ohthesedays skrev 2016-09-29 17:41:26 följande:
kloka frågor och tankar. det började i samband med räntekraschen i 90-talet då räntorna var superhöga (de köpte hus strax innan). sedan har det nog blivit en ond spiral. grejen är att de inte lägger pengar på någon lyx, onödiga grejer eller så. det finns inget spelberoende eller liknande.
jag tror att det handlar om en hög belånning som har skett till följd av höga räntor som slog undan benen. nu tror jag att problemet är att de helt enkelt inte går runt varje månad. att inkomsterna (pension) understiger de löpande kostnaderna. mer än att det handlar om att slösa pengar.
jag bryr mig mest om att de ska må bra och framför allt ha en öppen dialog. men om mamma får veta det här tror jag att hon lämnar honom eftersom han har fallit i samma mönster som tidigare. så berättar jag bryter jag förmodligen upp deras relation.
Okej det var ju lite svårare.. Så är det tillsammans de hamnat i knipa bara att din mamma inte vet om det för att pappan sköter ekonomin?
Du kan inte hjälpa din pappa med att gå igenom räkningarna och se var allt går fel?
Jag vet inte då om det bästa är att berätta för mamman... Jag uppfattade det som om din pappa hade problem av något slag som gav obefogat pengaproblem.. Svår sits där :/