• ohthesedays

pappa vill att jag går bakom ryggen

min pappa har tidigare haft problem med pengar. det resulterade i gömda räkningar och att han undanhöll för mamma och familjen i övrigt att han hamnat på kronofogden etc.

mamma förlät honom och genom olika arv och så kom ekonomin på banan igen. men nu verkar det som att han har problem igen. det började med ett litet lån han begärde av mig, vilket jag gav honom. tänkte inte så mycket eftersom det var en liten summa.

men nu verkar det vara mer problematiskt. han behöver 30 000 kronor akut för att kunna betala lån/räkningar innan de går till kronofogden. han kollade om jag kunde ta ett lån och ge honom pengarna, så betalar han sedan av till mig månatligen. samtidigt vill han inte att jag berättar något för mamma om det här, att det ska stanna mellan oss.

av ekonomiska skäl har jag inte möjlighet att låna ut pengarna, vilket jag sa. men jag känner mig ledsen, förvirrad och nedstämd över att han ville hela grejen. och just att han på något sätt spelar ut sig själv och mamma mot mig.

vad borde jag göra? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-29 16:54
    svarar gärna på frågor om ni vill veta mer om själva situationen och historiken.
  • Svar på tråden pappa vill att jag går bakom ryggen
  • Birgitta02

Han och du kan inte lösa hans ekonomiska problem med pengar. Låter konstigt, men så är det. Det handlar om att han måste ändra hela sitt beteende och tänk. Han kommer för alltid fortsätta ta lån för saker som han tycker han "behöver". Jag tycker inte du ska låna ut pengar. Låt det gå till kronofogden. Ibland måste man få konsekvenser för sitt handlande. Och konsekvensen denna gång är att han faktiskt får stå för sina egna misstag och sitt eget dumdristiga handlande.

Jag hade ställt upp en gång. Det är precis det du gjort. Men nästa gång han upprepade det så hade jag sagt att "nej, detta får du lösa själv". Det är din förälder, herregud. Ett misstag kan man göra. Men två? På exakt samma sätt?

• ohthesedays

du har rätt. tänker även på min mamma. jag känner lite skuld om jag inte berättar för henne om vad han frågat mig om. borde jag berätta för henne?

• Vanja

Tycker inte du ska berätta för din mamma om vaf han bad dig om, det gjorde han antagligen u ren desperation och skäms säkert redan ändå. :( Däremot så kanske du kan hitta på nåt vis att du misstänker att han har ekonomiska problem igen och att hon borde prata med honom. Bäst e ju om det kommer fram på bordet på nåt vis..

• Carambolan

30 000 är ju inte en summa som dyker upp lite hastigt och oväntat. Det här är antagligen bara toppen på (det nya) isberget.

• Mallemamma

Vad använder han pengarna till? Spelar han? Eller lever han bara över sina tillgångar?

Tycker inte det är rätt av en förälder att sätta sitt barn i den sitsen, och jag ser inte varför du ska hålla det hemligt för mamma.. Han har ju uppenbarligen problem, och han har hamnat där han är upprepade gånger så jag tror snarare att det måste uppdagas för att han ska kunna få hjälp... Att hålla det hemligt stjälper ju bara, även om er relation blir utsatt om du berättar.. Bryr du dig mest om han är arg på dig eller om han blir problemfri och får ett bättre liv?

• ohthesedays

nej, förmodligen är det väldigt illa. och han skriver att han så klart mår väldigt dåligt och skäms över att fråga mig. finns det någon rådgivningstjänst eller liknande som jag kan rekommendera? finns det något jag kan göra förutom att ta ett lån "åt" honom.

• ohthesedays
    Mallemamma skrev 2016-09-29 17:37:02 följande:

Vad använder han pengarna till? Spelar han? Eller lever han bara över sina tillgångar?

Tycker inte det är rätt av en förälder att sätta sitt barn i den sitsen, och jag ser inte varför du ska hålla det hemligt för mamma.. Han har ju uppenbarligen problem, och han har hamnat där han är upprepade gånger så jag tror snarare att det måste uppdagas för att han ska kunna få hjälp... Att hålla det hemligt stjälper ju bara, även om er relation blir utsatt om du berättar.. Bryr du dig mest om han är arg på dig eller om han blir problemfri och får ett bättre liv?

kloka frågor och tankar. det började i samband med räntekraschen i 90-talet då räntorna var superhöga (de köpte hus strax innan). sedan har det nog blivit en ond spiral. grejen är att de inte lägger pengar på någon lyx, onödiga grejer eller så. det finns inget spelberoende eller liknande.

jag tror att det handlar om en hög belånning som har skett till följd av höga räntor som slog undan benen. nu tror jag att problemet är att de helt enkelt inte går runt varje månad. att inkomsterna (pension) understiger de löpande kostnaderna. mer än att det handlar om att slösa pengar.

jag bryr mig mest om att de ska må bra och framför allt ha en öppen dialog. men om mamma får veta det här tror jag att hon lämnar honom eftersom han har fallit i samma mönster som tidigare. så berättar jag bryter jag förmodligen upp deras relation.
  • Birgitta02
    ohthesedays skrev 2016-09-29 17:41:26 följande:
    kloka frågor och tankar. det började i samband med räntekraschen i 90-talet då räntorna var superhöga (de köpte hus strax innan). sedan har det nog blivit en ond spiral. grejen är att de inte lägger pengar på någon lyx, onödiga grejer eller så. det finns inget spelberoende eller liknande.

jag tror att det handlar om en hög belånning som har skett till följd av höga räntor som slog undan benen. nu tror jag att problemet är att de helt enkelt inte går runt varje månad. att inkomsterna (pension) understiger de löpande kostnaderna. mer än att det handlar om att slösa pengar.

jag bryr mig mest om att de ska må bra och framför allt ha en öppen dialog. men om mamma får veta det här tror jag att hon lämnar honom eftersom han har fallit i samma mönster som tidigare. så berättar jag bryter jag förmodligen upp deras relation.
    Jag minns räntekraschen. Jag hade ett lån jag betalade 1500 kr i kvartalet på. Plötsligt fick jag betala 4500 kr. Jag var ensam med två barn. Vidrigt!!!! Ibland har man en jävla otur.
    ohthesedays skrev 2016-09-29 17:09:09 följande:
    du har rätt. tänker även på min mamma. jag känner lite skuld om jag inte berättar för henne om vad han frågat mig om. borde jag berätta för henne?
    Du ska inte berätta för din mamma på detta stadium. Men OM du tar ett lån för din fars räkning, så säg till honom att du inte kommer köra med dolda kort för mamma. Det är inte ok att kräva av dig att du ska ha hemligheter för din mor om du normalt inte har det.  Han anser du ska vara lojal mot honom men inte mot din mor. Aldrig i livet! Jag hade blivit otroligt sårad om min dotter gått bakom ryggen på mig så där. Troligen hade det skadat vår relation rejält.

• Mallemamma
    ohthesedays skrev 2016-09-29 17:41:26 följande:

Okej det var ju lite svårare.. Så är det tillsammans de hamnat i knipa bara att din mamma inte vet om det för att pappan sköter ekonomin?

Du kan inte hjälpa din pappa med att gå igenom räkningarna och se var allt går fel?

Jag vet inte då om det bästa är att berätta för mamman... Jag uppfattade det som om din pappa hade problem av något slag som gav obefogat pengaproblem.. Svår sits där :/
  • Mimmla

Jag anser att du ska berätta för din mamma. Hon dras ju med i skiten om han förstör deras ekonomi. Dessutom hjälper du din pappa genom att stoppa hans framfart redan nu!

• ohthesedays

ja, de är tillsammans i knipa. men enligt pappa vet hon inte allt om hur illa det är. han sköter ekonomin, ja. jag skulle kunna erbjuda min hjälp, men det skulle kännas betydligt bättre om det var öppet och transparent i familjen. jag gillar inte tanken på att ha hemligheter.

det bästa vore om han berättade för henne, känner jag. min tanke just nu är att se om och i sådana fall hur han löser det. men försöka få honom att berätta själv.

• Mallemamma

Ja, är det deras gemensamma ekonomi måste hon ju få veta hur det ligger till.. Men jag tycker det är lite lustigt att hon inte haft mer koll sedan de hamnade i knipa förra gången. Om problemet är att deras inkomster inte täcker utgifterna borde det inte vara okänt för henne :/

Jobbigt att du har hamnat i denna sitsen att besluta om du ska behöva "gå bakom ryggen" på någon av dina föräldrar :( men jag tycker du ska hålla dig utanför men som du säger försöka uppmana din pappa att lägga korten på bordet. För hon är ju lika delaktig om hon använder deras gemensamma pengar, så hon bör ju få veta så de kan göra något åt situationen, de måste ju ändra sina vanor för att det inte ska fortsätta tänker jag.

Lycka till!

• Dajsy

Jag tror det är bra om du sätter stopp för ekonomisk hjälp till din pappa och att du förklarar att du inte vill gå bakom ryggen på din mamma. Han måste berätta för henne.

Är dina föräldrar gifta? I så fall kan du också påminna honom att han har skrivit under på det här (äktenskapsbalken 4 §): Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden skall kunna bedömas."

• ohthesedays

ja, de är gifta. jag inväntar svar om han löser det här på något sätt och sedan får jag ta ställning till då hur jag gör. är väldigt förvirrad just nu. suck.

• Carambolan
    ohthesedays skrev 2016-09-29 17:37:36 följande:

nej, förmodligen är det väldigt illa. och han skriver att han så klart mår väldigt dåligt och skäms över att fråga mig. finns det någon rådgivningstjänst eller liknande som jag kan rekommendera? finns det något jag kan göra förutom att ta ett lån "åt" honom.

Kommunen har budget- och skuldrådgivning! Kostar inget, det är bara att boka en tid.
  • Annelie 76
    ohthesedays skrev 2016-09-29 18:54:16 följande:

ja, de är gifta. jag inväntar svar om han löser det här på något sätt och sedan får jag ta ställning till då hur jag gör. är väldigt förvirrad just nu. suck.

Du är förvirrad för det här är inte ditt problem. Det är dina föräldrar som ska stötta och hjälpa dig, inte tvärtom. Det sämsta att göra är att du lånar pengar och ger honom, det kommer att sluta i ekonomisk katastrof för er allihop. Är du beredd att ha dålig ekonomi resten av livet pga din pappa?
    Nej, skicka tillbaka problemet där det hör hemma, hos din pappa. Ge honom lite tid (ett par veckor) att berätta för din mamma, gör det själv annars.
Svar på tråden pappa vill att jag går bakom ryggen