Inlägg från: JohannaSaGo |Visa alla inlägg
  • JohannaSaGo

Stressad över amningsnappen

Hej! Min son är nu 8 dagar gammal. När mjölken rann till så funkade amningen rätt så bra. Det kunde ta allt upp till 45 min innan han greppa tag men det funkade. Kunde även smidigt därefter byta bröst så att han ammade båda. Han gick nämligen ner i vikt i början så kämpade på varannan timme med amningen och han åt. Nu står han fortfarande stilla med vikten och får hembesök om 4 dagar för vikt osv.

Nu för 2 dagar sedan började han böka mera så provade amningsnappen som vi använde på BB. Lyckades börja med den för att sedan ta bort den, och han fortsatte suga duktigt.

Men nu idag klarar han int av att ta bröstet utan nappen alls! Han tar ett bra tag, och sedan tar han antingen bort huvudet lika snabbt eller så somnar han och vägrar suga. Och så håller dt på hur länge som helst. Uppemot 50 min så tar jag amningsnappen.

Så det har blivit amningsnappen till 100% nu och då tar han bara ett bröst. :( kan det vara så att dt kommer ut mer mjölk med nappen? Är sjukt stressad att han ska gå ner i vikt igen eftersom han bara tar ett bröst i taget nu och inte kan suga själv :(

Vad ska jag göra? Vill så gärna bli av med amningsnappen :(

• Svar på tråden Stressad över amningsnappen
  • JohannaSaGo
    Linalinalina skrev 2016-09-23 20:45:34 följande:

Ta ett djupt andetag och andas lugnt. Amning är svårt för de flesta, en riktig teknikgren! Du är bara i början. För det flesta tar det ett par månader att få amningen etablerad. Även bebis ska ju lära sig hur man gör!

Kolla in www.amningshjalpen.se eller kontakta amningsmottagningen på ditt bb för att få proffshjälp.

Alla bebisar ammar olika. Vissa äter från båda brösten vid varje tillfälle andra ett i taget. Det viktiga är att bebis äter från båda under dagen.

Själv hade jag också amningsnapp, kunde fasa ut den efter ca. 6 veckor. Så bara för att det inte går nu behöver det inte vara kört!

Tveka inte att ta hjälp! Och känn dig inte stressad. Låt det få ta tid att lösa sig. Har BVC sagt något om vikten? Alla bebisar rasar i vikt och de flesta behöver 2-3 veckor på sig att ta igen den viktförlusten. Min bebis föddes 3030g och är nu efter 13 veckor uppger i 4200g. Alla bebisar rekordökar inte i vikt och det behöver inte vara farligt "så länge de följer sin viktkurva" som BVC brukar säga :) Min BVC är inte orolig. (Kan även tillägga att vi tillmatade i början för att hon skulle få i sig mer men att det fasades ut sen).

Tack för svaret, läste dock att barnen får i sig mindre  genom amingsnappar så därför blir jag så stressad, plus nu bara ett bröst :( Annars hade jag kunnat använda nappen med ett lugn tills vidare.. 

Vet du om man kan vända sig till amningsmottagningen via BB på helgen? 

Kan man ringa dom, eller är det bara vardagar just specifikt amningsmottagningen? =(  BVC är ju stängt

Svar på tråden Stressad över amningsnappen