föda dött barn
Jag beklagar din förlust så oerhört. Jag fick ett sent missfall förra året och födde i vecka 17, då hade fostret dött i vecka 14. Fick ett eget abortrum på sjukhuset, långt ifrån förlossningen, och tog tabletter vaginalt. Fick frossa och mådde illa av tabletterna, så det var ganska obehagligt. Vattnet gick över hela golvet för mig, så ta med ett ombyte för allt på underkroppen - byxor, trosor, strumpor. Kanske inte behövs för dig men bra att ha absolut. Ta med nåt att äta också, lite frukt eller godis, för det tar några timmar. En sak jag inte hade men hade velat ha var en badhandduk så att jag kunde duscha direkt efteråt, det fanns en dusch.
Sköterskan var inne då och då, men inte hela tiden, jag fick ringa på henne, oftast för att byta bäcken - de vill hålla koll på hur mycket blod du förlorar och om hela moderkakan kommer ut. Du kan ringa för stöd, extra smärtstillande eller vad du vill. Hon kom annars in en gång i halvtimmen för att kolla.
För mig tog det fyra timmar inklusive en timmes vila efter själva förlossningen, men det kan ta längre tid också. Mestadelen av tiden satt jag på toaletten med ett plastbäcken under och födde barnet i det. Det kändes inte så mycket så, jag fick bra smärtlindring så det kändes mest som mensvärk faktiskt. Jag hade tagit med en värmeflaska, bara en liten PET-flaska med hett vatten i, och tyckte att det var väldigt skönt att hålla mot magen under krystandet.
Efteråt kan du be att få se fostret om du vill. Sköterskan rengjorde litegrann och kom in med det i en handduk. Vi satt med det en liten stund och grät. Men det är helt upp till dig om det är något du vill, självklart.
Sen får du sitta kvar en timme så att de är säkra på att du mår bra fysiskt. Be om en bunt med deras jättebindor för du kommer troligen att blöda mycket närmaste dagarna, även stora klumpar, och vanliga bindor räcker inte. Jag blödde av och till i fjorton dagar efteråt, och ibland var det riktigt mycket, så jag hade handduk under mig när jag satt i bilen/soffan osv även fast jag hade stor binda. På slutet var det mest som mens.
Räkna med att det tar minst en halv dag, kanske en hel, det är väldigt olika. Du kommer nog inte att orka mer den dagen i alla fall, vi gick raka vägen hem och somnade efteråt.
Ta hand om dig/er! Du kommer att få ett friskt barn nästa gång, även om det inte är en tröst just nu. Kram!