• Anonym (Missfall)

Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?

Fick missfall eller ma som kom ut igår och när moderkakan (för det är väl det??) kom ut så tyckte jag att den såg bra konstig ut. Den har många klumpar av svart koagulerat blod i sig och har många knöliga ljusa partier som ser ut ungefär som fettklumpar. Är det normalt? Jag var i v 6-7. Har fotat moderkakan men har inte tillgång till bilden just nu, kan lägga in ikväll. Men på beskrivningen, låter det normalt??

Nästa fråga, ska jag ta med och visa för läkaren? Absurt ja men jag har sparat den i frysen i det syftet isf.

• Svar på tråden Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?
  • Anonym (Missfall)
  • Anonym (Missfall)

Japp sorry äckelmagade här är den.

Det mörka är mörkare irl och de många ljusa klumparna är ljusare irl

• LFF

Så pass tidigt som v 6-7 så har inte moderkakan tagit över än, det sker inte förrän runt v10. Jag vägrade att titta på bilden utan scrollade förbi den men jag skulle gissa att det mest är förtjockade slemhinnor du lyckats spara.

• Anonym (H)

Det svarta är troligen blod/torkat blod och det ljusa slemhinnor och delar av embryot.. det finns ingen moderkakan i v.6-7 att riktigt se

Släng eller gräv ner det, det finns inget du kan visa läkare för att få nåt svar

• Anonym (Missfall)

Ja, det var snart 9 veckor sen jag fick missfall ocv blev gravid efter det direkt (som en vanlig mens) så jag hade sagt vecka 9 men läkarna bedömde v. 7.

Kan det spela roll för moderkakans del?

• Anonym (Missfall)

Det går ju en navelsträng från det så det är inte bara slemhinnor

• LFF
    Anonym (Missfall) skrev 2016-10-13 12:03:35 följande:

Ja, det var snart 9 veckor sen jag fick missfall ocv blev gravid efter det direkt (som en vanlig mens) så jag hade sagt vecka 9 men läkarna bedömde v. 7.

Kan det spela roll för moderkakans del?

Moderkakan har formats då, i v9, men har inte börjat ta över näringstillförseln så den har inget med varför du fick missfall att göra oavsett. 
  • Anonym (Missfall)

Men blodet till embryot ska väl passera genom den??

• LFF
    Anonym (Missfall) skrev 2016-10-13 12:06:46 följande:

Men blodet till embryot ska väl passera genom den??

Men den har inte tagit över det än. Den funktionen är liksom inte klar än. Fostret är fortfarande bara beroende av gulsäcken.

Citat från www.novakliniken.se/sv/vecka-1-12/vecka-1-12.php

Vecka 10

Embryot kallas nu för foster och är ca 4 cm långt och väger ca 10-15 gram. Huvudet är nästan lika stort som övriga kroppen. Antal hjärnceller ökar snabbt och får kontakt med varandra. Moderkakan börjar nu ta över mer och mer och genom navelsträngen tillförs näring och syre och avfallsprodukter lämnas av. Fostret ligger i en vätskefylld säck som omges av den inre fosterhinnan. Den yttre kraftiga fosterhinnan skyddar mot omgivningen.

• Anonym (H)
    Anonym (Missfall) skrev 2016-10-13 12:04:22 följande:

Det går ju en navelsträng från det så det är inte bara slemhinnor

Det där är ingen navelsträng utan en sträng med slemhinna bara

Embryot är ca.4mm stort, navelsträngen är inte riktigt bildad än och det finns ingen riktig moderkaka än
Svar på tråden Ser moderkakan normal ut? Blodproppar? Kan man visa läkaren?