Flash Gordon skrev 2016-09-22 18:27:21 följande:
Det är olagligt utan tillstånd från länsstyrelsen och, som jag förstår det, från mark-/husägaren.
http://www.nyteknik.se/nyheter/ny-dom-dronare-med-kameror-behover-tillstand-6342959
Om man skaffar tillstånd från länsstyrelsen så får man då i princip bara fotografera ett specifikt hus/en tomt. Vilket förstås gör det svårt i ett normalt villaområde om man ska fotografera från upp till 1000m höjd.
På allmän mark, som vid en löpartävling, krävs, återigen: som jag uppfattat det, tillstånd för kameraövervakning enligt datainspektionen.
Så som jag har förstått så krävs det ett ett tillstånd från transportstyrelsen.
www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/Sok-tillstand-for-UAS/
Sedan krävs det även ett spridningstillstånd som går att uthämta från lantmäteriet.
För att adressera länken så tycks lagstiftningen kring det väldigt luddigt då det samtidigt sägs att domen ännu inte fått laga kraft. Samtidigt så tycks det i uppföljande artiklar reglera filmningen på offentliga platser något vi inte har några planer på, såvida vår uppdragsgivare inte blir Stockholm stad (högst otänkbart).
www.nyteknik.se/nyheter/ny-dom-dronare-med-kameror-behover-tillstand-6342959
Sedan står det även att det gäller ett helt annat regelverk för handmanövrerade kameror (något drönaren vi tänker använda är) därav tror/hoppas jag inte att vi kommer stöta på några problem. Samtidigt så har vi inte några planer på att filma något annat än den egendom som vi blir anlitade för att göra så frågan om någons integritet äventyras är obefintlig.
Avslutningen så uppskattar jag svaren och kom gärna med tankar och synpunkter!
William Ziarmal