Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Granne som har klagat sen dag 1

Det kan vara så att hela grejen besvärar dig lite mer än nödvändigt för att du känner sig lite skyldig. Och då skulle jag bara vilja säga att du inte ska känna så. Livet låter ibland. Naturligtvis ska man försöka undvika att störa i onödan (spela hög musik, slå i dörrar, sätta upp tavlor mitt i natten, spela bollsport i vardagsrummet) och minimera ljud från teknisk utrustning (tvättmaskin), men högljudd älskog, barns lek och bråk tillhör livet. Kan man inte stå ut med att grannar hörs så får man flytta till eget hus. Kanske bodde det en äldre ensam dam i filttofflor i er lägenhet förut, och då kan ju förändringen vara stor för er granne, men det är ändå hennes problem.

I er situation så skulle jag ta min gamla mobil och konstant ha på appen "proof recorder". Den kan du ställa in till att konstant spela in och spara de senaste x antal minuter (beroende på lagringsutrymme). Med den liggande i hallen konstant inspelande så skulle ni kunna samla bevis både på hur ni låter och på hur kärringen under klagar. Som du beskriver det hela är det snarare hon än ni som terroriserar sina grannar.

• Farfallos
    Birgitta02 skrev 2016-10-06 11:36:13 följande:
    Det ska vara tyst mellan 22.00 och 07.00. Dvs inte borra, inte springa runt med skor osv. I övrigt så är det vanlig hänsyn som ska tas. Det är ju himla svårt att styra två barn i den åldern. Är de på förskola dagtid så är det ju hyfsat tyst då. Men om det ständigt ständigt hörs spring i lägenheten ovanför så är det klart irriterande.

När jag hade små barn och dessutom bodde så att jag hade folk som bodde under mig, så lada jag in stora mjuka mattor i barnens sovrum, vardagsrummet och hall. Att dunka saker i golvet lärde de sig tidigt att inte göra. "Tanten som bor under oss får ont i öronen".

Jag vet naturligtvis inte hur dina barn är TS, men om det är ett jäkla oväsen, och det är en lyhörd fastighet, så blir det störande även om det kanske inte är så farligt för dig. Det är ungefär som när nån har hög musik på, mitt i natten. För dom som har stereo på låter det bara bra, men hos grannarna hörs bara dunk-dunk-bas. Olidligt.
    Finns ingen lag som säger det. Vilka tider och vad som är "tillåtna" eller "förbjudna" ljud och göranden är något som hyresvärden eller bostadsrättsföreningen skriver i sina lama trivselregler. När det väl går till hyresnämnden så blir det alltid individuella (och många gånger godtyckliga och korkade) bedömningar. Av egen erfarenhet kan jag nog enklast förklara det som att:

Oacceptabelt ljud är t.ex
    - Onödigt ljud som kan åtgärdas. t.ex en tvättmaskin som slår mot väggen när den centrifugerar.
    - Ljud av verksamhet. Driver du egen firma och har den hemma så är ljudet av kunders spring eller maskiner inte OK oavsett tid på dygnet.
    - Ljud av långvariga och icke akuta åtgärder i hemmet under de tider folk vanligen sover.
    - Ensam hund som skäller hela dagarna.

Acceptabelt ljud är t.ex
    - Ljud av ett vanligt ordnat liv i en lägenhet som används för boende.
    - Lekande barn, skratt, älskog och en tillsägelse med höjd röst.
    - Dusch mitt i natten efter att man kommit hem från jobbet i baren.
    - Hund som skäller när det ringer på dörren.
Svar på tråden Granne som har klagat sen dag 1