Inlägg från: Linnea1994 |Visa alla inlägg
  • Linnea1994

Opinionsundersökning

KillBill skrev 2016-10-18 14:32:23 följande:

Diagrammet har jag satt ihop baserat på data från Riksgälden. Uppgifterna avser statsskuldens förändring under borgerlig respektive socialdemokratisk budget. Klicka på den lilla Excel symbolen så går det att tanka hem all uppgifter som en Excel rapport.  www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

Det är samma siffror som jag länkade till men min är lättare att se exakta siffrorne i. I din länk ser man även att man räknar med en rätt bra höjning under 2017. Detta trots att vi är i en stark högkonjunktur....
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 10:30:49 följande:
    Och du är väl medveten om att Sverige får beröm för hur vi sköter vår ekonomi, och har en av de starkaste ekonomierna med den högsta tillväxten i EU.

Visst det finns kritiker, men det gör det alltid, det hör till i det politiska spelet, men siffrona vad gäller arbetslöshet och tillväxt talar sitt tydliga språk.

Synd bara att Alliansen sålde ut mina och dina företag, och därmed en långt bättre möjlighet att hantera arbetslöshet än vad som skulle vara fallet med en lägre statsskuld.
    Jag gillar att vara företagare, gärna där vi alla hjälps åt, men si det vill inte alls Alliansen veta av, dom vill att några få istället ska bli rika, och inte alla vi som bor i Sverige.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 10:30:49 följande:
    Och du är väl medveten om att Sverige får beröm för hur vi sköter vår ekonomi, och har en av de starkaste ekonomierna med den högsta tillväxten i EU.

Visst det finns kritiker, men det gör det alltid, det hör till i det politiska spelet, men siffrona vad gäller arbetslöshet och tillväxt talar sitt tydliga språk.

Synd bara att Alliansen sålde ut mina och dina företag, och därmed en långt bättre möjlighet att hantera arbetslöshet än vad som skulle vara fallet med en lägre statsskuld.
    Jag gillar att vara företagare, gärna där vi alla hjälps åt, men si det vill inte alls Alliansen veta av, dom vill att några få istället ska bli rika, och inte alla vi som bor i Sverige.
    Och du ser inget alls samband med högkonjunktur och minskad arbetslöshet? 

• Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 12:13:22 följande:
    Men självklart ser jag det, men då måste du även veta, att Sverige är relativt ensamt om att ha en högkonjunktur i Europa, så vi talar alltså inte om den globala högkonjunkturen som kommer alla länder till godo, utan mer nåt vi själva skapt här i Sverige.
    Och det är det inte Alliansen vi kan tacka för.
    I tex Tyskland råder också högkonjunktur, detta är Sveriges största exportmarknad.
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 12:21:44 följande:
    Glömde en sak, att du har väl märkt hur handfallna Alliansen står, dom hittar inget bra ämne att angripa regeringen för, det är mest tafatta försök att framföra sina gamla idéer.
    Men inte ens där verkar dom vara speciellt övertygade om att dom har rätt, givetvis för att Sverige går så bra nu, och då är det svårt att hitta argument som biter, även om man sitter i opposition.

Vi kan ju bara hoppas att dom inte hänfaller till populism, för då är dom riktigt illa ute, utan verkligen försöker hålla sig till verkliga polititiska frågor och lösningar på problem, med tydliga och begripliga förklaringar om hur det ska gå till.
    Alliansen kan dock ta till sej en del cred för detta! Man gjorde det billiagare för företagen att anställa folk. Men att det råder högkonjunktur kan man inte ta åt sej någon ära av.
    Tycker du Alliansen står handfallen? Dom kom ju med en skuggbudget som INTE skulle låna på stadsskulden som S+MP la fram tex....
  • Linnea1994
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-19 20:13:07 följande:
    Precis. Och det vet alliansen förstås. Det handlade aldrig om att få ned abetslösheten, utan om att försöka dra ned lönerna.
    Hur hittar du ett samband mellan sänkta a-givaravgifter och sänkta löner? Borde väl vara prescis tvärtom eftersom kostnaden för en anställd blir lägre....
  • Linnea1994
    KillBill skrev 2016-10-19 15:37:48 följande:

Den ungdomsrabatt på arbetsgivaravgifterna som alliansen införde skapade mellan 6000 och 10 000 jobb men kostnaden (minskade arbetsgivaravgifter) uppgick till 10 miljarder kronor per år. Det innebär att varje jobb kostade staten mellan 1 miljon och 1,6 miljoner kronor per år.

Det lustiga är att alliansen gick ut och varnade för att när regeringen tog bort ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften så skulle ungdomsarbetslösheten öka. Med facit i hand så vet vi emellertid att ungdomsarbetslösheten efter det att ungdomsrabatten försvann har minskat ännu mer och nu är ungdomsarbetslösheten mycket lägre än när alliansen regerade.  Samtidigt får nu staten in mer pengar till välfärd.

www.ifau.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Lagre-arbetsgivaravgifter-for-unga-gav-sma-positiva-effekter-pa-sysselsattningen/

Totalt skapades 374 000 jobb genom olika åtgärder. Vissa blev dyra andra inte (ROT/RUT). Personligen tycker jag att det får kosta för att få in folk på arbetsmarknaden.
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 11:18:42 följande:
    Det är kapitalismens regler som gäller, och då finns inga politiska lösningar som fungerar för att få fler i arbete, iaf inte om det riktas mot det privata företagandet..., fan att det ska vara så svårt att fatta det.

Ska vi få fler i arbete, då är det efterfrågan på arbetskraft vi måste rikta in oss på, och givetvis själva, alltså staten, som måste skapa fler arbetstillfällen.
    Och jag tycker vi kunde satsa långt mer på upprustning ochh utbyggnad av all vår eftersatta infrastruktur.

Jag tror t.o.m att det skulle gå att höja skatterna för företag och höginkomstagare, utan värst mycket protester, förutom det vanliga gnället i det politiska spelet (de senare är ofta själva företagare).
    Då det skulle generera mer arbetstillfällen för företagen.
    Och det skulle trots höjda skatter, i slutändan ändå bli mer över, än om dom inte fick dessa uppdrag.
    VIlket kommer göra att fler företag flyttar sin verksamhet utomlands....
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 13:16:19 följande:
    Varför skulle dom flytta utomlands menar du?
    Knappast för de skatter som dom betalar idag, då vi har låga företagskatter i Sverige, tror bara det är England, Irland och Malta som har lägre i EU.
    I USA t.ex är dom mycket högre än här.
    Men visst, företag kommer alltid att flytta utomlands, det argumentet har jag hört hela livet, ändå så har vi långt fler anställda idag än nånsin tidigare.

Du måste förstå att vissa saker går inte att göra så mycket åt, som det omöjliga i att tävla med "uppkomlingarna", alltså de nuvarande låglöneländerna, om viss verksamhet.
    Det är en pågående process som aldrig stannar, och som alltid byter skepnad.
    Så det är bara att gilla läget, och anpassa oss efter den verklighet som ligger utanför vår möjlighet att påverka.

Och de nuvarnde låglöneländerna kommer snart att få samma problem att dras med, vilket du t.ex kan se i Kina.
    Dom har redan gått så långt att dom inte längre kan hålla lönerna nere, och har börjat flytta sin verksamhet utomlands.
    Fabriker idag byggs för att kunna flyttas, som i Kina där man flyttat runt inom landet för att hålla lönerna/kosnaderna nere, men som sagt, nu kommer dom inte värts mycket längre inom landet, så då drar man iväg till andra länder.

Lite nya siffror om vår sjunkande arbetslöshet: http://www.di.se/nyheter/svensk-arbetsloshet-lagre-an-vantat/
    Så du menar å allvar att det är lika dyrt eller dyrare att ha ett företag i Baltikum dit många Svenska företag har flyttat? Då undrar man ju varför dom flyttat dit...

Senda vore det skoj att höra med dej (bla) vad som är et fungerande alternativ till den för er så hemsla Kapitalismen?
  • Linnea1994
    felix le chat skrev 2016-10-20 13:55:10 följande:
    Stora delar av svensk industri har flyttat utomlands utan att nya företag tagit deras plats
    150.000 industrijobb på 15 år enligt IF Metall
    Varför ens bemöda sej att argumentera med en helt insöad kommunist?
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 14:48:15 följande:
    Förklara vad en komminist är, och visa samtidigt på vad som gör mig till kommunist.
    Nu var det ju inte dej som han citerade dvs var kommunist....

Har frågat det tidigare men det verkar inte vara någon som kan svara:
    Om nu kapitalismen är så hemsk, vad är alternativet? Och hur skulle detta fungera?
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 14:48:15 följande:
    Förklara vad en komminist är, och visa samtidigt på vad som gör mig till kommunist.
    Nu var det ju inte dej som han citerade dvs var kommunist....

Har frågat det tidigare men det verkar inte vara någon som kan svara:
    Om nu kapitalismen är så hemsk, vad är alternativet? Och hur skulle detta fungera?
  • Linnea1994

Japp! Men du säger ju att det inte finns något annat....

Men många på den ytte väsnterkanten vill ju genomföra ett annat system. Det är det jag är nyfiken att höra om!

Svar på tråden Opinionsundersökning