• momsen

Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn

Hej, 

Jag separerade från mitt ex för snart 3 år sedan och vi har en dotter på drygt 7 år ihop. Vid födseln bestämde vi omsorgsfullt ut ett namn som var kort och redan var ett smeknamn och höll det så kort som möjligt tillsammans med mitt efternamn som också är ett dubbelefternamn så det är redan långt. Vi var nöja med det fram tills separationen då mitt ex plötsligt kände att det var viktigt att hon även får hennes efternamn (då som mellan namn.) 

Min dotter berättade för mig rätt snart efter att vi separerat att hon även skulle få sin mammas namn och jag frågade då mitt ex som bekräftade att hon ville lägga till det för att det dels kändes konstigt att hon inte hade samma namn som henne men även för att jag om jag gifter mig med en ny skulle få en fru som hade samma namn som mitt barn och att det skulle kännas fel för henne. 

Jag vill inte ändra namn på min dotter, inte för att bråka med mitt ex men för att jag inte tycker det spelar någon roll vad hon heter. Vi valde ett namn för nu 8 år sedan som vi diskuterade under hela graviditeten fram tills efter födseln. Jag anser att då vi båda var överens om samma namn så är det bara onödigt att vår dotter ska fundera kring huruvida ett namn har betydelse för samhörighet med sin förälder. 

Det blir även komplicerat att ändra pass och all identitet med post prenumerationer etc. men framförallt kommer det bli mycket förvirring med 3 efternamn (visserligen med hennes som mellannamn) då man skriver in sig i skola, aktiviteter etc. 

Jag försöker verkligen förklara för mitt ex att det vi bestämde ska gälla och att hon inte får säga till vår dotter att hon även ska få hennes namn. Min dotter tycker jag är elak som inte låter henne heta båda först men när jag förklarar förstår hon säger hon. Dock så tycker jag att samhörighet med ett barn ges genom kärlek och inte namn. Mitt ex vill dock ta detta vidare och tyvärr ser hon bara problem att jag inte bara går med på att lägga till istället för att se att det faktiskt är hon som ändrat sig. 

Är det någon som har liknande erfarenhet? Tacksam för idéer och erfarenheter. 

• Svar på tråden Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn
  • Det kommer bli bra

Jag tänker att här handlar det inte om att byta eller ta bort ett redan befintligt efternamn utan lägga till ett mellan-namn. Detta kan tex underlätta när ditt ex vill resa med barnet. i vissa länder krävs att barnet har samma namn som föräldern på pass eller så måste det finnas dokument om att föräldern är vårdnadshavare.

Sen är det bara de juridiska dokumenten som behöver ändras och pass etc. Särskilt krångligt är det inte. Jag tycker det låter som en undanflykt. 

Att ni bestämde er för något för 8 år sedan betyder inte att saker kan förändras. Uppenbarligen har ni ju blivit oense om andra frågor också under dessa åtta år - ergo skilsmässa!

Min poäng är att du inte förlorar något i att barnet får ett mellannamn medan ditt ex faktiskt vinner en funktion genom att barnet och hon också delar ett namn. 

• momsen
    Dixie skrev 2016-10-07 16:26:00 följande:
    Vilken konstig resonemang - först tycker du inte att flickan behöver få mammans namn - för namn är inte viktigt. Men självklart ska ditt namn vara kvar?? Vilken dubbelmoral!
    Tror kanske jag var otydlig. Jag tycker inte namnet har den betydelsen att det avgör vem man tillhör. Att byta namnet helt blir väldigt märkligt och onödigt. Finns absolut ingen anledning att göra det. Och det handlar inte ens tråden om. Det handlar om att mitt ex vill lägga till ett namn så hon får 3 efternamn. Sen nämner jag också att vi fattade ett juridiskt beslut för 8 år sedan som hon vill ändra, men inte jag. Tycker verkligen inte att det är dubbelmoral att stå fast vid sitt beslut. 
  • momsen
    cosinus skrev 2016-10-07 16:27:27 följande:

Jag heter inte samma som mina barn, det kommer jag aldrig att göra mest troligt.

Vi valde min mans efternamn för att jag då, när det begav sig, tänkte att jag kunde tänka mig att byta efternamn vid ett giftermål. Sen ändrade jag mig. Vi är gifta men jag ville inte längre ha det namnet :)

Barnen har ett efternamn som är ganska dåligt skulle jag säga. Det är en sammansättning av två substantiv som blir bara nonsens ihop. Det finns liksom inget sådant alls och namnet är taget av min mans släkt för 40 år sen i ett försök att försvenska ett finskt efternamn. Ett av barnen, han är 10, pratar relativt ofta om att han vill heta som mig för han gillar mitt efternamn bättre. Mitt standardsvar är att vi tog ett beslut när de föddes hur de skulle heta. Det står fast. Han är välkommen att byta när han fyller 18 och då får han göra precis hur han vill.

Tycker samma kan gälla i ert fall. När dottern är 18 får hon ta beslutet hur hon vill göra med sina namn.

Så resonerar jag med, hon får bestämma när hon är myndig. Det är trots allt ett beslut som tagits som jag tycker är onödigt att ändra på
  • momsen
    Det kommer bli bra skrev 2016-10-07 16:35:48 följande:

Jag tänker att här handlar det inte om att byta eller ta bort ett redan befintligt efternamn utan lägga till ett mellan-namn. Detta kan tex underlätta när ditt ex vill resa med barnet. i vissa länder krävs att barnet har samma namn som föräldern på pass eller så måste det finnas dokument om att föräldern är vårdnadshavare.

Sen är det bara de juridiska dokumenten som behöver ändras och pass etc. Särskilt krångligt är det inte. Jag tycker det låter som en undanflykt. 

Att ni bestämde er för något för 8 år sedan betyder inte att saker kan förändras. Uppenbarligen har ni ju blivit oense om andra frågor också under dessa åtta år - ergo skilsmässa!

Min poäng är att du inte förlorar något i att barnet får ett mellannamn medan ditt ex faktiskt vinner en funktion genom att barnet och hon också delar ett namn. 

hade hon endast haft ett enkelt efternamn så hade jag nog kunnat hålla med men det blir 3 efternamn, det kommer alltid genom hela hennes liv vara förvirrande. Och mitt huvudresonemang är att det inte är vårt barn som bär namnet som vill ändra namnet utan mitt ex. Det finns ingen poäng att ha 3 efternamn. även om ett är skrivet som mellannamn
  • Isola747

Jag kom inte in i England med mina barn för att vi inte hade samma efternamn. Förstår inte problemet, låt henne byta, dottern själv är ju med på det.

• Farfallos
    momsen skrev 2016-10-07 16:16:23 följande:
    såklart vill jag att hon behåller mitt namn, blir ju väldigt märkligt att ta bort mitt, då lär ju min dotter ställa sig ännu mer frågande. 
    Här sket du allt i det blå skåpet. Vill du din dotter väl så ska hon bara ha ett namn, för allt annat blir ofta problem med pass, visum, biljetter och en massa annat. Så om du inte är bättre än ditt ex så säger du till din dotter:

Det blir ofta problem med att ha en massa namn, så därför tycker inte jag att du ska ha ytterligare ett namn. Men mamma som tycker att det där med namn är så viktigt vill ju gärna att du heter som henne. Vill du göra det så får du gärna göra det, men då tycker jag att du kan skippa mitt långa namn. Det spelar ju ingen roll vad du heter egentligen, för du är ju min lilla älskling ändå.
  • momsen
    Isola747 skrev 2016-10-07 17:32:20 följande:

Jag kom inte in i England med mina barn för att vi inte hade samma efternamn. Förstår inte problemet, låt henne byta, dottern själv är ju med på det.

hon har rest med sin mamma till usa, england, spanien och ett gäng andra länder sedan födseln så det är absolut inget problem. finns ingen lag som säger att man måste heta samma sak. dottern är 7.
  • Dixie
    momsen skrev 2016-10-07 16:52:12 följande:

Tror kanske jag var otydlig. Jag tycker inte namnet har den betydelsen att det avgör vem man tillhör. Att byta namnet helt blir väldigt märkligt och onödigt. Finns absolut ingen anledning att göra det. Och det handlar inte ens tråden om. Det handlar om att mitt ex vill lägga till ett namn så hon får 3 efternamn. Sen nämner jag också att vi fattade ett juridiskt beslut för 8 år sedan som hon vill ändra, men inte jag. Tycker verkligen inte att det är dubbelmoral att stå fast vid sitt beslut. 

Eftersom du tyckte att 3 namn var onödigt försökte jag hjälpa dig med andra förslag = att dottern då får mammans efternamn - men det verkar vara viktigast för dig att hålla fast ett beslut ni tog för 8 år sedan än att anpassa dig till den verklighet ni lever i idag.
  • Det kommer bli bra
    momsen skrev 2016-10-07 17:46:20 följande:
    hon har rest med sin mamma till usa, england, spanien och ett gäng andra länder sedan födseln så det är absolut inget problem. finns ingen lag som säger att man måste heta samma sak. dottern är 7.
    Då har hon haft tur - eller haft med sig födelseattest antar jag? Tex i Storbritannien är det vanligt att bli stoppad om namnen i barnens pass och förälderns inte stämmer överens. 
  • Valkyria75

Jag hette inte samma som min mamma under min barndom då hon gifte om sig. Och det var skitdrygt! Jag blev alltid ifrågasatt var jag än kom. När papper skrevs under av min mamma (jag bodde med henne så det var alltid hon som skrev på) så fick jag förklara och fick misstänksamma blickar.

När jag (som vuxen) flyttade utomlands blev jag ombedd att visa upp bevis på mina föräldrars skilsmässa eftersom jag inte hade samma namn som min mamma...

Så om du vill göra din dotter en stor tjänst, ts, så låt henne få ha båda era namn!!

Det är ju dessutom inte alls jobbigt! Ett nytt pass hade ju varit bra för henne om hon ska utomlands med sin mamma. Men inte behöver ni ändra prenumerationer och sånt. Meddela skolan bara så att det blir rätt framöver.

Svar på tråden Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn