• Anonym (...)

Jag har väl rätt att kräva planering i mitt eget liv?

Barnet bör ha rätt att komma och gå som han vill hemma hos sin pappa. Du har givetvis alltid rätt att säga vad du tycker om saken, men något lagstöd i att kräva någonting finns inte, dvs du kan bara "kräva" det pappan går med på. Han borde enl mig inte gå med på ett krav att barnet skall berätta flera dagar i förväg om när han har lust att dyka upp.
    Däremot borde pappan inte heller släppa allt vad han har för händer för att pojken kommer hem till er. Städa förråd kan ju dock vänta.

• Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2016-10-19 22:59:24 följande:
    Här hade de riskerat komma till ett tomt hus
    Pojken verkar ju ringa innan han kommer.
  • Anonym (...)
    Phalaenopsis skrev 2016-11-06 20:38:26 följande:
    Hade jag (som barn i en kärnfamilj) planerat att vara borta en vecka hos mormor så fick jag allt ringa och kolla att det funkade först ifall jag ville komma hem i förtid - de kanske hade dragit iväg på utflykt hela dagen. Det betydde inte att jag bodde mindre hemma hos mina föräldrar. Alla behöver helt enkelt planera sin vardag - även föräldrar.
    Javisst, ringa och kolla om det går bra att komma, men du behövde knappast ringa 2 dagar i förväg om du ville komma hem i förtid. TS tycker inte det är ok med ett samtal där barnet undrar om det går bra att komma med en gång.
Svar på tråden Jag har väl rätt att kräva planering i mitt eget liv?