Komplikationer vid de två första förlossningarna, hur gick det med tredje?
Jag hade några mindre komplikationer vid 1a fl, barnet vägde 4,1 och var 54 cm lång.
Andra fl var det massor av komplikationer: hjärtljud gick ner, jag fick grad 3 och 4 bristningar (sfinxterruptur) och fick opereras direkt efter. Bebisen vägde 4,8 och var 58 cm lång. Bebisen fick cyanosattack ett par dar efter, jag fick infektion, bebisen hade andningsuppehåll ca 3v efter fl, såret efter rupturen behövde ytterligare läkarvård. Puh. Hemskt och skrämmande. Men det gick bra till slut.
När jag väntade 3e barnet bad jag bm om remiss till läkare för bedömning av lämplig fl-sätt, vilket jag fick. Väl hos läkaren förklarade jag som för min bm att jag ville ha hjälp med att identifiera det minst riskfyllda sätt att föda barnet på mht tidigare problem. Eftersom de vanligaste komplikationer som läkaren sa kunde ske vid planerat snitt var sådant vi ändå råkat ut för tidigare, valde vi planerat snitt då detta medför minst oväntade risker utifrån det vi diskuterat. Mitt 3e barn föddes med planerat snitt och utan komplikationer. Vägde 4 kg och var 53 cm lång.
Sen var det en annan flerbarnsföderska som snittades direkt efter mig som råkade ut för flera allvarliga komplikationer... Så man vet aldrig!
Men min slutsats, och det jag försöker förmedla, är att skaffa dig konkreta fakta och känn efter vad som känns bäst för dig, och lägg sedan fram det för bm och läkare i god tid innan fl. Det du känner dig trygg med är ofta det som blir bäst tror jag. Lycka till!