Hur ska vi förhålla oss till porr?
Jag tror att porr förstör väldigt mycket för mänskligheten. För äktenskap och folks sexliv.
Jag tror att porr förstör väldigt mycket för mänskligheten. För äktenskap och folks sexliv.
Så hur ska vi då göra med porr? Hur ska vi förhålla oss?
I vilka sammanhang glorifies porr???
Ja, det är verkligen sjukt. Egentligen borde det vara mera öppet att man kollade porr än att man tycker om att titta på filmer med grova våldsinslag.
Vi har inte kommit så långt på den fronten ännu. Det är helt normalt att njuta av spänningen i en TV-serie där folk dödar varandra än att njuta av den sexuella spänningen i en porrfilm. Men just det där med sexualitet är fortfarande väldigt tabu i vårt samhälle. Våldet har blivit normaliserat, och det är ingen som reagerar över det längre. Vi utbildar soldater och tillverkar vapen som har till uppgift att döda andra människor om det skulle bli krig. Inga problem med moralen där inte..
Använde man porren på rätt sätt kan den tillföra mycket!
Rent generellt kan man se på den ihop för att bli lite mera sugna innan man själv har sex. Sedan kan den inspirera med ställningar mm.
Ja, självklart ser människor på våld för att dom njuter. Eller tror du dom tvingas till det? Annars skulle dom väl stänga av TV:n?
Men man måste skilja på olika sorters njutning - Man ser inte på våldsfilmer för att det ger sexuell njutning - man ser det för att det ger njutning i form av spänning. Man får en adrenalinkick. (Vilket är helt sjukt faktiskt - men det har väl med våra gener att göra.)
Jag skulle för egen del gärna se mera "vanliga" spelfilmer med mycket större inslag av nakenhet och porr. Då får man liksom utlopp för många olika känslor i samma film. Men en hel långfilm med 100% knullande skulle jag inte vilja se.
Hoppas att du inte läser sexnoveller heller.
Så enkelt är det inte. Porr kan nog spä på fantasin ganska ordentligt. Att se porr ökar också lusten rent generellt (för mig iaf) - vilket kan påverka det egna sexlivet positivt. (Men då räknar jag inte med sexmissbruk - det är en "egen" kategori som iofs också bör diskuteras.)
Sex med samma person i flera decennier kan nog må bra av att få lite intryck "utifrån".
Det där med att det skulle vara "avtrubbande" kan troligen gälla dom som "missbrukar", för dom finns tyvärr också - men vi kan knappast anpassa hela samhället efter en grupp som missbrukar. (Precis som alkohol och spel.)
Vissa är helt ointresserade av porr ( dom flesta kvinnor?) Dom kommer aldrig att förstå behovet. Det blir ganska svårt att diskutera då.