Inlägg från: Anonym (Missfall) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missfall)

Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?

Fick missfall eller ma som kom ut igår och när moderkakan (för det är väl det??) kom ut så tyckte jag att den såg bra konstig ut. Den har många klumpar av svart koagulerat blod i sig och har många knöliga ljusa partier som ser ut ungefär som fettklumpar. Är det normalt? Jag var i v 6-7. Har fotat moderkakan men har inte tillgång till bilden just nu, kan lägga in ikväll. Men på beskrivningen, låter det normalt??

Nästa fråga, ska jag ta med och visa för läkaren? Absurt ja men jag har sparat den i frysen i det syftet isf.

• Svar på tråden Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?
  • Anonym (Missfall)
  • Anonym (Missfall)

Japp sorry äckelmagade här är den.

Det mörka är mörkare irl och de många ljusa klumparna är ljusare irl

• Anonym (Missfall)

Ja, det var snart 9 veckor sen jag fick missfall ocv blev gravid efter det direkt (som en vanlig mens) så jag hade sagt vecka 9 men läkarna bedömde v. 7.

Kan det spela roll för moderkakans del?

• Anonym (Missfall)

Det går ju en navelsträng från det så det är inte bara slemhinnor

• Anonym (Missfall)

Men blodet till embryot ska väl passera genom den??

• Anonym (Missfall)

Hur kan ni vara så säkra på att det inte är moderkakan?? Jag har haft missfall innan men aldrig såhär sent och aldrig fått ut något sånthär.

Strängen är spänd och elastisk och sitter fast i klumpen. Klumpen är tjock och fast, inte slemmig

• Anonym (Missfall)

Jaha är det så? Jag får diskutera med läkaren imorgon då.

Men en naiv fråga då, om detta inte är moderkakan - finns det någon chans att jag bara haft en störtblödning och embryot lever?? Tur att jag har vul imorgon.

• Anonym (Missfall)
    Anonym (H) skrev 2016-10-13 14:10:07 följande:
    Basic Embryologi

Du måste vara bra mycket längre gången än 9 veckor för att det ska vara så stort, "utvecklat och synligt"

Men det går inte att urskilja något som tyder på att du är längre gången och läkaren sa ju att det motsvarade v.7?

Du ser något och tolkar in något som inte finns där, det är slemhinnor och random rester av ett missfall, inget att varken spara eller visa upp..
    www.medscape.com/viewarticle/722321_3
  • Anonym (Missfall)

Men är fostret platt, ca 5 cm diameter och några mm tjockt??

• Anonym (Missfall)
    Anonym (H) skrev 2016-10-14 00:10:05 följande:
    ???

Måste vara medlem på sidan för att se nåt..
    Konstigt, jag kommer in på sidan.

Den visar en moderkaka med multipla proppar i första trimestern
  • Anonym (Missfall)
    Meriall skrev 2016-10-14 03:39:31 följande:

Det där är fostret plus blod. Läkaren kan kolla på det i mikroskåp för att se om det är "allt" eller om resten kan finnas kvar i livmodern om hen kollar direkt men det lär hinna torka och stelna innan du kommer till en läkare. Hursomhelst så ser det normalt ut för den vecka du var i. Beklagar missfallet.

Det är först långt senare man kan se missbildningar i moderkaka/foster. Man kan göra en kromosomanalys förstås men det kommer de nog inte göra (dyrt) pga ett tidigt missfall.

Vilken vecka tänker du då att det skulle vara för om fostret såg ut så?
Svar på tråden Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?