• Anonym (filla)

Hon tog hans barn??

Om mamman har enskild vårdnad så blir umgänget på mammans villkor eftersom det är hon som har bestämmanderätt över barnet. Men pappan är inte rättslös för det. Om han är missnöjd med mammans beslut så kan han stämma henne på gemensam vårdnad och mer umgänge. Domstolen kan då döms till pappans fördel. Han kan få igenom gemensam vårdnad vilket ger honom lika stor bestämmanderätt över barnet. Och han kan få dom på utökat umgänge som mamman då måste acceptera.

I praktiken måste han dock vara villig till att pendla för umgängets skull. Av förståeliga skäl blir umgänget glesare om barnet bor långt bort. När barnet lär känna sin pappa och blir lite äldre kan barnet dock följa med sin pappa och tillbringa exempelvis loven hemma hos honom.

Separerade föräldrar som inte kommer överens kan vända sig till familjerätten som finns i varje kommun för att få hjälp med att enas kring ett lämpligt umgänge. Förmodligen bästa stället för din pojkvän att vända sig till i första hand. Det är en frivillig instans men gratis.

• Anonym (filla)
    Anonym (J) skrev 2016-10-15 11:58:35 följande:

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av sånt här. Men hur kommer det sig att han inte har flyttat närmare barnet ännu? Vilken vettig människa som helst skulle ha gjort allt för att få vara nära sitt barn. Jag skulle iallafall ha offrat ALLT för mitt barn. Det låter ju som att han inte är helt ärlig mot dig.

Det finns vettiga föräldrar som inte flyttar efter den andra föräldern. Det går faktiskt att vara förälder på distans också.
  • Anonym (filla)
    Anonym (J) skrev 2016-10-15 14:20:37 följande:

Visst går det. Men vem vill det? Vem vill träffa sitt barn enstaka gånger per år när man kan bo nära och ha barnet varannan vecka? För mig är det inte vettigt.

Det är skillnad på vad man kan och vill. Skulle du flytta oavsett omständigheter?
Svar på tråden Hon tog hans barn??