Inlägg från: M1rella |Visa alla inlägg
  • M1rella

Lungcancers sista skede?

Anonym (Hm) skrev 2016-10-05 11:29:21 följande:

Hospice hamnar man på om man har mellan 3-6 månader kvar att leva.

Man kan även bli frisk och komme ut från hospice. Ovanligt dock. Hospice innebär inte per automatik att man ligger för döden eller har kort förväntat levetid.
  • M1rella
    Anonym (Lungcancer) skrev 2016-10-05 12:55:46 följande:

Ja.. han har flertalet metastaser som man inte kan stråla, metastaser i skelett, binjurar, lever och lymfkörtlarna. Cancer i bägge lungorna.. undrar om man kan vända från det här?

Det går aldrig att svara korrekt på. Beror mycket på vad man själv är för person, hur mycket man orkar kämpa osv.
  • M1rella
    Anonym (Hm) skrev 2016-10-13 17:49:48 följande:

Hospice är till för palliativ vård, dvs vård i livets slutskede. Definitionen för det är när sjukdomen har gått så långt att förväntad livslängd är mindre än 6 månader.

Sen att vissa är felbedömda och blir friska eller mår bättre och kommer därifrån är en sak. Ibland kan kommuner köpa vårdplatser för annat ändamål. Men Hospice är palliativ vård.

Ja, det är palliativ vård. Men palliativ vård är inte enbart vård i livets slutskede.

Och hospice kan man vara på även om man inte är döende eller har mindre än 6 månader kvar.
  • M1rella
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-13 20:18:06 följande:

Palliativ vård är den vård som sätts in när man inte längre svarar på medicinsk behandling. Den syftar till att lindra smärta samt ge den livskvaliteten som är möjlig trots sjukdomen. I princip vård i livets slutskede när allt annat är uttömt och det inte längre finns hopp om att bota. Vad tror du att palliativ vård är?

Ja. Men det är inte vård i livet slut. Precis som jag skrev. En person kan få palliativ vård i åratal utan att vara i livets slutskede.
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-13 20:23:11 följande:

Nej. Man kan inte bli "frisk" och "komma ut från hospice".

Beklagar situationen ts.

Jo, man kan bli "frisk", dvs överleva och komma ut från hospice. Dock ovanligt. Känner enbart till ett fåtal fall där personer varit på hospice för att dö men sedan faktiskt överlevt.
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 12:42:07 följande:

Hospice är namnet på en verksamhet som erbjuder en värdig tillvaro för människor i livets slutskede. Det handlar således om palliativ vård och det måste vara en feldiagnos om någon ska gå från palliativt till friskt tillstånd.

Du har således fel.

Du kan ha en palliativ diagnos och få palliativ vård långt för eller om man dör. Så visst kan man komma ut från hospice och få ha överlevt utan att ha fått fel diagnos. Cancer är ett mysterium och man kan inte idag säga om någon kommet att dö inom si och så lång tid eller inte eftersom man inte vet.
  • M1rella
    Anonym (Herregud.) skrev 2016-10-14 15:59:10 följande:

Tror knappast att man kan kämpa sig fri från långt gången spridd cancer. Att påstå att man kan bli frisk bara man kämpar är skuldbeläggande och väldigt oförskämt mot människor i en oerhört tuff sits.

TS jag tror det blir tufft för din vän. Men man vet aldrig. Kram.

Jag påstår inte att man alltid kan kämpa och överleva Tror tyvärr inte ts vänner kommer att bli frisk elle överleva med den spridningen. Men allt beror på personen själv.

Man kan bekämpa dödlig cancer.
  • M1rella
    Anonym (Herregud.) skrev 2016-10-14 15:59:10 följande:

Tror knappast att man kan kämpa sig fri från långt gången spridd cancer. Att påstå att man kan bli frisk bara man kämpar är skuldbeläggande och väldigt oförskämt mot människor i en oerhört tuff sits.

TS jag tror det blir tufft för din vän. Men man vet aldrig. Kram.

Jag har en fd kollega som fick reda på att hon hade cancer med spridning till bla skelett, lungor och lever (hon visste inte om cancer innan utan hade slitit med ond rygg i några månader). Där gick det så långt att hon la in på hospice men kort förväntad levtid men hon fick cellgifter och lyckades överleva (mot alla odds). Flyttade från hospice och började så småningom arbetsträna. Så visst finns det de som faktiskt överlever.
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 17:07:15 följande:

Ett palliativt skede innebär att patientens vård har gått från "att bota" till "att lindra". Det innebär att patienten befinner sig i ett slutskede i livet. Det finns ingen väg tillbaka.

Att komma in på hospice är en vilja, inte ett tvång. Det är inte så att man på hospice sätter in åtgårder som förbättrar patientens tillstånd. Det står patienten fritt att lämna hospice när som helst, men det är väldigt ovanligt att det sker. En patient som kommit på ett hospice kommer i de flesta fall att dö inom ett år.

Du får det att låta som om hospice är något man kommer till den tid och sedan åker därifrån. Ingen patient i ett palliativt skede kommer att bli bättre eftersom den botande vården upphört. Det finns således inga skäl i världen att lämna ett hospice av andra skäl än att man i så fall inte får en bra omvårdnad.

En palliativ diagnos/vård kan ersättas med kurrativ vård. (Kurrativ innebär botande behandling.

Du verkar ha mycket att lära om palliativ vård, cancer etc.
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 18:43:53 följande:

Palliativ är inte lika med icke botbar. Däremot hamnar patienter som har en icke botbar sjukdom i en palliativ vård. Det vill säga en särskilt utformad vård vars inriktning är att "bemantla" patienten från smärta. Det är således lindringsvård.

Det du understryker är dock viktigt, nämligen att patienter inte lämna hospice för att de blivit botade. Det kan vara för att de vill dö hemma.

Palliativ vård ÄR lindrade vård, dvs icke botar vård.

Patienter kan även lämna hospice för att ge cancer en "sista chabse",dvs då gå över på kurrativ vård.
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 17:07:15 följande:

Ett palliativt skede innebär att patientens vård har gått från "att bota" till "att lindra". Det innebär att patienten befinner sig i ett slutskede i livet. Det finns ingen väg tillbaka.

Att komma in på hospice är en vilja, inte ett tvång. Det är inte så att man på hospice sätter in åtgårder som förbättrar patientens tillstånd. Det står patienten fritt att lämna hospice när som helst, men det är väldigt ovanligt att det sker. En patient som kommit på ett hospice kommer i de flesta fall att dö inom ett år.

Du får det att låta som om hospice är något man kommer till den tid och sedan åker därifrån. Ingen patient i ett palliativt skede kommer att bli bättre eftersom den botande vården upphört. Det finns således inga skäl i världen att lämna ett hospice av andra skäl än att man i så fall inte får en bra omvårdnad.

Palliativ vård är inte nödvändigvis detsamma som vård i livets slutskede. Innebär egentligen bara att vården inte bitar utan enbart symtomlindrar. Men man kan fp den vården i flera år innan man går bort. Så en palliativ diagnos innebär inte att man har 6 månader kvar att leva.

Jag vårdar många som har en palliativ diagnos men som ändå inte ligger för döden.

OT.
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 20:22:12 följande:

"Men allt beror på personen själv".

Varför ska du alltid gå in i känsliga trådar och skriva en massa elakt skit?! Njuter du av att skuldbelägga andra människor?

Är ingen elak skit utan ren fakta. Tyvärr så är det så att det finns människor som helt enkelt inte orkar kämpa av olika anledningar. Det är fakta. Och nej, jag varken skuldbelägger folk eller skulle njuta av att göra det. Men visst hård fakta gör säkerligen ont för vissa.
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 20:22:12 följande:

"Men allt beror på personen själv".

Varför ska du alltid gå in i känsliga trådar och skriva en massa elakt skit?! Njuter du av att skuldbelägga andra människor?

Beror också på om personen själv vill ha cellgift/strålning, även om det enbart är palliativ. Det kan i många fall göra att personen lever längre. Men alla önskar inte detta.
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 20:34:18 följande:

Varje dag dör människor som inte vill annat än att överleva. Som kämpar in i det sista.

Du är elak och skriver alltid så mycket onödigt.

Fast de har kämpat och inte gett upp. Kämpande kan ha fått de till att leva lite till.

Fakta gör ont och livet är orättvist. Men inget varken du eller jag kan göra något åt.
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 20:44:57 följande:

Du är ju inte klok.

Nähä? Så när man är realist och inser fakta så är man inte klok?
  • M1rella
    Anonym (S) skrev 2016-10-14 21:04:48 följande:

Fakta? Fakta är att alla som inte överlever cancer till slut dör. Hur jävla mycket de än vill leva och kämpar. Sitt inte och skriv en massa skit! Varenda tråd du skriver i blir såhär. Du är fruktansvärt okänslig och har definitivt valt fel yrke. Dessutom skriver du ständigt rena felaktigheter så man kan ju undra vad du har för kunskap egentligen.

Har påstått motsatsen?

Fel yrke? Nope, har valt alldeles rätt yrke för mig.
  • M1rella
    Archandra skrev 2016-10-14 21:17:03 följande:

Vad är det för fel på folk här? Tråden ligger i känsliga rummet. Den rör ett ämne som är svårt och jobbigt för många, inte minst TS. Varför käbblar ni om begrepp istället för att besvara hans/hennes fråga och underlätta i TS smärta inför det jobbiga som kommer?

Går inte att svara på om det är slutet eller inte.
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 21:36:37 följande:

Nej, jag har inte "mycket att lära". Du svamlar däremot rätt friskt och blandar ihop begrepp samt skriver det som redan skrivits. Så här är det:

Den som fått en diagnos där en cancer metastaserat sig till skelett kommer huvudsakligen från fyra cancertyper (prostata, bröst, njure eller lunga). En cancer som metastaserat till skelettet kommer att leda till döden inom 3 år från att den påbörjats.

En palliativ vård är en vård som sätts in i lindrande syfte när patienten är bortom bot och bättring.

En kurativ vård är en vård som sätts in i botande syfte när en cancer inte metastaserat för långt.

Om en patient ges palliativ vård och sedan blir fri från sin sjukdom, då har läkaren ställt en felaktig diagnos.

Har problem med läsförståelsen? Med tanke på att du upprepar....
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 21:47:52 följande:

Nej då, men du har inte förstått och då är man tvungen att vara övertydlig.

---

Att ha en nära anhörig eller vän i livets slutskede är alltid tungt oavsett hur gammal den sjuka är. Det går som många redan skrivit inte att svara ts med några exakta uppgifter. Cancer är en svår sjukdom på många sätt och det kan gå rasande fort på slutet. Det som kan utläsas från ts berättelse ger ingen hoppfull känsla, så är det tyvärr.

Jag lärde mig det där redan när jag jobbade som usk...
  • M1rella
    Anonym (Koncis) skrev 2016-10-14 22:51:47 följande:

Du lärde dig alltså att att ge falska förhoppningar, komma med osammanhängande förklaringar och rena fel.Om du har någon yrkesheder låter du ditt vidare engagemang i tråden bero.

Ehh...nej. Men var inte det jag skrev heller. Falska förhoppningar är något jag aldrig ger och har inte heller gjort det i tråden. .
Svar på tråden Lungcancers sista skede?