Uppsägning pga föräldrarskapet?
Hej alla föräldrar!
Nu är det så här att jag har jobbat som mellanchef / trainee hos min nuvarande arbetsgivare sedan 2014. Jag var då ganska nybliven pappa till 2 underbara tvillingar som var då 1 år och 4 månader gamla. Inga problem. Fantastiskt bra gäng på jobbet, snabbt blivit kompis med personalen även med chefen.
I februari har jag fått en ny chef som ställde sig från början väldigt negativt till att jag är småbarnspappa. Redan vid första mötet när vi checkade av varandra så visade hon tydligt att det kanske inte är rätt tid för att vara chef. Chefen tyckte inte heller om att jag har VABat (5-6 ggr men inte alltid hela dagar) och undrade varför kan inte min sambo "ta ansvaret".
Hon har inte gjort det minsta för att underlätta för mig som förälder och jag krävde inte det heller. Hon har tvärt om - lagt på mig krav som inte ens ingår i min befattningsbeskrivning. Jag har bitit ihop och jobbade på. Trött och sliten som fan men det funkade.
Förra veckan har jag haft samtal med min chef som har berättat att dem inte vill ha mig kvar som mellanchef och vill degradera mig rejält. Helt bort från min tjänst alltså. Istället "erbjuder" dem mig ett mindre kvalificerad tjänst på några %.
I samtalet sades flera motiveringar som bla:
# personalen känner inte förtroende för dig
# du är svår att få tag på (har tjänstemobil och har inte missat ett enda samtal. Och om jag missade svara direkt så har jag varenda gång ringt tillbaka. Dessutom har jag inte avtalat jour, beredskap eller liknande. Trots allt så svarar jag alla tider på dygnet eller så ringer jag tillbaka.)
# Just nu kan du inte vara ledare hos oss. Fel period i livet. Vet inte hur gamla dina barn är." sa också chefen.
Jag har inte fått det skriftligt ännu så jag är nyfiken på vad dem kommer ange som motiv resp. grund till uppsägning.
Grejen är att jag har känt dåliga vibbar sedan några veckor tillbaka och har därför även spelat in det samtalet.
Nu äntligen kommer min fråga.
Kan dem sparka resp. degradera mig pga ovan nämnda orsaker?
Får jag använda inspelningen mot dem om dem skriver något annat på papper?