• valpis85

Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?

Vår ekonomi är inge bra nästa månad och ska ha dop då. Vi har skrivit att det blir mat och tårta efteråt men vi har inte råd med någon stor mat utan tänkte nu frallor med massor av tillbehör. Kakor och tårta efteråt. Måste man skicka sms till alla och säga att det blir frallor m.m istället för mat?

• Svar på tråden Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?
  • linkann
    valpis85 skrev 2016-09-21 17:21:18 följande:

Runt 46 stycken. Vi ska ha dop och barnkalas. Så korv med bröd vill sonen ha så kan ju köra med det. Men vadå besviken? Inte om man meddelar i tid. Sen är det inte meningen att äta sig mätt på ett dop

Nej, inte om man meddelar i tid men det var väl inte klargjort att du skulle göra?
    Du skrev ju faktiskt "Måste man skicka sms till alla och säga att det blir frallor m.m istället för mat?"

Hur kan man misskalkylera så grovt?
  • viseversa

Runt 46 stycken. Vi ska ha dop och barnkalas. Så korv med bröd vill sonen ha så kan ju köra med det. Men vadå besviken? Inte om man meddelar i tid. Sen är det inte meningen att äta sig mätt på ett dop

Haha JO skriver ni att ni bjuder på MAT och tårta så förväntar sig folk självklart för att kunna äta sig mätta jo.
  • MadHatter

Om ni verkligen har massor av tillbehör tycker jag inte ni behöver ändra något.

Men eftersom du skriver att man inte "ska" äta sig mätt undrar jag vad massor av tillbehör betyder.

Står det mat bör det vara något matigt som man kan äta sig mätt på.

Ett förslag annars är att bjuda på soppa, lär garanterat bli billigare.

• linkann

Missade, vadå ska man inte äta sig mätt om man blir bjuden på mat???
  • Carambolan

Ett annat förslag kanske kan vara att ödmjukt ta lite hjälp av närmaste släkten. Be syrran ta med en stor skål grönsallad, svärmor ta med en långpanna med grillade kycklingfiléer etc.?

• Kodia

Jag tycker inte det är riktigt ok att ändra till "bara" frallor. Dessutom är det nog dyrare med frallor och "massor med tillbehör" än med t.ex. soppa eller pastasallad.

Mitt förslag är att du gör pastasallad på billig pasta, skivspill av skinka, billigaste osten, ägg och de grönsaker som är billiga. Bröd och smör till. Hoppa sedan över fikabröd - det räcker med tårta om man fått mat. Spara pengar (& miljö) genom att erbjuda isvatten och saft som dryck.

• mammalovis

I vår släkt reser många 1-2 timmar för dop så självklart bjuder vi på mat så folk blir mätta, annat hade vi fått skämmas för. Gör ni mycket själva blir det ju inte lika dyrt. Vi har kört på paj med sallad eller pastasallad och hembakt bröd, smör och ost samt tårta och då är vi ca 25 personer varje kalas. Vid något tillfälle har sambon fått göra några pajer till dop/kalas åt brorsans familj.

Vad är er budget så finns det säkert folk som kan tipsa?

Om ni inte bakar frallorna själva plockar det ju också på med ost, skinka, ägg eller vad det nu ska vara på ... 2 frallor är ju minimum vid en lunch.

Pastasallad funkar ju också kall, så det är smidigast till många. Pasta, skinka, ost, tomater, gurka, sallad och ev majs i. Vi har även gjort med ris och kyckling ibland.

• Tow2Mater

Koka ihop en stor gryta med chili-con-carne och servera med bröd, blir nog kanske t o m billigare än en massa pålägg till frallorna :)

• vi259

finns ju mycket mat som inte behöver bli så dyrt. börja kolla extrapriser redan nu och passa på när du hittar. står det mat hade jag förväntat mig mat. 

• EmberEyes

Lasagne! Billigt och enkelt att göra i förväg. Kan stå i frysen i flera veckor innan dopet, bara att plocka fram dagen innan för att tina. 
    Går hem hos nästan alla, enkelt att göra en form vegetarisk om det finns vegetarianer, eller en form med glutenfritt om det behövs osv.

Svar på tråden Kan man ändra sin meny på dopet även om det står nått annat på inbjudan?