Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Undervisning på både svenska och arabiska i Malmö

När jag var liten gick jag i en finsk-svensk klass som hade exakt samma upplägg, av förmodligen exakt samma anledningar. Hälften av eleverna var bara svensktalande och hälften av eleverna hade finska som modersmål. En "extralärare" som pratade finska var alltid med oss i klassrummet eller tog med sig den gruppen för separata lektioner. Jag uppfattade aldrig det som något negativt.

• Carambolan

Men det var ju inte frågan om att lära ut arabiska, utan om att undervisa på arabiska för barn som redan pratar det.

• Carambolan
    Kirenaj68 skrev 2016-10-10 08:18:59 följande:

Ja. Det finns väl redan sådana parallellklasser där arabiska barn får gå i till en början och att de sedan fasas in i riktiga klasser när de har lärt sig tillräckligt med svenska?

Ja absolut finns det sådana. Det jag tror att TS är ute efter är försök där det inte bara handlat om ett par veckors intensiv svenskautbildning (på arabiska) följt av lättare studiehandledning, utan mer långvariga satsningar på tvåspråkig undervisning. Introduktionsklasserna brukar vara fokuserade på att barnen så fort som möjligt ska ut i svenskspråkig klass.

Om jag ska återknyta till mitt finskspråkiga exempel så var det alltså under hela lågstadiet, från sexårs till åk 3, som vi hade en finsktalande extralärare med oss. I alla ämnen. Det var en vanlig kommunal skola under tidigt 90-tal.
  • Carambolan
    Kirenaj68 skrev 2016-10-10 17:53:44 följande:

Så sent som tidigt 90-tal? Jag trodde den finska invandringen hade upphört då. Så gott som i alla fall. Jag gick klar grundskolan 1984 och då fanns det, såvitt jag minns, bara en liten finsktalande grupp, men det var bara fråga om hemspråksundervisning. Men det kanske fanns lokala variationer.

De flesta i min klass var andra generationens invandrare, födda i Sverige, men de hade finska som modersmål och föräldrarna pratade rätt knackig svenska vad jag minns. Jag gissar att det är ungefär samma sits med arabisktalande barn i Malmö, om man bortser från nyanlända.
Svar på tråden Undervisning på både svenska och arabiska i Malmö