• sextiotalist

Hur mycket ansvar har era tolv åringar?

När min son var 12 år så hade han endast ansvar för att sköta skolan. Hemmet var vårt ansvar.
    Däremot kunde han laga mat (även om köket såg ut som ett bombnedslag efteråt).
    Eftersom ingen av oss är sådana som skitar ner hemma, men inte heller pedanter, så har sådana frågor inte varit några problem.

Behövde vi hjälp så fick vi det för det mesta.

Jag har inte brytt mig om vilken ordning han haft i sitt rum, de kläder han vill ha tvättade skulle till tvättkorgen.
    Eftersom jag gillar att ta hand om tvätt, så har jag sorterat, strukit och vikt åt alla hemma (det började jag redan som 15-åring).

Nu är han 19 och kan allt som behövs för att sköta ett hem. Han har varit ensam i sommarhuset vid flera tillfällen och lämnat det i bra skick.

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2016-09-28 08:43:28 följande:
    Alla som har syskon eller känner syskon vet att det faktiskt inte bara är uppfostran som formar hur en människa blir. Det finns något som heter egen personlighet också, och den kan vara väldigt olika även bland helsyskon som fått samma uppfostran. Någon blir pedant, en annan blir en slarver, osv.
    Exakt, min syster och jag har samma uppfostran och även om jag är allt annat än pedant, så kan jag reagera på hur det kan se ut hemma hos dom ibland (även när de har gäster)
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2016-09-28 11:55:29 följande:

Har alla kvinnor glömt hur det är att vara 11-14 år gamla. Jag såg det redan när jag själv var i den åldern. Flickorna i klassen blev helt omedgörliga. Det är väl allmänt känt hur egna, egotrippade, elaka de blir, när hormonerna sätter fart.
    Även min dotter var enormt väluppfostrad, trevlig, mysig och ansvarstagande fram till 11-årsåldern. Men sen har hon var lite som TS beskriver dottern. Nu fyller min dotter snart 15 och börjar så smått förändras. Det går nu att prata med henne, och hon gör saker man henne. För det mesta i alla fall. Det är bara att inse att det är jobbigt med döttrar i den åldern.

Haha, det är jag rätt säker på. Eller så har man ett selektivt minne.
  • sextiotalist
    Anonym (e) skrev 2016-09-28 13:34:43 följande:

Eller så blev man inte "egen, egotrippad och elak"...

Selektivt minne med andra ord :).

Jag tror inte man upplevde sig själv på samma sätt som omgivningen
Svar på tråden Hur mycket ansvar har era tolv åringar?