Inlägg från: Domesticgoddess |Visa alla inlägg
  • Domesticgoddess

Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag

Det är väldigt svårt att spekulera utan att ha sett ditt läkarintyg. Normen vid foglossning är oftast partiell sjukskrivning men det varierar självklart beroende på hur uttalade besvären är och vilken typ av arbete man har.

När skickade du in ansökan? Målsättningen är att man ska få ett beslut inom 30 dagar. Mitt råd är att logga in på mina sidor för att kolla så det inte är så att man helt enkelt väntar på inkomstuppgifter från din arbetsgivare. I de fall ytterligare information behöver inhämtas från läkaren skickas alltid en kopia på begäran om komplettering till den sökande.

Om du är bekymrad kan du alltid ringa kundcenter för att förhöra dig om status i ditt ärende.

• Domesticgoddess
    lilsis skrev 2016-10-12 14:29:42 följande:

Pratade precis med FK och de väntar dels på att mitt intyg inte täckets tre dagar (struntar i det) och inkomstuppgifter från AG (fixar ikväll) sedan blir det beslut (positivt antar jag, onödigt eg att vänta på AG annars).

Ansökte den 6e.

Ja, borde definitivt bli ett positivt beslut! Inkomstuppgifter fr AG inhämtas oavsett bedömning av arbetsförmågan (såvida man inte har en sgi som fortfarande är aktuellt sedan tidigare) så just den aspekten säger inte så mycket. Däremot inhämtar vi (jag jobbar med sjukpenning) i princip alltid kompletterande uppgifter från läkaren i de fall det intyg vi fått in inte är tillräckligt för ett positivt beslut. När en sådan begäran skickas går en kännedomskopia ut till den sökande så inga nyheter är oftast goda nyheter :)

Den senaste statistiken jag såg var att 97% fick sin ansökan om sjukpenning beviljad fö så oftast går det bra. Vi har iofs fått ganska mycket kritik från den nya regeringen om att vi är för generösa i våra bedömningar så statistiken kommer troligen att ändras något om så inte redan skett.
  • Domesticgoddess

Fyyyyy så kämpigt det låter!! Både vägen till graviditet och att ha så ont som du har nu:( Hoppas verkligen det inte blir värre än så här..att det skulle avta under graviditeten är kanske för mycket att hoppas på:/

• Domesticgoddess
    Miss jag skrev 2016-10-17 15:23:29 följande:

Kontaktade FK idag då jag fortfarande inte hört något alls. Min handläggare var på möte hela dagen men henne jag fick prata med sa att han börjat mitt ärende och det stod inget om att han ville ha kompletterande uppgifter. Hon trodde det såg ljust ut men ville inte lova något. Han skulle kontakta mig imorgon. Är orolig att han inte vill ha några kompletterande uppgifter för att han bestämt sig för avslag. Vad tror ni?

Det är såklart en spekulation men det är osannolikt att det beror på att handläggaren bestämt sig för avslag. Det händer absolut ibland att informationen i ärendet är tillräcklig för att man ska kunna bedöma att rätt till sjukpenning inte finns men det är i väldigt uppenbara fall. Tex en person som är arbetslös (= ska bedömas mot alla arbeten på arbetsmarknaden) där läkaren skriver att tung fysisk aktivitet ska undvikas men det inte finns några begränsningar i övrigt.

Det förekommer också att läkarna inte vill ta diskussionen med en patient som inte vill jobba och helt enkelt skriver på intyget att hälsotillståndet är gott, patienten opåverkad men upplever att han/hon inte kan jobba. Man skjuter sas över den otrevliga diskussionen till FK.

Har väldigt svårt att tro att någon av dessa, eller liknande, scenarion passar in på dig så tror inte du behöver oroa dig!
  • Domesticgoddess

Så skönt att det är på plats!

Haha, usch så jobbigt med ridningen! Rider också och kan föreställa mig känslan av att inte veta hur man ska klara att komma ner!

Svar på tråden Foglossning, sjukskrivning-beviljade/avslag