• Dementoria

Vad handlar ni på Lidl?

Jag handlar inte på Lidl i huvud taget. Dels behandlar de inte sin personal speciellt bra och dels föredrar jag andra butikers sortiment.

• Dementoria
    EnAnonumius skrev 2016-10-05 11:55:19 följande:
    Vissa lever med ett gamla kunskaper och håller fast vid det sedan och vägra att inse att det kan ändras.
    Och vissa vill inte förstå att det är ok att tycka olika. Och att vi alla har olika krav på de ställen vi handlar på. 
  • Dementoria
    EnAnonumius skrev 2016-10-05 22:20:32 följande:
    Tycka olika är en sak. Det har jag ALDRIG vänt mig emot om du sätter dig ned och läser, i stället för att gissa vad som skrivs och menas.

Personen går ut med gammal kunskap och felaktiga påståenden, vilket knappast  har  tyckande och att "tycka olika" att göra.

Till och med du borde ju förstå den signifikanta skillnaden. Hoppas jag att du gör ialf.
    Lidl håller fortfarande på att motverka medlemskap i fackförbund, mina krav på ställen jag handlar på är högre än dina. Det har både med tycke och fakta att göra.

Och så herregud människa. "Till och med du borde ju förstå" Vad menar du egentligen med det? Har du någon aning om vem jag är och vad jag skriver, tycker, förstår osv? Jag tror att jag har skrivit 5-10 inlägg på FL, hur i hela världen har du hunnit bilda dig någon slags uppfattning om hur mycket eller lite jag förstår?

Jag har däremot läst desto mer på FL och jag måste säga att du själv påvisar en enorm översittarpersonlighet. Alla ska tycka och tänka som du och det skriks efter källor och alla som inte anser att världen ser ut som du vill är idioter. Vad är ditt problem? Kan du inte bara finna dig i att folk är olika? 
  • Dementoria

Nej jag tror inte det har ändrats så mycket på tio år. Jag är övertygad om att de gjort det de absolut måste för att kunna fortsätta sin verksamhet men inte mer än så. 
    De har även fått kritik för hur de köper in lågpriskläder från Bangladesh men jag har märkt att de flesta inte bryr sig speciellt om hur arbetare utomlands har det. Så länge ni i Sverige får köpa billiga saker så kan de gärna slita ont där borta!

• Dementoria
    monkees skrev 2016-10-07 04:37:39 följande:
    Hörde en inköpare på HM berätta om just detta häromdagen. Hon påpekade för det första att inte bara "billiga" butiker köper från utlandet utan det gör de dyrare också och (om det nu spelar ngn roll). Som jag fattade det på denne inköpare så är det inte så att HM till varje pris vill hålla nere arbetarnas löner men det är svårt att komma förbi fabriksägare och sådana som skor sig på sömmerskorna i hemlandet OCKSÅ! Pengarna kommer inte dit de ska.
    Nej så är det absolut. Ett dyrt varumärke är inte per automatik "säkert". 
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 09:22:29 följande:
    Gekås hade samma kritik när för många år sedan. Det var bojkott och annat av företaget för att de inte hade kollektivavtal. Idag så har de nog kollektivavtal eller något liknande och dessutom för de ta del av företagets vinst i form av bonus. Så nog ändras detta med tiden.

Många etablerade företag köper kläder från lågkostnadsländer. Så länge det är justa arbetsvillkor ser jag inga problem med detta (det är ju ändå en sysselsättning, ger inkomst och förhoppningsvis en bättre framtid). 
    Nu hamnar vi väldigt off topic här men jag kan inte se hur någon någonstans längst bak i kedjan kan ha tjänat något på en sak som är mer eller mindre gratis. Jag handlar inte på Gekås heller. Eller andra extrema lågprisföretag. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.

För att svara mer on topic till TS så har jag förr köpt bland annat deras "utländska specialiteter". När de har "spanska/grekiska/italienska" veckor och jag gillade inte alls de produkter jag testade. Det smakade definitivt inte spanskt/grekiskt/italienskt i alla fall. 
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 13:18:04 följande:
    Tja, det är därför de anställda får en rejäl bonus varje år.
    Vilka anställda?
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 13:46:49 följande:
    På Gekås, jag drog en parallell
    Parallell till vad? 
  • Dementoria
    Anonym (N) skrev 2016-10-07 19:43:11 följande:
    Det är ingen idé att tjafsa med vissa personer. Googla nicken så ser du :)
    Ja jag ser. Det står ju inte riktigt rätt till hos vissa. Det verkar som speciellt en av dom tror att det här är val till senaten eller någon slags rättegång där alla ska ha benhårda fakta och bevis för allt de skriver. Det här är nu vare sig val till senaten eller en rättegång utan ett vanligt svenskt diskussionsforum och här är det helt ok att både tycka, tänka och tro saker utan andra källor än empatisk empiri. Åtminstone när det gäller ämnen där det faktiskt finns olika åsikter och tankar.
Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?