• Ensammamma2016

Era bästa sluta amma på natten tips

Som rubriken låter, imorgon tänkte jag testa första natten. Sonen är nu 8,5 månad och vaknar i princip varje timme fortfarande och jag börjar känna mig ganska slutkörd. Han behöver ju inte äta på natten längre så jag hoppas på att detta skulle kunna vara en lösning för att få ordning på sömnen.

Pappan är bortrest två nätter och jag tänkte att det kunde vara bra att testa när han inte är hemma, han är nämligen väldigt känslig för gråt. Av den anledningen är tipset att pappan ska ta nätterna inte det jag är ute efter just nu även om jag vet att många nämner det som en effektiv metod. Men förhoppningsvis finns andra bra idéer!

• Svar på tråden Era bästa sluta amma på natten tips
  • blomman 2

Ge en portion gröt på kvällen samt ersättning i flaska ? Kanske lättare att få djupsömn om man är ordentligt mätt? Det fungerade på min dotter. Jag började ersätta först på dagen( vänja vid flaskan) och ökade successivt under dagen i ett par veckor.

• Ellie

Mitt tips är att vänta 1-2 månader. Kring 8-9 månaders ålder är en känslig separationsfas där bebisen behöver närhet och trygghet extra mycket, så om du orkar ett tag till går det nog lättare att sluta.
    Annars finns det nog ingen bra genväg annat än att bestämma sig, vara nära och göra vad man kan för att trösta och få bebisen att somna om. Ge ordentligt med mat på kvällen.

• iMitera

Jag körde hela sluta amma kittet på en gång (under ca 1,5 v).

Jag ersatte amningen med att bära omkring i famnen till sömns. Första gången grät hon i 2 min. Nästa fem sekunder och sen inget mer. Visst var det jobbigt att bära omkring men kunde sluta med det efter några veckor.

För insomning på dag/kväll kan jag rekommendera en lugn spellista på mobilen. Sök på baby sleep och det finns massor. Samma rutin varje gång bebisen ska sova.

• Joo3221414

Vänta tills pappan kommer hem och låt han ta varje natt i en vecka. Och vadå "känslig för gråt"? Låter som en dålig bortförklaring för att slippa ta hand om sitt barn

• Physalis

Erbjud tröst och napp som första val när bebisen vaknar, du märker om det räcker eller inte.

Jag testade vid varje vak att först ge napp, tog hon inte den direkt så lyfte jag upp och försökte trösta, hjälpte inte det efter någon minut så ammade jag.

Successivt dög napp och tröst fler och fler gånger. Efter kanske 5 dagar så behövde jag inte amma mer på natten.

Det kändes inte lika brutalt som det vissa gör när de själva åker bort eller sover på soffan medans pappan får försöka trösta en ledsen och hungrig bebis. Det tog dessutom lika lång tid som de påstår att deras metod tar.

Svar på tråden Era bästa sluta amma på natten tips