Undervisning på både svenska och arabiska i Malmö
Jag läser min första termin på lärarutbildningen. Idag hade vi en föreläsning om tvåspråkighet i skolan som ledde till vilda diskussioner i klassrummet. Det har nämligen gjorts ett försök nere i Malmö där man erbjudit tvåspråkig undervisning ? i detta fall undervisning på både svenska och arabiska - till barn i årskurs 1-5 för att se om deras språkutveckling förändras.
Många i min klass reagerade rätt så starkt på att man erbjudit undervisning på arabiska på en skola i Sverige. Vidare fick vi reda på att språkförståelsen för båda språken faktiskt fördjupades med denna modell. Ordförrådet i svenska utvecklades dock något långsammare jämfört med de som fått sin undervisning på enbart svenska. Vissa grammatiska strukturer utvecklades också lite långsammare med denna modell men resultaten i de nationella proven var ungefär de samma för båda grupperna. Ett annat positivt resultat var att tvåspråkig undervisning bidrog till ett bättre samarbete mellan skolan och de föräldrar som talade arabiska.
Vad tycker ni? Är det rätt eller fel att ha vanlig undervisning på fler språk än svenska i skolan?