• ImeB

sonen vägrar sova

Haft problem jämt med att få han att sova. Han skriker och vrålar och bara vägrar allting. Kan inte läsa för honom för han skriker, är jag där inne så skriker han, går jag ut så skriker han. Alltså bara av ren trots typ, inte för att han är ledsen. Han är 2,5 år och han är svintrött 18.30 och lägger honom 19.00 ca. Haft samma rutiner sen han va liten. Börjar bli jobbigt när man är ensamstående till två stycken då jag har ångest hela dagen inför läggningen på kvällen. Tar 3-4 timmar med olika metoder innan han somnar. Han somnar. 23-00 någon gång. Sen går lillebror upp kl 4. Är helt förstörd. Haft det såhär i ett år nu utan att jag får bukt på det... Tips?

• Svar på tråden sonen vägrar sova
  • Almina

Testat att lägga honom tidigare? Finns risk att han är övertrött vid 19 om han är så trött redan vid 18.30.

• Gfylpufpntlmj

Hade testat att lägga tidigare, innan han hinner bli skittrött. I desperata tider har det hänt att jag låtit den bråkande ungen somna i soffan för att sen bära in, har inte tagit mer än max 30-45 efter vanlig läggtid (ungen är ju liksom trött egentligen), barnet har varit tyst och nöjd framför tv:n och jag har fått lite sömn under natten. Inte ultimat och säkert inget alla "bajsnödiga mammor", som maken kallar dom, hade tyckt om men är man desperat och måste få sova så får man göra det enda som funkar...

• Marten

Oj, du har det nog värre än många andra.

Kan ni inte sova alla i samma säng, ni måste alla få sova. Ta inte så hårt på hur det skall vara, få det bara att fungera.

Om han ändå inte somnar förrän runt 11 låt honom vara uppe tills han stuper. Skapar mindre stress för dig och han sover lika mycket. Han kommer nog att gå och lägga sig när ni andra har gått till sängs runt 9 för att orka med väckningen vid 4.

Du har mött din överman, ibland är dom bara 2 år!

• Aileen Allannah

Men om han somnar lugnt i soffan så låt honom sova där! Vad gör det, förutom att det kanske blir lite mindre vuxentid för dig?

• Marten

Såg att du nämner en man också, vad gör han för att hjälpa till?

Ni är väl två som har vuxenansvaret.

• Marten
    Marten skrev 2016-09-23 20:20:29 följande:

Såg att du nämner en man också, vad gör han för att hjälpa till?

Ni är väl två som har vuxenansvaret.

Fel av mig, du var ju ensamstående.
  • frökenelisabeth
    Gfylpufpntlmj skrev 2016-09-23 20:14:37 följande:

Hade testat att lägga tidigare, innan han hinner bli skittrött. I desperata tider har det hänt att jag låtit den bråkande ungen somna i soffan för att sen bära in, har inte tagit mer än max 30-45 efter vanlig läggtid (ungen är ju liksom trött egentligen), barnet har varit tyst och nöjd framför tv:n och jag har fått lite sömn under natten. Inte ultimat och säkert inget alla "bajsnödiga mammor", som maken kallar dom, hade tyckt om men är man desperat och måste få sova så får man göra det enda som funkar...

Man ska göra vad som funkar för en själv, och inte lyssna så mycket på skitnödiga mammor. Iofs lättare sagt än gjort när det finns så oändligt många hobbyexperter på barnuppfostran.... 
  • ImeB
    Marten skrev 2016-09-23 20:18:03 följande:

Oj, du har det nog värre än många andra.

Kan ni inte sova alla i samma säng, ni måste alla få sova. Ta inte så hårt på hur det skall vara, få det bara att fungera.

Om han ändå inte somnar förrän runt 11 låt honom vara uppe tills han stuper. Skapar mindre stress för dig och han sover lika mycket. Han kommer nog att gå och lägga sig när ni andra har gått till sängs runt 9 för att orka med väckningen vid 4.

Du har mött din överman, ibland är dom bara 2 år!

Samsova är något som varit fullkomligt omöjligt sen dag 1...
  • ImeB
    Gfylpufpntlmj skrev 2016-09-23 20:14:37 följande:

Har provat lägga honom tidigare ocksö men det går inte heller för då vaknar han ocj är pigg vid 00...
  • Gfylpufpntlmj

Även om det bara är en halvtimme tidigare? Usch, så jobbigt du har det...! Har haft mycket strul med båda barnens sömn och det hjälper inte dig just nu, men håll ut för fan! ???? Det brukar lösa sig själv utan att man fattat vad som hänt. Testa att låta honom somna framför barnkanalen nån gång för att få lite underlättning och kämpa på. Man blir förvånad över hur mycket man fixar trots sömnbrist. Tips! Är fjärrkontrollen borta har du säkert lagt den i kylen eller tvättmaskinen och är du så trött att du är snurrig så dunka för sjutton inte huvudet i väggen - du vaknar upp med huvudvärk!

• Gfylpufpntlmj

Även om det bara är en halvtimme tidigare? Usch, så jobbigt du har det...! Har haft mycket strul med båda barnens sömn och det hjälper inte dig just nu, men håll ut för fan! ???? Det brukar lösa sig själv utan att man fattat vad som hänt. Testa att låta honom somna framför barnkanalen nån gång för att få lite underlättning och kämpa på. Man blir förvånad över hur mycket man fixar trots sömnbrist. Tips! Är fjärrkontrollen borta har du säkert lagt den i kylen eller tvättmaskinen och är du så trött att du är snurrig så dunka för sjutton inte huvudet i väggen - du vaknar upp med huvudvärk!

• mammalovis

Vad händer om du vänder lite på det? Borsta tänderna direkt efter maten och ta på pyjamas för att sedan satsa på läggningen av den yngre. Låt 2-åringen hänga på och se vad som händer. Just nu har ni ju fastnat i en maktkamp där 2-åringen vill vinna, men till slut övermannas av sömnen ändå med en tuff väg dit. Gör sådant barnet tycker om för att skapa positiva mönster och få bort kampen. 

Vår dotter ville ett tag absolut inte sova middag fast hon behövde och då fick hon välja att bara vila och gå upp när skivan var slut. Skiva fick hon också välja. Nästan varje gång hade hon somnat efter några låtar. Ibland får barnet ett behov av att hålla koll på oss vuxna.

Idag somnade hon i bilen och var vrålilsk när vi skulle gå in, borsta tänderna, byta blöja och lägga henne. Så är hon övertrött blir det skitjobbigt.

I din ts framgår det inte om barnet blir argt av tröttheten eller av själva läggningen i sitt rum. Kanske går det till och med prata med barnet om läggningen när det är på gott humör och ni kan ge olika alternativ. Kanske rita en historia om hur det ska gå till. 

• ImeB
    Gfylpufpntlmj skrev 2016-09-23 21:44:24 följande:

Ja även en halvtimme. Men han är inget "lugnt barn" på något vis. Vill inte peta någon i ögonen men han har nog ärvt lite adhd då både jag och fadern har adhd och jag är extremt hyperaktiv av mig. Det gör honom dock bara mer speciell för mig och jag älskar att han är så frammåt, pigg, glad osv. Men just läggningen tar verkligen kål på mig...
  • ImeB
    mammalovis skrev 2016-09-23 21:49:38 följande:

Vad händer om du vänder lite på det? Borsta tänderna direkt efter maten och ta på pyjamas för att sedan satsa på läggningen av den yngre. Låt 2-åringen hänga på och se vad som händer. Just nu har ni ju fastnat i en maktkamp där 2-åringen vill vinna, men till slut övermannas av sömnen ändå med en tuff väg dit. Gör sådant barnet tycker om för att skapa positiva mönster och få bort kampen. 

Vår dotter ville ett tag absolut inte sova middag fast hon behövde och då fick hon välja att bara vila och gå upp när skivan var slut. Skiva fick hon också välja. Nästan varje gång hade hon somnat efter några låtar. Ibland får barnet ett behov av att hålla koll på oss vuxna.

Idag somnade hon i bilen och var vrålilsk när vi skulle gå in, borsta tänderna, byta blöja och lägga henne. Så är hon övertrött blir det skitjobbigt.

I din ts framgår det inte om barnet blir argt av tröttheten eller av själva läggningen i sitt rum. Kanske går det till och med prata med barnet om läggningen när det är på gott humör och ni kan ge olika alternativ. Kanske rita en historia om hur det ska gå till. 

Har inte ens tänkt på det så, men ska absolut prova! Är så skönt att ha er för det är så lätt att fastna i något inrutat mönster och sluta se ur andra perspektiv. När man tror att man provat allt så finns det mer ändå men man ser det bara inte
  • ImeB
    Gfylpufpntlmj skrev 2016-09-23 21:44:25 följande:

Hittade förövrigt datorladdaren i grönsakslådan imorse och smöret vid kastrullerna!
  • Kim Possible

Du skriver i kategorin "ensam förälder", men skriver även om "maken".

Är ni två får ni ju bytas av tex varannan kväll, samt låta honom somna lite varstans som passar. Helt enkelt inte göra så stor grej av allt. Eller så delar ni upp det som sagt. Är du ensam, maken/pappan kanske är ett ex, så förstår jag att det blir svårare. Desto mer om du även har ett yngre barn att rodda helt själv.

• Gfylpufpntlmj
    Kim Possible skrev 2016-09-23 22:07:52 följande:

Du skriver i kategorin "ensam förälder", men skriver även om "maken".

Är ni två får ni ju bytas av tex varannan kväll, samt låta honom somna lite varstans som passar. Helt enkelt inte göra så stor grej av allt. Eller så delar ni upp det som sagt. Är du ensam, maken/pappan kanske är ett ex, så förstår jag att det blir svårare. Desto mer om du även har ett yngre barn att rodda helt själv.

Känns som att flera i tråden förväxlat ts med mig. Ts är själv, jag skrev om en make (ex numera egentligen, därför jag svara i just ensamma föräldrar kategorin).
  • Det kommer bli bra

Mitt äldsta barn är i samma ålder och låter lite lik ditt barn. Det har varit extremt mycket strider med att få hen att sova. Jag har helt enkelt börjat lägga senare. Jag tycker inte det är värt att ta kampen, särskilt när den inte leder till resultat. Istället gör vi lite lugnare aktivteter på kvällen som läsning, spelar Memory eller lägger pussel, pysslar (även om barnet ofta genomför dem på ett vilt sätt) och sedan är det läggning 20.30-21. Somnar då på ca 15 min. Stor framgång mot hur det var förut och sover till 7 ungefär. 

Det har också blivit lite av en mysstund för försöker se till att bebisen sover då så att jag och 2,5-åringen har lite kvällstid bara vi två. Det tycker hen är mysigt.

Lycka till!

• ImeB
    Det kommer bli bra skrev 2016-09-23 22:45:39 följande:

Mitt äldsta barn är i samma ålder och låter lite lik ditt barn. Det har varit extremt mycket strider med att få hen att sova. Jag har helt enkelt börjat lägga senare. Jag tycker inte det är värt att ta kampen, särskilt när den inte leder till resultat. Istället gör vi lite lugnare aktivteter på kvällen som läsning, spelar Memory eller lägger pussel, pysslar (även om barnet ofta genomför dem på ett vilt sätt) och sedan är det läggning 20.30-21. Somnar då på ca 15 min. Stor framgång mot hur det var förut och sover till 7 ungefär. 

Det har också blivit lite av en mysstund för försöker se till att bebisen sover då så att jag och 2,5-åringen har lite kvällstid bara vi två. Det tycker hen är mysigt.

Lycka till!

Lugna aktiviteter funkar inte alls här utan skrik och grin. Det går knappt att vara inne öht med honom för han river hela lägenheten, tar allt han inte får, slåss, sparkas, skriker och bara drygar sig. Han kan ställa sig och tokskrika bara för att han kan för att han VET att lillebror sover...
Svar på tråden sonen vägrar sova