Inlägg från: Mallemamma |Visa alla inlägg
  • Mallemamma

11-åringen slår 6-åringen

viseversa skrev 2016-10-08 14:57:54 följande:

Och vad gör ni för att hennes plåga till bror ska sluta terrorisera henne då?

Det undrar jag med... Hon kanske känner att hon inte får någon backup från er vuxna och blir så frustrerad att hon slår honom.. Visst han är liten och hon är dubbelt så gammal, men en 6-åring kan vara riktigt jävlig också. Får han nån tillsägelse? Mer än "retas inte med systern". Han tycker säkert det är skitkul att reta henne tills hon spricker, för då får ju hon skäll trots allt han sagt/gjort, för att hon slår honom. Har själv en lillebror och vi bråkade tills han började gråta och jag fick skäll, sedan skrattade han när mamma/pappa titta bort för då hade han vunnit.
  • Mallemamma
    Feronia skrev 2016-10-08 15:14:43 följande:

Jag tycker att den frågan är sekundär - det är alltid fel att slåss, våld är alltid fel.

Jag tycker att ts ska ta våldsproblemet på högsta allvar och omgående boka samtalstid hos bup för 11-åringen. Hade hon varit vuxen skulle hennes våld vara straffbart. Det är kriminaliserat att slåss när man är vuxen och inte mer ok för att man är barn och hela 11 år. Hennes utåtagerande 'fysiska' sätt indikerar på allvarliga brister i hennes värdegrunder, det behöver rättas till. 11-åringen behöver förstå att hon aldrig någonsin igen får lyfta hand mot någon - och att hela familjen har högst upp på agendan att hon ska sluta slåss. Inga bortförklaringar är ok. Inget rättfärdigar att slåss. Det är alltid fel.

Jag tycker inte den är sekundär, visst det är alltid fel att slåss men TS ber om hjälp och då bör man kanske gå till grunden med problemet varför en flicka som aldrig annars slåss gör det med lillebrodern i hemmet. Kan det finnas kringliggande orsaker. Ändå, ja, helt fel att slåss, men varför hon slåss är en relevant fråga i sammanhanget.

Aggressiviteten ser de bara hemma - då är det relevant att undra vad som försigår i hemmet.
  • Mallemamma
    Feronia skrev 2016-10-08 16:28:27 följande:

Steg 1 är att skydda lillebror från fysiskt våld, steg 2 är att gå till botten med syskonens vidare problem. 

Men steg 1 och 2 kanske hör ihop? Går de till bup och utreder dottern som för övrigt inte är aggressiv kanske de gör ett större problem än vad det är. Och på bup kommer de förmodligen ta reda på vad som orsakar våldet, så varför inte vända på det istället? Försöka ta reda på vad som orsakar våldet hemma och utgå därifrån? Utan att berättiga dotterns våld såklart.
Svar på tråden 11-åringen slår 6-åringen