Feronia skrev 2016-10-08 17:54:31 följande:
Jag har inte skrivit någonstans att man kommer tillrätta med våldet genom att bara konstatera att det är fel. Det vanligaste är för övrigt att våldspersoner skyller bort våldet på att de provocerats till det (och är ofta lättprovocerade ...).
Jag har snarare skrivit att man inte kommer tillrätta med våldet om man försöker kompromissa med våldet, dvs våldsoffret ska behöva förklara sig och försvara sig och i värsta fall tro att våldet beror på honom/henne själv. Sådana diskussioner understödjer och främjar våldet och innebär nytt våld mot våldsoffret. Det går inte att förhandla om ena parten står under hot om fortsatt våld, i steg 1 måste våldet bort. För lillebror är det lika skadligt och allvarligt att bli slagen av sin storasyster som om han blev slagen av en vuxen. Våldet måste alltså elimineras omgående, alldeles oavsett hur man sedan kan förmå syskonen att uppträda bättre mot varandra eller inte.
Jag tycker du överdriver, men inte att du har helt fel i sak. Lillebror verkar inte stå under hot om våld, han verkar söka upp våld. Ett småsyskon som får känna på lite våld när det retat ett strörre syskon är inte en situation där jag skulle prata om "våldsoffer". Däremot kan givetvis inte en 11-åring komma undan med att slå en 6-åring. Men jag håller helt enkelt inte med dig om premissen att våld alltid är fel.
Ja, våldet måste bort och det genom att ta bort situationerna där våld är en potentiell utgång. Då handlar det minst lika mycket om att få bort 6-åringens retande som 11-åringens slag. Sen måste man ju förvänta sig mer av en 11-åring än av en 6-åring. Sen måste man prata med 11-åringen, och det tror jag funkar bäst ifall man struntar i att öppna med att konstatera att våld alltid är fel. Istället bör man lyssna på vad 11-åringen känner när situationer blir potentiellt våldsamma utan att döma.
Sen tycker jag att det finns situationer där våld helt enkelt inte är fel.