• JohannaSaGo

Stressad över amningsnappen

Hej! Min son är nu 8 dagar gammal. När mjölken rann till så funkade amningen rätt så bra. Det kunde ta allt upp till 45 min innan han greppa tag men det funkade. Kunde även smidigt därefter byta bröst så att han ammade båda. Han gick nämligen ner i vikt i början så kämpade på varannan timme med amningen och han åt. Nu står han fortfarande stilla med vikten och får hembesök om 4 dagar för vikt osv.

Nu för 2 dagar sedan började han böka mera så provade amningsnappen som vi använde på BB. Lyckades börja med den för att sedan ta bort den, och han fortsatte suga duktigt.

Men nu idag klarar han int av att ta bröstet utan nappen alls! Han tar ett bra tag, och sedan tar han antingen bort huvudet lika snabbt eller så somnar han och vägrar suga. Och så håller dt på hur länge som helst. Uppemot 50 min så tar jag amningsnappen.

Så det har blivit amningsnappen till 100% nu och då tar han bara ett bröst. :( kan det vara så att dt kommer ut mer mjölk med nappen? Är sjukt stressad att han ska gå ner i vikt igen eftersom han bara tar ett bröst i taget nu och inte kan suga själv :(

Vad ska jag göra? Vill så gärna bli av med amningsnappen :(

• Svar på tråden Stressad över amningsnappen
  • Linalinalina

Ta ett djupt andetag och andas lugnt. Amning är svårt för de flesta, en riktig teknikgren! Du är bara i början. För det flesta tar det ett par månader att få amningen etablerad. Även bebis ska ju lära sig hur man gör!

Kolla in www.amningshjalpen.se eller kontakta amningsmottagningen på ditt bb för att få proffshjälp.

Alla bebisar ammar olika. Vissa äter från båda brösten vid varje tillfälle andra ett i taget. Det viktiga är att bebis äter från båda under dagen.

Själv hade jag också amningsnapp, kunde fasa ut den efter ca. 6 veckor. Så bara för att det inte går nu behöver det inte vara kört!

Tveka inte att ta hjälp! Och känn dig inte stressad. Låt det få ta tid att lösa sig. Har BVC sagt något om vikten? Alla bebisar rasar i vikt och de flesta behöver 2-3 veckor på sig att ta igen den viktförlusten. Min bebis föddes 3030g och är nu efter 13 veckor uppger i 4200g. Alla bebisar rekordökar inte i vikt och det behöver inte vara farligt "så länge de följer sin viktkurva" som BVC brukar säga :) Min BVC är inte orolig. (Kan även tillägga att vi tillmatade i början för att hon skulle få i sig mer men att det fasades ut sen).

• Linalinalina

Du kan ju också ringa till BVC om du är orolig för vikten. På mitt BVC fick man komma dit och väga själv på en våg om man var orolig!

• reflexkatt

Jag har använt amningsnapp med framgång med båda mina barn pga att jag har indragna bröstvårtor. Men anningsnappen har funkat perfekt. Jag ammade min förstfödda i 9,5 månad och delammar min 11 månaders fortfarande. Perfekt också när de fått massor med tänder. Amning är trixigt att få till i början, du kommer fixa det!

• JohannaSaGo
    Linalinalina skrev 2016-09-23 20:45:34 följande:

Ta ett djupt andetag och andas lugnt. Amning är svårt för de flesta, en riktig teknikgren! Du är bara i början. För det flesta tar det ett par månader att få amningen etablerad. Även bebis ska ju lära sig hur man gör!

Kolla in www.amningshjalpen.se eller kontakta amningsmottagningen på ditt bb för att få proffshjälp.

Alla bebisar ammar olika. Vissa äter från båda brösten vid varje tillfälle andra ett i taget. Det viktiga är att bebis äter från båda under dagen.

Själv hade jag också amningsnapp, kunde fasa ut den efter ca. 6 veckor. Så bara för att det inte går nu behöver det inte vara kört!

Tveka inte att ta hjälp! Och känn dig inte stressad. Låt det få ta tid att lösa sig. Har BVC sagt något om vikten? Alla bebisar rasar i vikt och de flesta behöver 2-3 veckor på sig att ta igen den viktförlusten. Min bebis föddes 3030g och är nu efter 13 veckor uppger i 4200g. Alla bebisar rekordökar inte i vikt och det behöver inte vara farligt "så länge de följer sin viktkurva" som BVC brukar säga :) Min BVC är inte orolig. (Kan även tillägga att vi tillmatade i början för att hon skulle få i sig mer men att det fasades ut sen).

Tack för svaret, läste dock att barnen får i sig mindre  genom amingsnappar så därför blir jag så stressad, plus nu bara ett bröst :( Annars hade jag kunnat använda nappen med ett lugn tills vidare.. 

Vet du om man kan vända sig till amningsmottagningen via BB på helgen? 

Kan man ringa dom, eller är det bara vardagar just specifikt amningsmottagningen? =(  BVC är ju stängt

• Bubbel85

Mitt barn tog bara bröstet med amningsnapp de första 6 veckorna. Jag tycker inte du ska va orolig, det är lättare för barnet att suga med nappen så jag tror inte du behöver va orolig att det blir mindre mjölk. Jag var smått hysterisk när inte mitt barn tog bröstet så jag vet att det är tufft, men försök ta det lugnt och lycka till :)

• Elsis

Jag tycker också att du lugnt kan använda amningsnappen tills det funkar utan. Somnar bebisen lätt kan du pröva att kittla handflatan lite för att väcka, eller avbryt amningen och gör det lite svalare för barnet, genom att ta av lite kläder eller en filt. Annars är en paus för blöjbyte bra för att väcka en sömnig bebis. Så klart ska bebisen sova också, men somnar han mitt i maten ofta så får han inte i sig tillräckligt, och orkar då suga ännu mindre. Många bebisar äter sig mätta på ett bröst, så det behöver du inte oroa dig för, mjölkmängden anpassas ju efter behovet.

• Anonym (Amningsnapp här med)

Tyvärr användet jag nappen fortfarande på sonen som är snart 3 månader. Han totalt vägrar ta brösten utan så får fortsätta.

Med dottern ammade jag fint utan någonsinn använda nappen.. så alla barn är olika.

Visst är det bökigt med den och ständigt ha koll på den men ja!

• elyse

Jag använde amningsnapp i ett halvår. Då först grejade dottern att amma utan (Hon fick inte tag). Sedan har jag delammat tills strax efter tvåårsdagen.

• Topcom

Kör amningsnapp med min dotter som nu är 5,5 månader. Det är mitt tredje barn och för första gången strular inte amningen, utan allt funkar toppen med nappen. Utan nappen tar hon inte tag och rycker undan huvudet, precis som med din son. Tänker inte jinxa detta genom att ta ifrån henne nappen, utan jag kommer fortsätta tills jag är klar med amningen:)

• narie24

Har för mig att jag pratade med Amningshjälpen på helgen, men var några år sedan nu. Ringde dem flera ggr och fick mkt stöd. Det var så skönt att få handfasta råd, få kändes det som om man hade lite mer koll på läget. Man är ju lite förvirrad som nybliven förälder.

Jag besökte även amningsmottagbingen en gång då de hjälpte mig att lägga till och se till att lillan fick rätt grepp osv.

• Annelie 76
    JohannaSaGo skrev 2016-09-23 21:11:48 följande:

Tack för svaret, läste dock att barnen får i sig mindre  genom amingsnappar så därför blir jag så stressad, plus nu bara ett bröst :( Annars hade jag kunnat använda nappen med ett lugn tills vidare.. 

Vet du om man kan vända sig till amningsmottagningen via BB på helgen? 

Kan man ringa dom, eller är det bara vardagar just specifikt amningsmottagningen? =(  BVC är ju stängt

Jag tror de finns där alla dagar. Men ring och kolla. Undersök också om det finns representanter för Amningshjälpen i närheten, de kan också hjälpa.
  • Anonym (Snart 10)

Med äldsta strulade amningen i början. Hon tog ett bra grepp men orkade inne hålla kvar särskilt inte efter att mjölken runnit till. Så i de första 1,5v fick jag pumpa ur och ge henne i kopp. Sedan prövade vi amningsnapp och då kunde hon ta bröstet. Använde amninsnappen helt fram till hon var 4mån. Vid 4mån gick en del av tungbandet av (hon var född med kort tunnband och man trodde det var del av problematiken) och efter det kunde hon allt oftare ta bröstet utan amningsnapp. Det tog 3v innan hon var tillbaka på födelsevikten. Idag är hon en pigg och glad tjej som fyller 10år om några dagar.

• Fru Ve

Tycker också du lugnt ska fortsätta med amningsnappen och vara glad över att det funkar. Jag har ammat av och till med amningsnapp och inte fått bekymmer av det. Vänta tills amningen är riktigt etablerad och du känner dig trygg. Då kan du sedan försiktigt försöka lirka bort amningsnappen då bebisen börjat äta och mjölken börjat rinna. Det funkade för mig. Men stressa inte som sagt.

• Sous

Jag ammar fortfarande min åttamånaders med amningsnapp, jag kunde nog fasat ut den kring 6-8 veckor, men jag orkade faktiskt inte. Amningen funkade bra, bebisen gick upp bra i vikt och jag har inte haft några mjölkstockningar. Jag ville inte bråka med något som fungerade, jag är bara så glad att jag lyckades helamma, med eller utan napp kändes inte så viktigt.

Svar på tråden Stressad över amningsnappen