så länge, blödningen slutade för typ en vecka sedan så jag hoppas att det håller sig borta. Jag mår bra förutom att jag får så ont i ryggen när jag jobbar eller sitter ner, jätte jobbigt. Ibland får jag även ont i korsryggen men väldigt sällan, annars känner jag mig så trött om dagarna, orkar liksom inte göra något. Får se om de tar prover på järnbrist på onsdag för det var en del andra prover som inte hann göras när jag sist var där.

    Ja, det känns underbart att komma så här långt :) Ja men precis ska bli så mysigt och umgås lite med bussfrö.

    Åh vilken söt gravid mage! Vill också! :D Men fy så jobbigt du har haft det, skönt att du fått sjukskrivning så du kan vila dig lite från foglossning samt att du kan njuta av i lugn och ro.
  • Juliii86
    Filli89 skrev 2017-02-19 21:16:50 följande:
    Ja du, hon har varit på väg ut x antal gånger. Fick förlossnings värkar från ingenstans o de kom tajtare o tajtare så tappen hade blivit förkortad och börjat öppna mig dessutom. Läkarna sa i stortsett finns inget o göra du kommer förmodligen få sent mf i v20, var inne på strikt sängläge i sjukhuset några dagar, sen vare en dum läkare som tyckte jag kunde gå hem igen med två veckors sjukskrivning o sen börja jobba som vanligt. Som tur var hade vi tid med läkare hos mvc två dagar senare o där såg hon att den krympt ännu mer o att fosterhinnan tom buktade ut, så d var bara en tidsfråga innan hon skulle Komma ut. Efter många om och men fick vi läkarna o sätta dit ett cerklage (ett band man opererar in för att hålla tappen) så de gjorde d o så åkte vi hem några dagar senare, väl hemma började smärtan igen så vi åkte in till akuten igen o där visade d att cerklaget börjat lossna o tappen höll på minska igen, så vi fick tid hos spec mvc, fick en grym läkare som ordnade fort bara på en timma en ny operations och en ny läkare satte ett nytt band tack Gud. Nu har den hållt hittills o vi har varit hemma sen i tisdags, sjukskriven hundra procent, har återbesök hos spec mvc på onsdag. Som en mardröm alltihop, men från o med onsdag är vi inne i i v23 o tillhör då förlossningen o inte akuten så känns lite bättre att d då måste göra allt för vår flicka, men hoppas o ber att hon inte vill komma ut ännu.
    Men usch och fy! Vad du har gått igenom en del :( Jag håller alla mina tummar på att hon stannar kvar i magen och att hon kommer ut när det är dags, styrke kramar!
  • Juliii86
    Humla85a skrev 2017-03-12 19:28:28 följande:

    Hallå alla!

    Hur står det till med er och era bebbar?

    Här rullar det så sakteliga på. V 23 nu. Känner pyret buffa runt i magen så gott som dagligen. Varje dag som går känns som en seger.


    Här är det bra och vissa dagar mindre med hemska värk annars mår jag fint :) Bebisen mår också braSolig Åh så mysigt att du känner av bebisen, längtar också få göra det. Har bara känt av lite smått men vissa gånger har jag blivit fundersam om det var tarmarna. Är just nu i vecka 15 (14+5).
  • Juliii86
    Humla85a skrev 2017-03-13 16:22:40 följande:

    Vad kul att höra att allt går bra Jag kände inte bebben förrän i v21 första gången. Och imorgon går vi in i v24. Men jag har en doppler också som jag lyssnar med lite ibland. Så otroligt skönt för nerverna!


    Jaha oki :) Är det ditt första barn eller har du flera barn? Vad skönt att du har en doppler hemma, det är rätt praktiskt att ha en om man känner sig orolig. Jag har en gammal variant hemma som jag köpte för cirka 8 år sen. Har provat den men har inte lyckats hitta hjärtat för jag har försökt använda mig utav vaselin eller lotion och inget har fungerat. Förra veckan beställde jag ultraljuds gelé förhoppningsvis (tänkte jag då) att det ska vara lättare att hitta och höra bättre. Lyckades till slut hitta hjärtat men det var så svagt ljud. Vet inte om apparaten håller på bli dålig eller så är det jag som inte gör rätt hehe. Den har stått ganska länge gömd i ett skåp. Men så mysigt att höra bebisen hjärta <3
  • Juliii86
    Humla85a skrev 2017-03-15 08:20:12 följande:

    Första barnet. Så allt är nytt/roligt/spännande/oroligt och ångestfyllt. Allt på samma gång

    Jag köpte en ny doppler, angel sounds, och har hört hjärtat tydligt varje gång. Men då har jag ul gelé också, om det gör nån skillnad. Men var i v18 när jag lyssnade första gången, och då fick jag vara rätt långt ner på magen. Vid troskanten typ.


    Åh vad spännande :) Det blir också föesta barnet för mig :) Det var svårt att förstå i början att vi äntligen blev gravida. Allt kändes som en dröm för mig.

    Jaha ok då kanske min är lite smått dåligt för jag höll den långt ner i magen :) Får nog köpa in ny när nästa lön kommer.
  • Juliii86
    Humla85a skrev 2017-03-15 22:35:33 följande:

    Nej jag tror jag fortfarande inte riktigt fattat att det växer en bebis i mig. Efter så många år och fruktlösa försök. 2017 ska bli bästa året någonsin!


    Jag förstår dig precis hur du menar :) Håller även med dig att 2017 är det bästa året! Du är väl nu ganska nära nu till bf :D Så spännande!
  • Juliii86
    Filli89 skrev 2017-04-07 15:29:18 följande:

    Hej tjejer, väldigt tyst här inne. Hur gåre för alla? Vi börjar närma oss allt mer? Och jag tänkte att vi kanske kunde hjälpa varandra med allt som behövs inför det kommande barnet, tex hur vi förbereder sjukhusväskan, lr alla krämer och absolut nöd som behövs inför barnets ankomst, några som köpt vagn redan? Jaa whatever låt oss prata hehe. Kram


    Hej, här går det bra :) Har köpt en del bebis kläder i ullared och på H&M men vagnar, skötbord, babystol osv har vi inte köpt än. En spjälsäng har vi som mina föräldrar har sparat från när jag och min syster var små så den ska vi få när tiden närmar sig. Är just nu i vecka 19 (18+3).

    Angående barnvagn så har jag tittat en del på Britax go next verkar vara en smidig barnvagn. Den tar inte så mycket plats i bilen och är lätt att fälla ner. Funderar på att köpa en grå färgad, ser riktigt tjusigt i den färgen. Svart vill jag inte köpa, det känns som barnvagnen skulle hetta upp sig i solen. Bara något jag har fått för mig Drömmer

    Är det någon som ska köpa sig en bärsjal? Jag är helt inne på att köpa en sådan då jag tycker det ser så mysigt ut att bära bebisen på det viset. Det känns som man får mer kontakt med bebisen och närhet. Det blir att öva sig fram hur man ska få på sig den samtidigt som man försöker få in bebisen hehe.
  • Juliii86
    Filli89 skrev 2017-04-07 23:51:44 följande:
    Åååh Ullared skulle jag oxå vilja dra till, men har nog inte tid för det eftersom det kmr krävas tid och pengar för d en bra bit från Sthlm men kul att du varit där, har hört att de ska ha mkt bebis prylar billigt.

    Jag har nog hunnit med det mesta, skötbord, spjälsäng,babysitter, gung vagga.. lite kläder har faktist undvikit att köpa för mkt i strl 50 för de lär nog gå rätt fort, Sen har jag fått hem vagn (buggabo donkey) och baby skydd. Har lite små grejer kvar att beställa på apotea som krämer, koksalt osv o lite eko våtservetter.. men känner fortfarande stress på att mkt saknas vet inte vf.

    Jag är i v29 så är lite före så förstår att du inte hunnit allt för mkt. Gällande bärsjal tror jag inte att ja kmr använda, det är för komplicerat för mig heheh. Tänkte köpa ergobaby 360 den är ergonomisk och har fyra olika lägen som man kan ha bebisen i, så det känns som att d blir den.
    Jaha oki, då förstår jag att du inte har tid och att det är så långt från där du bor. Ja, dom har billiga barnkläder och jätte söta kläder. Jag har inte köpt så mycket bebiskläder än för jag vet inte riktigt vad för kön det blir och det får jag reda på onsdag. Storleksmässigt så har jag undvikit köpa 50 då min familj har sagt åt mig att inte köpa små storlekar då bebisen kommer snabbt växa ifrån sig kläderna så det har blivit från 68-74. Det går ju bara vika upp kläderna om bebisen blir för liten för kläderna.

    Åh vad roligt att du har kommit så långt i graviditeten och hunnit köpa mycket saker innan bebisen kommer :) Önskar också att jag kunde köpa allt det där redan nu men det känns för tidigt. Jag har också funderat på köpa en babysitter men vet inte riktigt vart jag ska köpa en? Har sett på ikeas hemsida men jag är lite osäker på den annars tror jag att jag kommer köpa en del andra saker från ikea och några saker som är begagnade. Barnvagnen vill jag helst inte köpa begagnat. Jaha ok en buggabo donkey blev det för er :) Vad blev det för pris på den om man får fråga? :)

    Förstår att det känns som det saknar något, men jag tror du har fått hem det mesta av det viktigaste :)
  • Juliii86
    Filli89 skrev 2017-04-08 15:06:36 följande:
    Åååh vad intressant med rul, hoppas det går bra, för mig vare lite spännande samtidigt som man kände en viss oro över hur det skulle gå, lycka till<3

    Ja om man inte vet könet är det jätte tråkigt att handla kläder tycker jag. Försökte lite i början när ja inte visste men tyckte inte att d fanns så mkt snyggt i unisex.

    Jag köpte donkey ny från Holland faktist för cirka 10.000 vet inte exakt i kr men 1079 ? blev det iaf. Nästan tre tusen billigare än Sveriges priser så tyckte det var värt. Maken har monterat den så ja bara stirrar på den haha helt kär typ.
    Ja, det ska bli jätte spännande och intressant också, o se vad det blir för kön. Tack :D

    Ja precis, så känner jag också att det blir svårt att köpa och sen att det inte finns mycket att välja på.

    Jaså? Vad smart att köpa en barnvagn utanför Sverige. Det var ju rätt billigt för en barnvagn. Skönt att ni har hittat en billig barnvag, det är sällan man gör det. Hehehe, åh men snarrt får ni använda den :D Dagarna går ju rätt så fort tycker jag.
  • Juliii86
    hope88 skrev 2017-04-09 10:57:21 följande:
    Åhh så spännande med rul snart! Lycka till <3

    Japp vi har köpt en bärsjal från aldoria :) Verkar så mysigt att ha bebis så nära!
    Ja, jag har längtat så otroligt mycket för den här dagen. Sist jag var på ultraljud var 22 februari och det har varit så tufft att vänta så länge på att se bebisen. Jag vill bara se mitt lilla underverkHjärta

    Åh, har du det? Jag vill också köpa det, men ska vänta ett tag till :) Ja, eller hur! Håller med dig att det ser super mysigt ut.
  • Juliii86

    Så nu har vi varit på rutinultraljud som var igår. Vilken underbar känsla att se vår lilla bebis, mycket aktivitet var det på den busfrönSolig Vissa gånger var det lite svårt att mäta och se efter organ då fick hon vänta med det, sedan ta något annat under tiden. En gång bestämde sig bebisen att vända ryggen mot oss, haha.. jätte söt liten rackare. Trotts allt så sa hon att det såg jätte bra ut, allt som hon har mätt och sett såg fint ut. Vi fick en sista fråga innan det var dags att bege oss iväg så frågade hon oss om vi hade en fråga, vilket vi hade då. Vi frågade om hon hade möjlighet att se könet utan att hon sa emot började hon kolla direkt. Tog ett litet tag innan hon kom med ett svar. Det var ganska svårt att se för det fanns mycket skugga kring könet. Till slut sa hon, jag tror det är en flicka. Sen förklarade hon att hon tror det är flicka eftersom det var lite svårt att se tydligt men att det inte fanns en penis och det hade man sett omedelbart. Hon visade mig längst ner i magen att det inte finns penis och pung samt att hon visade tre streck som tyder på flicka Skrattande. Risken finns att det är en pojke men det får man väl se i efterhand. Jag är ändå lite besviken att det var "jag tror det är" ville ju ha ett säkert svar. Funderar om man inte kan fråga vid nästa ul vad banrmorskan tror. För nu gjorde jag rutinultraljud på ett annat ställe så får vi se vad den andra kvinnan säger. Annars tror jag att jag bara får vänta tills det är dags att föda. Viktigast är bara att vår bebis mår braHjärta

  • Juliii86
    Veronicasnart30 skrev 2017-04-24 21:04:12 följande:
    Vad tiden går fort! Kan verkligen rekommendera britax go next! Har brio go från 2013, från första barnet och använder den fortfarande, aldrig varit så nöjd med ett inköp förut! Smidig att fälla ihop och särskilt när sittdelen sedan används, bra hjul, lätt att svänga med en hand, bra höjd på liggdelen för oss medellånga, smidigt att byta mellan babyskydd och liggdel i början, bra varukorg, lätt att byta till vinterhjul, funkar på alla rampor i trappor, smidigt att fälla ned handtagen på bussen etc. Min son är snart fyra och får fortfarande plats i den! Min syster hade en bugaboo (vi fick barn samtidigt) och brio go slog den i allt plus att hennes vagn gick sönder efter ett tag och att de fick köpa en ny annat märke när min systerson var typ två år för då hade han vuxit ur den..... Britax go next är ju dessutom en uppdatering på vår så jag tror du kommer bli mer än nöjd =)
    Ja tiden rusar iväg känns det som, imorgon är jag i vecka 22 :)
    Åh vad kul att höra att du är så nöjd med britax go vagnen. Jag har kollat på youtube hur vagnen verkar vara och det ser ju så smidigt ut när dom visar hur de fäller vagnen med liggdelen och dessutom får mer plats i bilen. Vi har inte så jätte stor bil just nu så den skulle passa perfekt. Ännu bättre när du säger att det passar perfekt för oss medellånga, jag är ju inte så speciellt lång men däremot så är min make ganska lång. Förhoppningsvis kanske det går fixa ändå för jag är så fast vid britax go next. Om det inte kommer en ny variant förstås. Det gör mig mer taggad nu att köpa den :) Tack för ditt tips, det hjälper oss mycket.
  • Juliii86
    Veronicasnart30 skrev 2017-04-26 14:17:36 följande:
    Den passar nog de flesta längder men jag tyckte det var så skönt att slippa böja mig så långt ner när jag skulle plocka upp min son. Är inte superlång men 168 cm. Sittdelen är ju däremot lite lägre men då är de ju bebisen större så att säga och den används ju längst om du är orolig att det blir för högt med liggdelen (används ju bara ca 6 mån).

    Hur går det annars? Jag är idag i vecka 32+2 och tiden gååår sååå långsamt =) är ju sjukskriven så är väldigt uttråkad om dagarna. Var på tillväxtultraljud igår och allt såg bra ut, skönt, bm såg till och med en liten hockeyfrilla på pojken =) Längtar ännu mer nu. 

    Så synd att alla här inne på forumet bor så långt ifrån varandra, hade ju varit kul att ses när vi alla har följts åt i olika forum.
    Jaha oki, jag förstår. Jag får prov testa den i butiken när det väl närmar sig till bf :) Jag är ju ännu kortare, 161 cm så det blir lite jobbigt kanske eller så fixar det sig ändå. Allt går ju lösa på något vis :)

    Jodå, det är bättre nu än vad jag gjorde innan måste jag säga. Var ju en del illamående, värk i ryggen men ischias finns ju fortfarande kvar som kommer lite ibland. Idag var jag hos bm och fick lyssna på hjärtat och navelsträng. Det var så mysigt att höra bebisens hjärtljud. Vi pratade om att det känns som man vill höra ljudet hela dagen och bm höll med o sa att hon blir lika glad att få höra det av sina patienter då hon ser att dem blir så lyckliga. Hon är verkligen en bra bm och man känner sig i trygga händer. Oj, vad långt gången du är nu :D Vad roligt! Tiden går ju så jäkla fort tycker jag, snart så är din lille pojk snart ute känns det som. Men åh vad söt! Kul att ni fick se en liten hockeyfrilla. Förstår det att du längtar ännu mer att få träffa din lille bebis.

    Ja, det är synd faktiskt. Vi bor så utspritt på forumet som det verkar.
  • Juliii86
    hope88 skrev 2017-05-19 10:12:48 följande:

    Hej hur går det för er tjejer?

    I tisdags föddes vårt efterlängtade mirakel <3 En pojke på 3300g och 47cm i vecka 38+6 (igångsättning pga av foglossning och karpaltunnelsyndrom) igångsättningen gick kanon då jag redan hade mjuk tapp och var öppen 2 cm. Förlossningen gjorde självklart ont men vilken häftig upplevelse! Från första dosen av igångsättningsläkemedlet var han ute på 12 timmar och 24 min. Krystvärkar på 6 min utan en bristning så har bara en positiv upplevelse till förlossningen :)

    Nu håller vi på lära känna varandra här hemma och njuter till fullo! Tänk att vi äntligen efter alla år är föräldrar <3 Magiskt!

    Lycka till nu ni som väntar på bebis! Kikar in då och då och kollar läget :)

    Kram på er!


    Hej! Åh vad roligt att höra, stort grattis till lille mirakel! Vad underbart att höra att det gick bra på förlossning :) Jag kan knappt vänta på när det är min tur fast det är mycket kvar tills jag hamnar där. Ja, visst är det magiskt att vi alla lyckades bli gravida och snart ska bli mammor. Underbar känsla!

    Njut nu av tiden med bebisen och önskar dig stort lycka till! :) Stort grattis igen!
  • Juliii86
    Lee*** skrev 2017-06-12 21:08:35 följande:

    I går föddes vår lille pojk. Helt otrolig känsla även om jag hade en jobbig förlossning ( allt gick bra) att efter alla ivf pch hormoner så har vi fått vår efterlängtad bebis.


    Åh stort grattis :D Vad underbart att höra!
  • Juliii86

    Hejsan, tänkte kolla om det finns gravida kvinnor kvar här i tråden? :) Jag är just nu i vecka 38 (37+6) och har sedan 2 veckor sen känt av mensvärk som varit ganska bra hanterbart med idag, imorse kl 4 och sedan kl 6 vart det värre, fick liksom fokusera mig på andning för det gjorde så ont. Vattnet och slemproppen har inte gått än så jag antar att detta är bara en förberedelse inför förlossning? Just nu har bara lite molande värk inte så att jag tycker det gör ont.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF hösten 2016