• gamlapappan

14-åring utan regler

Jag tycker inte i nuläget det verkar som att problemen är tillräckligt stora för att det skulle kunna vara aktuellt med omhändertagande av er dotter enligt LVU eller socialtjänstlagen och placera henne i ett fosterhem.

Ni som föräldrar har ju delad vårdnad (efter vad jag kan gissa) och ett gemensamt ansvar att försöka hjälpa er dotter på rätt väg. Åtminstone du verkar förstå problemet och då tror jag inte soc. vill göra ett tvångsomhändertagande som ju en orosanmälan kan resultera i. 

Det är alltså ni båda som är vårdnadshavare som måste ta itu med problemet, eventuellt med stöd från t.ex. en stödfamilj.

Det finns förstås ingen patentlösning mer än att prata, prata och prata med flickan och försöka sätta upp gränser för vad hon får och inte får så gott du kan. Jag förstår verkligen att du känner dig frustrerad över att pappan har helt andra gränser än du, men så länge som flickan inte direkt och uppenbart far illa (t.ex. börjar missbruka) av att han sätter gränserna på ett annat sätt så tror jag att det är svårt att komma åt detta.

Det är väldigt bra att du engagerar dig, tyvärr finns det inget annat gott råd tror jag än att kämpa på dag för dag!

• gamlapappan
    Wolt skrev 2016-09-21 22:00:01 följande:

Pappavecka hit mammavecka hit...

Det låter snarare som ni misslyckades kapitalt som föräldrar. Jättemisslyckade.

Jag tycker snarare att det problem som TS beskriver verkar vara något som vilka föräldrar som helst kan råka ut för oberoende av hur "bra" eller "dåliga" föräldrar de varit (vad nu en bra förälder är?)

Jättebra att TS tar problemet på allvar och försöker hjälpa sin dotter så bra hon kan.
Svar på tråden 14-åring utan regler