• William Z

Drönarbilder på hus, landställe m.m

Hej!
    Vi är ett gäng grabbar från Kärrtorp Gymnasium som ska starta ett UF- företag. Vår affärsidé är att ta bilder eller filmer på allt möjligt från hus, landställe, eller bara vad som helst med hjälp av en drönare som kan ta skarpa bilder eller filma upp till 100 meters höjd.

Vi undrar nu om det finns ett intresse för detta.
    Var vänliga hör av er med feedback eller om ni skulle behöva våra tjänster!

Mvh William Ziarmal

Email: william_ziarmal@live.com

• Svar på tråden Drönarbilder på hus, landställe m.m
  • Stårschan

Som med allt annat brukar ju pris vara avgörande för efterfrågan. Bilder på hus känns lite 50-tal., men kanske det finns en marknad vid olika typer av sportevenemang (långlopp, terränglöpning mm), eftersök av saknade personer, spaningar vid skogsbrand mm? Hur mycket är egentligen lagligt att fota/filma?

• Carambolan

Jag skulle inte vara intresserad för egen del, men mina svärföräldrar skulle nog tycka att ett mysigt flygfoto på deras landställe var en perfekt julklapp.

Landställen har ju tyvärr nackdelen att de ofta ligger lite avsides. Skulle jag betala er konsultarvode för restiden skulle det troligen bli lika billigt för mig att själv köpa en hyfsad drönare.

• Flash Gordon
    Stårschan skrev 2016-09-22 13:55:02 följande:
    Som med allt annat brukar ju pris vara avgörande för efterfrågan. Bilder på hus känns lite 50-tal., men kanske det finns en marknad vid olika typer av sportevenemang (långlopp, terränglöpning mm), eftersök av saknade personer, spaningar vid skogsbrand mm? Hur mycket är egentligen lagligt att fota/filma?
    Det  är olagligt utan tillstånd från länsstyrelsen och, som jag förstår det, från mark-/husägaren.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/ny-dom-dronare-med-kameror-behover-tillstand-6342959

Om man skaffar tillstånd från länsstyrelsen så får man då i princip bara fotografera ett specifikt hus/en tomt. Vilket förstås gör det svårt i ett normalt villaområde om man ska fotografera från upp till 1000m höjd.

På allmän mark, som vid en löpartävling, krävs, återigen: som jag uppfattat det, tillstånd för kameraövervakning enligt datainspektionen.
  • William Z
    Flash Gordon skrev 2016-09-22 18:27:21 följande:
    Det  är olagligt utan tillstånd från länsstyrelsen och, som jag förstår det, från mark-/husägaren.
    http://www.nyteknik.se/nyheter/ny-dom-dronare-med-kameror-behover-tillstand-6342959

Om man skaffar tillstånd från länsstyrelsen så får man då i princip bara fotografera ett specifikt hus/en tomt. Vilket förstås gör det svårt i ett normalt villaområde om man ska fotografera från upp till 1000m höjd.

På allmän mark, som vid en löpartävling, krävs, återigen: som jag uppfattat det, tillstånd för kameraövervakning enligt datainspektionen.
    Så som jag har förstått så krävs det ett ett tillstånd från transportstyrelsen. www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/Sok-tillstand-for-UAS/

Sedan krävs det även ett spridningstillstånd som går att uthämta från lantmäteriet. 

För att adressera länken så tycks lagstiftningen kring det väldigt luddigt då det samtidigt sägs att domen ännu inte fått laga kraft. Samtidigt så tycks det i uppföljande artiklar reglera filmningen på offentliga platser något vi inte har några planer på, såvida vår uppdragsgivare inte blir Stockholm stad (högst otänkbart).

www.nyteknik.se/nyheter/ny-dom-dronare-med-kameror-behover-tillstand-6342959

Sedan står det även att det gäller ett helt annat regelverk för handmanövrerade kameror (något drönaren vi tänker använda är) därav tror/hoppas jag inte att vi kommer stöta på några problem. Samtidigt så har vi inte några planer på att filma något annat än den egendom som vi blir anlitade för att göra så frågan om någons integritet äventyras är obefintlig. 

Avslutningen så uppskattar jag svaren och kom gärna med tankar och synpunkter!

William Ziarmal
  • Ascendere

Jag tycker det är en bra idé, jag skulle nog betala upp till 500 för en bra bild på mitt hus från luften om jag fick den digitala kopian så jag kan använda den som jag vill.

Fota först och fråga sen är nog det bästa, alltså att man bara fotar av ett helt område och sen skickar hem erbjudande om att köpa bilder i folks brevlådor.

• Nordström

Blir svårt att få denna affärsidé att ens gå runt.

• Physalis

Såg idag att en mäklare hade använt sig av en drönare. Han hade gjort en presentationsfilm av ett hus till salu, istället för bara bilder.

Erbjuda denna tjänst till lokala mäklare kanske skulle vara något?

• Carambolan

Ja det tror jag mer på. Även de som inte har filmer brukar ofta ha drönarfoton på huset och närområdet. Bara att rikta in ett på byråer som inte har det och påvisa att det är något som många andra har.

• William Z
    Physalis skrev 2016-09-23 00:14:21 följande:

Såg idag att en mäklare hade använt sig av en drönare. Han hade gjort en presentationsfilm av ett hus till salu, istället för bara bilder.

Erbjuda denna tjänst till lokala mäklare kanske skulle vara något?

Det är precis den möjligheten vi letar efter!
    Tack för din input.
Svar på tråden Drönarbilder på hus, landställe m.m