Skaffat hund!
Det låter ju lite konstigt att ni gjort detta så spontant och inte har tänkt igenom de här frågorna innan. Hur gick det till?En tumregel är att hunden ska få komma ut var 5-6e timme. Vissa hundar behöver gå ut oftare än så, men det brukar märkas. Hur länge är individuellt. Vilken ras är hunden? Jag promenerar i två timmar per dag med min hund och gissar att de flesta hundar har ett behov på 1.5-2.5 timmar per dag, beroende på olika faktorer, t.ex. ras och ålder.
Det kan vara bra att tänka på att en hund mår bra av att få göra annat än att gå rakt fram på en väg i din takt. Att byta takt, låta hunden få upptäcka världen utanför med nosen, hoppa upp på saker, köra lite lydnadsträning och så vidare kan vara bra. Men eftersom hunden precis har flyttat till er så kan det vara bra att ni börjar lite lugnt så att hunden inte känner sig stressad, så fokusera på lugna promenader och på att lära känna varandra.
Hunden ska ensamhetstränas. Min hund kom också till mig som vuxen och ensamhetsträningen för oss gick snabbt och smärtfritt. Jag kunde från början stänga in mig i badrummet utan att han alls reagerade, men gick ifrån lägenheten i mycket korta stunder i början (snackar någon minut) och ökade sedan gradvis.
Jag vet inte vad ni redan har köpt till hunden. Har ni köpt hundsäng, t.ex.? För det kan ju vara bra att ha. Olika raser kan också ha lite olika behov. Om hunden har väldigt kort päls kan t.ex. ett täcke behövas. Många bullhundar är tokiga i att tugga på saker och då är en tuggleksak av något slag i princip ett måste.