• Strudel

BF juni 2017

druvan52 skrev 2017-01-31 18:03:33 följande:

Hej! Är idag i v 20+5. Moderkaka i framvägg. Hörde hjärtljud för 1v sedan hos bm. Blir dock så orolig emellanåt då jag verkligen inte känner "någonting" som jag kan svära på är fosterrörelser. Känner "alla" i v 20+5?!

Nej absolut inte, oroa dig inte! Speciellt med moderkakan i framväggen kan det dröja ett tag till!!!
  • Strudel
    Fru89 skrev 2017-02-05 12:41:49 följande:

Snälla hjälp mig! Bh:ar!

Har testat samtliga amningsmodeller (tror jag) från HM, ingen sitter skönt.

Har ni några tips o förslag?

Tyckte inte heller att HMs amningsmodeller var sköna :(  De som jag provade kändes iaf inte anpassade för större bröst även i stora storlekar vilket känns skumt...

Jag kör delvis mina vanliga t-shirt-BHar från Lindex, de funkar fortfarande väldigt bra o ger bra stöd.  Och delvis såna där mjukare modellar utan bygel men som ändå ger stöd, köpte en på Triumph tror jag det heter på rea o en på Ullared  :)

Känns liiiite som att ta ut glädjen i förtur att redan nu köpa amningsbehåer, men det är nog bara jag som är extra nojig Skäms
  • Strudel

Igår kväll ramlade jag hårt typ snett på mage, hade precis klivit av bussen och vägen var skit halt. Blev så rädd! Fick konstiga halvkrampor efter det på ena sida livmodern så efter mycket fram o tillbaka åkte vi till slut in för att vara säkra på att allt var okej! Trodde de skulle vara sådär jo men man kan ju ändå inte göra ngt osv, är i vecka 23 nu, men de lyssnade med dopton först men bebisen flyttade på sig hela tiden (bra tecken!) och sen kom en läkare som gjorde ultraljud och allt såg bara fint ut! Hade fått idéen om att moderkakan hade typ börjat lossna eller ngt, hemskt vad nojig man blir!!!
    Så ifall ngn annan undrar, det är helt okej att ramla som gravid hehe, speciellt om man inte har moderkakan rakt i framväggen och får typ en bordskant eller ngt annat mer extremt mitt i då är det ingen fara alls. 

• Strudel
    elyse skrev 2017-02-19 22:48:37 följande:
    Vilken tur!

Här i Uppsala känner nog alla nån som jobbar på Akademiska och kan berätta historier om folk som inte haft sådan tur. Bara att gå med händerna i fickorna och snubbla kan gå illa. Supernojig blir man! :(
    Ojdå är det sant, menar du att det händer ofta ngt med bebisen när man snubblar?
  • Strudel

Funderar lite över hur mycket min mage har växt de senaste två veckorna, hade en jätteliten bula i vecka 19 som gick enkelt att gömma, o nu i vecka 23 ser jag jäääätte gravid ut, magen har vuxit sjukt mycket. Huden spänner och jag känner även hur andra organ trycks uppåt nu ordentligt, om jag äter mycket på en gång får jag svårare att andas typ, har magsyra ibland och känner mig redan som i nionde månad när jag ska gå upp från en stol! 

Är det vanligt att bli ganska stor redan i vecka 23? Det går ju inte att fortsätta växa så här snabbt och mycket fram tills vecka 40, hur ska det sluta? Saktar tillväxten ner igen lite senare kanske? Är smal från början kan jag tillägga men min BM sa vid inskrivningen även att det kommer synas mindre/ senare hos mig för jag är rätt smal o lång i kroppen. Men det verkar ju inte stämma... 

Skulle vara kul att höra hur det är för er  Drömmer

• Strudel

Vecka 25 och blir inte av med en helvetes förkylning :(

Var sjuk i drygt två veckor, kände mig NÄSTAN helt återställd i ett dygn och nu är det full fart igen med huvudvärk, snuva, hosta, halsont, lite förhöjd temperatur. Så less på det! Antar mitt immunförsvar är lite nere pga graviditeten???

Men bebben mår fint o jag känner henne varje dag många gånger nu så det är ju roligt iaf :)

• Strudel
    Lee*** skrev 2017-03-09 08:09:05 följande:

Hur sover ni? Jag försöker att sova på vänstra sidan, men vaknar upp att jag ligger på rygg eller på halva magen. Funderar på graviditetskudde.

Någon som har tips på en bra graviditetskudde?

Frågade min BM om det. Hon är jätte duktig o jag litar på henne. Hon sa att det generellt stämmer att det trycker på blodförsörjningen både till mammans nedre delen av kroppen och till barnet när man ligger på ryggen under andra halvan av graviditeten.

Men, det är mer av en gradfråga och inte farligt direkt från första sekunden liksom. Kroppen säger vanligtvis ifrån och man vaknar innan det skulle bli ett problem. Så när man vaknar på ryggen är det bara att vända sig på sidan o försöka somna om :) inget att oroa sig över.

Har dock också funderat lite över gravidkuddar, finns det nån som vet om det är värt pengarna?
  • Strudel
    elyse skrev 2017-03-13 19:09:55 följande:

Var på MVC idag och fick lyssna på hjärtat. Runt 150 slag i minuten så det är nog en tjej, som vi trott. Hade lite höga blodsockernivåer (6,9) men jag hade just ätit frukost och druckit juice. Ska hoppa det nästa gång och hoppas på bättre nivåer då.

Kan man veta bars ifrån hur hjärtat slår om det är en flicka eller pojke??? Spännande!
  • Strudel

Hej alla,

Har ni redan bestämt er för en barnvagn? Vi är blivande förstagångs föräldrar o jätte osäkra ens när man bör köpa en vagn...

Första intrycket av vad de hade i butiken var iaf att det finns inga vagnar alls i lite trevliga färger, bara brun/ grå/svart typ, jätte tråkigt :(

• Strudel
    Filli89 skrev 2017-03-22 17:14:00 följande:

Jag fick min förrigår från Holland. Buggabo donkey för cirka 1000 euro nästan 3 tusen billigare än Sverige, o massa andra erbjudande till. Super hemsida faktist:)

Vad var det för hemsida ni har beställt från Holland? Vi var inne på mypram.se där man kan beställa vagnar från Tyskland, Teutonia Be You Elite heter en jag kikade på där man kan välja olika trevliga tyger på sittvagnen. Frågan är ju om man vågar beställa sånt på nätet, vad gör man om någonting går sönder på vagnen liksom. Klurigt!
  • Strudel

Hej!

Kom precis hem från barnmorskan, är 33+5. Enligt livmodermåttet o hjärtljudet är allt jätte bra. Sen kände hon hur barnet ligger och först så sa hon med stjärten nedåt, för att hon alltså kände rumpan vid blygdbenet. Sen trodde hon sig dock ganska säkert kunna känna ett lårben vid min navel så då sa hon att det förmodligen ändå ligger rätt med huvudet nedåt. Om två veckor har jag kontroll igen. 

Blev lite orolig efteråt bara, är rumpan o huvudet av bebisen verkligen så likadana i vecka 34 att en väldigt erfaren (o annars mycket duktig) barnmorska inte känner skillnaden? På alla bilder jag hittar så är huvudet mycket större än stjärten vid den här veckan så nu inbillar jag mig såklart att det är ngt fel med barnet :(

Är det ngn med mer erfarenhet här som kan ge tips hur jag ska tänka?

• Strudel
    Sommarnatt10 skrev 2017-05-09 19:01:25 följande:

Min första låg i säte... hon tyckte det kändes så, men var osäker så hon kollade med Ul å visst satt han upp... så hade hon varit väldigt osäker hade nog din bm kollat med Ul oxå...

Om två veckor blir det UL vid kontrollen sa hon, för att vara säker.

Tyckte bara det var skumt att hon skulle blanda ihop rumpa o huvudet när huvudet borde vara mycket större?

Hmmmm borde nog sluta vara nojig ????
  • Strudel
    elyse skrev 2017-05-09 17:39:25 följande:

Jag var med om exakt samma sak idag, att barnmorskan inte visste. Jag tror att de hellre säger att de är osäkra än riskerar att ha fel. Det är ju vändningsförsök och hela den baletten som gäller om barnet verkligen ligger fel och det är nog bra att vara förberedd på det.

Vad roligt att det hände dig just idag oxå :)

Ja man hoppas ju verkligen att man slipper vändningsförsök, ks o hela kalaset!
  • Strudel
    Fru89 skrev 2017-06-22 12:13:39 följande:

Vaknade till i natt av att jag hade några värkar, men det var ingen värre smärta än att jag kunde somna om lika fort.

Nu har jag gått med värkar som kommer med 10-15 min mellanrum, men dom sitter aldrig i längre än 30 sekunder, så jag gissar på att det bara är retsamma förvärkar?!

Är på Bf+5, så det får mer än gärna sätta igång nu!

Haha trodde aldrig att man skulle kunna känna en slags avundsjuka för att andra ha smärtor men inte jag Skrattande   Vill också att det sätter igång, men det är bara BF idag för mig utan några symptom alls så jag får nog vänta några dagar till...

Lycka till med förlossningen Fru89, håller tummarna att det kommer igång ordentligt snabbt o att allt går så bra som möjligt! {#emotions_dlg.flower}
  • Strudel

Vaknade kl 2 inatt med värkar. Slemproppen gick i två omgångar och värkarna kom regelbundet var 8:e minut typ fram till kl 8 på morgonen. Vad ooont det gör!  
    Sen dess har det dock stannat av, har jätte "mensvärk" med lite toppar o dalar nu men inte alls lika smärtsamt som det var innan och inte lika regelbundet. Kunde iaf ta igen ett par timmars sömn under förmiddagen. Har inte ringt förlossningen ännu antar de säger ändå bara att jag ska ta 2 paracetamol o en varm dusch ;) 

Är det vanligt med sådana här pauser? På ett sätt skönt att kunna hämta lite kraft igen med sen igen hur länge ska det dra ut liksom? Vill träffa bebisen nu Glad

• Strudel

Efter 12 timmar på förlossningen föddes vår lilla tjej på måndag morgon. Det gick mycket bra o alla mår bra, bara vääääldigt utmattade. Vilket mirakel!!!!

Svar på tråden BF juni 2017