• Anonym (E)

14-åring utan regler

Det man kan göra är:

Stämma på boendet (har ingen aning om hur stor chns du har att få det igenom dock. Då behövee du nog ha en hel del belägg för att barnet skulle må betydligt bättre av det)

Boka ett samarbetssamtal hos familjerätten (soc), för att få en utomståendes bild av det hela. Kanske kan det hjälpa pappan att ta problemet på allvar.

Om du anser att barnet far direkt illa hos pappan kan du/bör du göra en orosanmälan. Man kan också vända sig till soc för att få stöd som någon skrev, har dock ingen aning om hur den hjälpen ser ut och hur effektiv den är och vad en anmälan/hjälpansökan i övrigt kan leda till. Läs på om det först, men då handlar det ju mer om att ni anser att barnet far illa och behöver stöd. Soc kan ibland erbjuda vissa föräldrautbildningar också (som brukar vara öppna för alla, då brukar man bara behöva anmäla sig till själva kursen, ingen kontakt med soc i övrigt).

Det övriga du kan göra är att ha en strategi för dina veckor.

Vad gäller skolket - prata med barnet om långsiktiga konsekvenser sv skolk. Ta hjälp av skolan och ta fram ett gemensamt bemötande/strategi kring detta. Det är nog ganska svårt att "reglera" bort skolk, då en 14-åringar aom skolkar regelbundet redan tydligt visat att hon inte respekterar regler. (Eller menar du att pappan tillåter skolk och att flickan bara skolkar på hans veckor då det är tillåtet)?

Sen förstår jag inte om flickan röker och dricker pch om pappan okejar det? Det är ju allvarligt i så fall. Hur man hanterar barn med tidig alkoholdebut vet jag inte, men o regel är det rätt svårt att förbjuda bort saker för så stora barn. Jag tror mer på att förklara konsekvenser och risker, men det beror ju mycket på hur ens barn fungerar.

Kan du alltså se var barnet är via telefonen? Då borde du ju kunna rycka in och hämta 14-åringen om hon hänger på fel ställen på sena kvällar/nätter även på pappans veckor.

I övrigt tror jag på dialog. Prata med barnet (utan att förmana) om alla dessa saker som du upplever som problem. Hur ser hon på saken? Går hon resonera med? Går det att kompromissa kring vissa saker?

De unga män hon hänger med - vet du vilka de är? Kan du ta direktkontakt med dem om att de inte borde hänga med högstadietjejer? (Jag kände dock folk i den åldern när jag var 14 eftersom vi höll på med samma fritidsintressen vilket inte var några problem alls, men jag utgår från att det inte är det det handlar om här på grund av din oro).

Eftersom flickan varit hos kurator utgår jag från att hon inte mår så bra. Se till att hon får en bra "stödperson", kurator/beteendeterapeut eller liknande som passar just henne. Gå genom skolan eller BUP eller sök privat. Viktigt att få tag på rätt person som "förstår" din flicka och kan ge henne verktyg för att hantera sig själv och sånt som hon upplever jobbigt utifrån den person hon är.

Svar på tråden 14-åring utan regler