• hyliys7

Skaffat hund!

Vi har gått och skaffat hund! Vad nu? Vi har aldrig haft hund innan så vi vet inte riktigt vad vi ska göra. 

Han har vart ute på två promenader nu idag, men hur ofta ska man ut med den?
    Behöver jag ha dörren öppen när jag duschar? Hade det förut och då låg han utanför duschen och väntade på mig.

Ska åka till djuraffären om någon timma då vi kom på att vi inte har några bajspåsar. Tänkte även inskaffa ett hundschampoo som hjälper till vid allergi, allergenius, någon som har testat det?
    Något mer vi borde tänka på att skaffa?

• Svar på tråden Skaffat hund!
  • Benbrott

Något ni borde tänka på är att lämna tillbaka hunden. Vet man inte ens hur ofta man ska gå ut med en hund ska man heller inte ha någon.

• Deceree1

Hej. Är det en valp? Då måste den ut ofta för att kunna bli rumsren. Annars räcker det väl med var 3-4 timme. Olika på olika hund.

Har ni fått konstaterat att den har allergi? Kan rekommendera ett schampo som man köper hos veterinären som heter klorhexidinschampo. Om hunden är allergisk är det vanligt att den kliar eller tuggar på tassarna så tassarna är viktigt att massera med schampo. Likadant är det med öronen. Om en hund är allergisk så får den återkommande öroninflammationer så dom bör rengöras med Ottoklin. Det finns på apotek och hos veterinär. Dusch en gång i veckan om den kliar. Är alla sprutor tagna? Vaccin? Skaffat försäkring? Agria är den med bäst vilkor tycker jag.

• Deceree1

Köp inget dyrt schampo hos djuraffären för det går inte att jämföra alls med klorhexidinschampo som finns hos veterinären. Hoppas du hinner läsa detta innan du sticker till djuraffären :)

• hyliys7
    Deceree1 skrev 2016-10-10 13:22:04 följande:

Hej. Är det en valp? Då måste den ut ofta för att kunna bli rumsren. Annars räcker det väl med var 3-4 timme. Olika på olika hund.

Har ni fått konstaterat att den har allergi? Kan rekommendera ett schampo som man köper hos veterinären som heter klorhexidinschampo. Om hunden är allergisk är det vanligt att den kliar eller tuggar på tassarna så tassarna är viktigt att massera med schampo. Likadant är det med öronen. Om en hund är allergisk så får den återkommande öroninflammationer så dom bör rengöras med Ottoklin. Det finns på apotek och hos veterinär. Dusch en gång i veckan om den kliar. Är alla sprutor tagna? Vaccin? Skaffat försäkring? Agria är den med bäst vilkor tycker jag.

Nej det är en vuxen hund :)

Haha, det är vi människor som har allergin mot hunden, kanske formulerade mig lite klumpigt :D
  • hyliys7
    Benbrott skrev 2016-10-10 13:09:15 följande:

Något ni borde tänka på är att lämna tillbaka hunden. Vet man inte ens hur ofta man ska gå ut med en hund ska man heller inte ha någon.

Nu kanske det blev lite missförstånd, menade inte att låta såpass ovan! Vi vet hur men tar hand om en hund, men då vi aldrig haft en innan är vi lite "nybörjare". När vi frågade den tidigare ägaren om hur ofta han behöver gå ut gav hon inget rakt svar heller, så därav visste vi inte riktigt. :)
  • Anonym (M)

När bestämde ni er för att skaffa hund? Igår? Inte ens några bajspåsar? Har ni förberett er alls?

• viseversa

Vi har också skaffat hund ganska nyligen. Är det en valp ska den ut OFTA i början även på nätterna. Vi var ute en gång var 15-30 min i början. Underlättar om man bor längst ner. för att hunden ska bli rumsren. Massa beröm när han kissar/bajsar ute. Kommer det inne gör man ingen stor grej av det men man lyfter ut valpen direkt efter olyckan och visar vad han ska göra sina behov.

• viseversa
    hyliys7 skrev 2016-10-10 14:08:03 följande:
    Nu kanske det blev lite missförstånd, menade inte att låta såpass ovan! Vi vet hur men tar hand om en hund, men då vi aldrig haft en innan är vi lite "nybörjare". När vi frågade den tidigare ägaren om hur ofta han behöver gå ut gav hon inget rakt svar heller, så därav visste vi inte riktigt. :)
    Vår hund är nu nästan helt rumsren. Hon går nu ut en gång tidigt på morgonen och bajsar och kissar. Sen följer hon med och lämnar barnen. Sen myser vi inne i va 2-3 timmar utan problem. Sen ut och kissa igen. Hon brukar nu säga till. Sätter sig vid dörren och visar att hon vill ut. Sen följer hon med och hämtar barnen. Sen inne till middagen. Där efter ut igen och sen ut en sista gång innan vi lägger oss för natten. Men då är hon bara 5 mån. En äldre hund kan säkert klara sig på färre promenader.
  • Anonym (voff)
    Det låter ju lite konstigt att ni gjort detta så spontant och inte har tänkt igenom de här frågorna innan. Hur gick det till?

En tumregel är att hunden ska få komma ut var 5-6e timme. Vissa hundar behöver gå ut oftare än så, men det brukar märkas. Hur länge är individuellt. Vilken ras är hunden? Jag promenerar i två timmar per dag med min hund och gissar att de flesta hundar har ett behov på 1.5-2.5 timmar per dag, beroende på olika faktorer, t.ex. ras och ålder.

Det kan vara bra att tänka på att en hund mår bra av att få göra annat än att gå rakt fram på en väg i din takt. Att byta takt, låta hunden få upptäcka världen utanför med nosen, hoppa upp på saker, köra lite lydnadsträning och så vidare kan vara bra. Men eftersom hunden precis har flyttat till er så kan det vara bra att ni börjar lite lugnt så att hunden inte känner sig stressad, så fokusera på lugna promenader och på att lära känna varandra. 

Hunden ska ensamhetstränas. Min hund kom också till mig som vuxen och ensamhetsträningen för oss gick snabbt och smärtfritt. Jag kunde från början stänga in mig i badrummet utan att han alls reagerade, men gick ifrån lägenheten i mycket korta stunder i början (snackar någon minut) och ökade sedan gradvis.

Jag vet inte vad ni redan har köpt till hunden. Har ni köpt hundsäng, t.ex.? För det kan ju vara bra att ha. Olika raser kan också ha lite olika behov. Om hunden har väldigt kort päls kan t.ex. ett täcke behövas. Många bullhundar är tokiga i att tugga på saker och då är en tuggleksak av något slag i princip ett måste.
  • Deceree1

Att ta hand om en hund när man vet att man har allergi.. de är inte riktigt sjysst. Tänk om ni blir sjuka efter ett tag och får lämna bort hunden. Det är inte bra, varken för hunden som får byta hem. Igen. Och för er som blir fästa vid den. Ni skulle ha åkt hem till hunden, gosat och provat ordentligt innan ni tog hem den. Jag hoppas verkligen att det går bra för er o att ni inte blir sjuka, både för er och hundens skull.

• Dexter dot com

Att byta hem och ägare kan vara otroligt stressande för hunden och det är inte ovanligt att det händer olyckor inne i början så gå ut ofta nu i början tills ni lärt er hundens signaler och vanor, 2-3 timmar mellan promenaderna kan vara lagom. Jag promenerar 3 timmar per dag med min sällskapshund uppdelat på 5-6 promenader per dag. Låt hunden boa in sig hos er några månader innan ni börjar ensamhetsträna den minutkorta stunder, precis som man gör med en valp.

Foder, tuggben, ett par hundbäddar, bajspåsar, reflexhalsband, klotång, tandborste, borste/kam, bur till bilen, leksaker är väl det nödvändigaste ni behöver nu i början.

• Gizmo
    Benbrott skrev 2016-10-10 13:09:15 följande:
    Precis! Hur kan man köpa hund utan att veta någonting om hur den
    Anonym (M) skrev 2016-10-10 14:15:20 följande:
    När bestämde ni er för att skaffa hund? Igår? Inte ens några bajspåsar? Har ni förberett er alls?
    Undrar jag med?
    ska skötas? Skrämmande! 
  • hyliys7

Usch hur tar jag bort tråden?

Vi har pratat om att skaffa hund ett bra tag, hittade en som vi skulle komma och hälsa på för tat se hur det funkade med vår allergier.

De som hade hunden var helt inställda på att vi skulle ta med den hem direkt vilket inte vi visste, så det blev lite fel i kommunikationen och vi fick med oss hunden hem utan att vara beredda på det.

Därav att jag blev lite ställd och kanske formulerade mig lite klumpigt i huvudinlägget, tycker det är väldigt onödigt att komma med så dryga kommentarer vissa har gjort här nu.

• Anonym (M)

Jo men som du har formulerat dig så verkar det inte vara något ansvarsfullt beslut och de som skriver är nog måna om att hunden får det bra.

Sen att det blivit felformulerat och missuppfattat är en annan sak. Du kan göra en tilläggskommentar i trådstarten. Vill du ta bort tråden och göra en ny (med hela historien så det inte blir missuppfattat) så måste du anmäla den, i kommentaren på anmälan kan du skriva att du vill ta bort din egen tråd.

• Ingrediensen

Var inte ledsen! Att skriva en fråga om en hund på ett forum är lika med döden. Jag trodde jag var van efter alla åsikter man får om barn men icke, det är ingenting jämfört med diskussionerna på hundforum. Det finns ofta öht noll människovärdighet, det kan vara ren mobbing och åsikterna som visserligen går isär har alltid gemensamt att de hatar hundägaren. Riktigt mycket.

Jag har förvånats över detta då jag i verkliga livet möter så många trevliga hundägare.

Så stort lycka till med hunden, det är jättemysigt och roligt med hund, och ställ aldrig frågor om den på nätet utan fråga bekanta eller läs böcker!

Svar på tråden Skaffat hund!