Inlägg från: lilsis |Visa alla inlägg
  • lilsis

Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag

Oftast hänger det tyvärr på hur bra läkaren är på att skriva intyg. De som skriver många intyg är oftast bättre på att få till det.

Väntar själv på besked. Är bara v17+0 men kan inte ta mig till jobbet för bilkörning mer än typ 30min är omöjligt och resten av året åker vi 17 mil enkel. Dessutom innebär arbetet spring i trappor, klättra på stegar, bära tyngre saker, skjuta/dra tunga sopvagnar och många moment där man vrider sig under belastning.

Men man _vet_ ju ändå inte.

Så fort moderskapsintyget är registrerat så ska jag söka havandeskapspenning. Det blir ny spänning...

• lilsis

Pratade precis med FK och de väntar dels på att mitt intyg inte täckets tre dagar (struntar i det) och inkomstuppgifter från AG (fixar ikväll) sedan blir det beslut (positivt antar jag, onödigt eg att vänta på AG annars).

Ansökte den 6e.

• lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-12 15:47:58 följande:

Ja, borde definitivt bli ett positivt beslut! Inkomstuppgifter fr AG inhämtas oavsett bedömning av arbetsförmågan (såvida man inte har en sgi som fortfarande är aktuellt sedan tidigare) så just den aspekten säger inte så mycket. Däremot inhämtar vi (jag jobbar med sjukpenning) i princip alltid kompletterande uppgifter från läkaren i de fall det intyg vi fått in inte är tillräckligt för ett positivt beslut. När en sådan begäran skickas går en kännedomskopia ut till den sökande så inga nyheter är oftast goda nyheter :)

Den senaste statistiken jag såg var att 97% fick sin ansökan om sjukpenning beviljad fö så oftast går det bra. Vi har iofs fått ganska mycket kritik från den nya regeringen om att vi är för generösa i våra bedömningar så statistiken kommer troligen att ändras något om så inte redan skett.

Har bytt arbetsgivare men även jobbat 100% istf 80% och ökat inkomsten med 42.000 per år så det blir ju en annan nivå på SGI.

Ska ansöka om graviditetspenning också, arbetsgivaren kan inte anpassa jobbet mer än någon timme per vecka så det bör inte heller vara ett problem.

Vi är inte direkt beroende av min inkomst men det är ändå skönt att kunna slappna av lite, har varit en rörig väg fram till graviditet med flera missfall, utomkveds och IVF-behandlingar. Det har ju ingenting med foglossningen att göra och jag skulle hellre klara mig utan men det är på sätt och vis skönt med ett påtagligt symtom hela tiden.

Även om det känns skumt att ha så ont redan, körde till affären idag för att köpa kryddor, det är 5min åt vardera hållet och efter så ilade framfogen så ögonen tårades :'(
  • lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-12 18:36:21 följande:

Fyyyyy så kämpigt det låter!! Både vägen till graviditet och att ha så ont som du har nu:( Hoppas verkligen det inte blir värre än så här..att det skulle avta under graviditeten är kanske för mycket att hoppas på:/

Nä minska lär det väl inte göra så jag nöjer mig att det inte blir värre.
  • lilsis

Min handläggare ringde idag men jag såg det försent. Sade inget på svararen heller. Får väl ringa imorgon. Vet inte om de kanske behöver prata med min förra arbetsgivare också om inkomsten, bytte arbetsgivare i maj.

• lilsis

På mina sidor står det nu att man beslutat om sjukpenning så jag antar att ansökan är godkänd :p

Tydligen tjänar jag numer över inkomsttaket också, där ser man...

Nästa ansökan att vänta på nu är graviditetspenning, blir det godkänt så skriver läkaren sjukintyg för tiden där emellan (är sjukskriven tom sista november nu). Det är ju inte troligt att foglossningen blir mindre smärtsam med tiden. Även om det vore skönt! Försökte rida i fredags men efter 15min skritt kändes det som om bäckenet brann och jag funderade på hur jag skulle ta mig av... Fram till typ v 13 blev foglossningen bättre av ridning (skritt då). Bah!

• lilsis
    Domesticgoddess skrev 2016-10-18 05:58:01 följande:

Så skönt att det är på plats!

Haha, usch så jobbigt med ridningen! Rider också och kan föreställa mig känslan av att inte veta hur man ska klara att komma ner!

Det har hänt en gång förr men då satt jag upp efter hård avramling som tydligen resulterade i en spräckt svanskota. Då fick jag ropa på hjälp och bli avlyft Har även fått ena sittbenet spräckt av en spark, troligen därför jag får ont så tidigt, bäckenet är liksom hårt åtgånget.

Min ponny är som tur är van vid att jag ålar av på alla möjliga konstiga vis. Och sitter på trekvart. Typ tredje turen efter hon kom hem från inridningen glömde jag spänna sadelgjorden så jag hängde halvvägs under magen på min tack och lov obekymrade treåring...
Svar på tråden Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag