• Solokatt

Avliva katt...

Hej,

Först av allt ber jag om urskäkt för min dålig svenska.

Det är med mycket sorg att igår behövde vi att avliva vår katt. Under lunchtid kom vi hem och vi hörde honom gråtar i trädgården. Vi kollade efter honom och såg direkt att han hade ont i ett ben (back) det såg som en fraktura. Jag körde med honom direkt till djursklinik. Han var kastrerad och chippad men inte försäkrad...

Här vill jag uppmana till alla som fundera att ha eller inte ha en försäkring. Jag kollade inte upp det, jag trodde att det var inte nödigt och trodde att kunna spara oss 200kr per månad... Nu kollar jag upp det och ser att der kostar typ "bara" 80kr.... Skulle jag har kollat upp det tidigare...

Veterinär säjer direkt att benet är brutit och katten få morphin mot smärtan. Hon är trevlig och kunnig och vi diskutera de olika alternativer. Då det är också en lördag så ligger taxen dubbel så högt än under veckan. Att få röngtbilder och operation går bara från måndag. Katten kan stannar hos de mellan lördag och måndag eller hos oss men kommer att få ont då morphin hjälper bara för några timmer, han kan få tabletter osv. Pratar vi om kostnader så landar vi på minst 50.000kr och utan garanti då katten kan ha något annat som man inte ser direkt (förstörda innere organe osv). En annan variante är benamputation... Men det känns tufft... Det skulle också kostar minst 40.000kr...

Efter samtal med min andra kära hälften bestämmer vi oss för att avliva katten. Det kostade 3.400kr inklusive undersökning.

Pengar är inte allt men mellan 3.400kr och 50.000kr behöver man att reflektera, vad skulle ni ha gjort? Även om vi skulle ha väntat till måndag och börjar att kolla på honom så det fanns risken att det var inte "bara fel" med benet men med något annat...

Idag känner jag mig som den storsta looser på världen. Jag tänker på mina barn som älskade katten och såklart på honom själv, en riktigt fin kille, han gosade med alla och var alltid snäll. Och att jag inte hade försäkrat honom, ett rktigt stort misstag. Upp till 15.000kr skulle vi har lagt på honom och det är precis vad der skulle har kostat maximal om vi hade en försäkring...

Jag hoppas att han mår bra i katthimlen...

• Svar på tråden Avliva katt...
  • Mantrasina

Som du skriver så är det lätt att vara efterklok. I mitt ansvar som djurägare ingår att se till att jag kan göra det bästa för katten om hon blir sjuk eller skadad. Jag har ganska små ekonomiska marginaler, men det har aldrig varit ett alternativ att inte ha henne försäkrad. Just för att inte behöva välja det billigaste alternativet och ta bort henne om olyckan skulle vara framme och det finns behandling trots att den är dyr. För mig ska ekonomin aldrig komma i vägen för att ge djuren bästa möjliga vård om det skulle knipa. 

Men med det sagt. Om jag hade hamnat i samma situation som ni gjorde med er katt, utan försäkring och valet på minst 40 000 eller 3500 så hade min ekonomi tvingat mig att göra samma val som ni. Tyvärr.Hur gärna jag än hade velat hade jag inte haft möjligheten att lägga ut en sån summa trots att jag har ett bra sparande etc. Jag hade dock mått riktigt riktigt dåligt. Är när jag läser det här väldigt glad över att ha min älskling liggande i knäet, och veta att hon är försäkrad och att jag kommer ha möjlighet att hjälpa henne om det skulle behövas. Jag hoppas att ni också insett att den lilla kostnaden per månad för att försäkra er familjemedlem är ett litet pris att betala, och att om/när ni skaffar ett nytt husdjur blir försäkring en självklarhet.

• Froken Lokens

50000 är en charterresor för familjen så nej, vi hade valt att göra det ni gjort. Det handlar om mycket pengar för en katt, oavsett hur mycket man älskar sitt husdjur.

Svar på tråden Avliva katt...