Inlägg från: Det kommer bli bra |Visa alla inlägg
  • Det kommer bli bra

Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn

Jag tänker att här handlar det inte om att byta eller ta bort ett redan befintligt efternamn utan lägga till ett mellan-namn. Detta kan tex underlätta när ditt ex vill resa med barnet. i vissa länder krävs att barnet har samma namn som föräldern på pass eller så måste det finnas dokument om att föräldern är vårdnadshavare.

Sen är det bara de juridiska dokumenten som behöver ändras och pass etc. Särskilt krångligt är det inte. Jag tycker det låter som en undanflykt. 

Att ni bestämde er för något för 8 år sedan betyder inte att saker kan förändras. Uppenbarligen har ni ju blivit oense om andra frågor också under dessa åtta år - ergo skilsmässa!

Min poäng är att du inte förlorar något i att barnet får ett mellannamn medan ditt ex faktiskt vinner en funktion genom att barnet och hon också delar ett namn. 

• Det kommer bli bra
    momsen skrev 2016-10-07 17:46:20 följande:
    hon har rest med sin mamma till usa, england, spanien och ett gäng andra länder sedan födseln så det är absolut inget problem. finns ingen lag som säger att man måste heta samma sak. dottern är 7.
    Då har hon haft tur - eller haft med sig födelseattest antar jag? Tex i Storbritannien är det vanligt att bli stoppad om namnen i barnens pass och förälderns inte stämmer överens. 
Svar på tråden Mitt ex vill att vår dotter lägger till hennes efternamn