• Anonym (Förälder)

Hon tog hans barn??

Demonia Demonium skrev 2016-10-14 13:15:34 följande:

Han har hur som haver umgängesrätt o har således rätt att träffa barnet de efter överenskommelse med mamman har dom gemensam vårdnad har har ännu mer rättigheter Men om hon nekar han rätten att umgås med barnet är de ett brott och hon kan då bli av med vårdnaden helt. Är de så dom har gemensamvårdnad kan han begära varannan vecka osv om han vill mm

Varannan vecka?

Då kommer han att få flytta om det ska fungera.
    Jag tror inte att mamman kommer att flytta direkt,
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Vera) skrev 2016-10-14 13:00:54 följande:

Så här ligger det till:

Jag är en tjej på 19 och min nya pojkvän har barn sen innan. Han blev pappa sent i sina tonår med en kvinna som då var runt 25. Hon flyttade (under graviditeten) hem till sin familj ca 70 mil från där min pojkvän bor. Han har träffat barnet max 10 gånger (barnet är ca 4 1/2)

Han säger att hon har tagit hans barn, att det inte finns något han kan göra för att få ha barnet. Att han har rätt att träffa barnet, men det är på "mammans nåder". Men vad jag vet så är det inget tvivel om hans faderskap, utan det är snarare avståndet som är ett problem. 

Därför vänder jag mig till familjeliv: Stämmer detta verkligen? Kan det gå till på det här sättet eller har jag träffat en kille som drar på sig offerkoftan framför mig men egentligen skiter i sitt barn? Jag vet inte vad jag ska tro? 

Konkreta råd:

1. Han ska kontakta familjerätten i kommunen där barnet är skrivet för de ska sköta samarbetssamtalen.
    2. Har de inte gemensam vårdnad så bör han kämpa för det OM han är engagerad i sitt barn på riktigt.
    3. Han ska se till att ett umgängesavtal med bestämda dagar och tider.
    Dock så är det BARNET som har rätt till umgänge med honom, inte tvärtom.
    Han bör vara beredd på att det är han som åka/betala kostnaderna fast han kan få till att mamman ska betala hälften eftersom avståndet överstiger 10 mil.
    3. Vill han ha varannan vecka så måste det fasas in försiktigt och då får han vara beredd på en flytt då barnet börjar skolan om några år.
Svar på tråden Hon tog hans barn??