• Onemore

BF juni 2017

Emlov skrev 2016-12-06 20:29:19 följande:

Idag har jag äntligen varit på ultraljud. Så skönt att få se ett litet hjärta slå <3 Nu vågar jag börja glädjas :)

Visst är det härligt! :) Samma för mig, såg i måndags. Nu bara jag njuter och längtar framåt :)
  • Onemore

Hej! Ja visst är det kul att följas åt såhär :) jag är i vecka 14 nu och mår precis som vanligt. Vissa dagar är jag hungrigare än annars, det är väl det enda. Men jag har haft få symptom sen i början så efter att ha sett lilla krabaten i vecka 11 så försöker jag bara lita på kroppen och tro på att allt är som det ska där inne och att "den" växer på. Magen har växt litegrann (har gått upp 2 kg ca) och jag har svårt att ha de vanliga byxorna. Får anpassa kläderna för att dölja magen på jobbet. Efter julhelgerna kommer jag nog bli mer offentligt med detta tänker jag :) dock har magen blivit lite mindre spänd, men antar att det har med tarmarna att göra, att de börjat anpassa sig och fungerar bättre nu. Jag funderar också mycket på träning under graviditeten. Har fram tills nu tränat som vanligt men tänker försöka anpassa träningen nu framöver. Någon som har tips på någon bok eller vet någon bra sida där man kan hitta lämpliga övningar och råd gör gravida? :)

• Onemore

Hej! Någon annan som emellanåt känner som små stickningar? Jag känner som korta nålstick på båda sidorna (men ändå ganska nära mitten) i magen, en liten bit under naveln ca fast lite utåt sidorna. Någon som har en aning om vad det kan vara? Har inte känt så mycket annat hittills så det är svårt att veta exakt vart/vad som känns, livmodern är väl fortfarande lite längre ner (v.14), och just att det känns en liten bit utåt sidorna? I övrigt kan jag känna som molande värk även om det är sällan, men det är väl växtvärk :)

• Onemore
    babyijuni skrev 2016-12-24 07:54:55 följande:

Nej gör inte de!! De är ju känt o namngett efter att man inte har några symptom. All har vi kommit så långt nu så nu ska vi inte gå runt att oroa oss :)! God jul allihopa, nästa år har vi en bebis på julafton <3!

Ja visst är det häftigt, tänker också på det...då har jag och fästmannen blivit en egen en liten familj och vi har ett litet liv att sköta om :) och tills juni är det ännu kortare... lite svårt att ta in fortfarande tycker jag, men otroligt häftigt och mysigt :) God jul till er alla! :)
  • Onemore

Hej igen alla andra i väntans tider :) här väntas det också på RUL, 3 v. kvar. Har bf runt midsommar, första barnet, och är i vecka 17 nu. Mår bra förutom huvudvärk, så BM rådde mig att börja med järntabletter i låg dos, hoppas det hjälper. Har en liten kula men tycker inte det händer så mycket varken med den eller vikten (bara ca 3kg+). Däremot tror jag att jag känt av rörelser :) Mjuka små buffar eller bubblande, antingen på natten eller när jag sitter vid datorn på jobbet :) varierar dock hur mkt det känns, kände första rörelsen i onsdags och sen ingenting förrän igår. Om det nu är bebis jag känner ;) Hoppas ni andra mår bra också :)

• Onemore

Hej igen! Måste bara fråga ang det här med viktuppgång. Jag har inte mått illa eller kräkts något under graviditeten utan snarare ätit lite mer än vanligt pga hunger. Tränat ungefär som innan grav. Är lång 180 cm och smal/normalbyggd. Är i vecka 17 och har en liten kula (kan inte ha vanliga byxor längre). Under vecka 9-11 ca gick jag upp ca 3kg men nu ligger jag fortfarande på 2-3 kg+ bara (ser på bilder att magen växt lite sen dess ändå). Har verkligen ingen aning om vad som är normalt? Och förstår att det är väldigt varierande. Men någon som har någon kommentar kring detta? Ska på RUL om tre veckor så det är ett tag kvar. Bör jag kontakta BM?

• Onemore
    snr skrev 2017-01-11 21:53:55 följande:

Hej! Nu tänkte jag hoppa in här. :)

38 år från stockholm, väntar barn nummer två med bf 9/6. Mår överlag helt ok (förutom att jag fortfarande mår illa och även kräks vissa dagar ännu).

Såg att ni pratade om fosterröelser. Vi har RUL på fredag och jag är förväntansfull och nervös. Det är läskigt hur nojig man kan bli alltså. För någon vecka sedan kände jag ganska mycket rörelser från bebisen, men nu har jag knappt känt något alls på en massa dagar och det blir jag förstås toknervös för. :/

Men förhoppningsvis går allt bra!

Det kommer säkert gå finfint imorgon :) tror det är normalt att inte känna bebisen alla dagar såhär tidigt, den kan kankse ha lagt sig på ett annat sätt som gör att man inte känner den? Jag tror också jag känner bebisen ibland men vissa dagar inte alls. Lycka till imorgon! :)
  • Onemore
    snr skrev 2017-01-12 12:43:21 följande:

Tack! Det ska verkligen bli skönt när man kommit lite längre så att man känner av den mer "på riktigt".

Håller helt med! :) Hoppas allt går fint idag!
  • Onemore
    ankii skrev 2017-01-12 08:56:01 följande:

Jag ligger på + 2,5kg sen vecka 12 är i vecka 19 nu :) är 179 och normalbyggd. Oroa dig inte för vikten det är lång tid kvar av graviditeten och vi hinner nog gå upp våra 10 kg ;)

Skönt att höra :) Ja, rätt som det är sitter vi väl där och längtar inte alls efter något mer extra kg ;) Tack för svaret!
  • Onemore
    Cacek skrev 2017-01-12 10:33:32 följande:

Jag är i vecka 20 och ligger på +1 kg. Var också lite orolig men efter ha läst lite och diskuterat här så är jag inte orolig längre. Allas graviditet är olika och man lägger på sig olika mycket :)

Det har du helt rätt i :) Tack för svaret :)
  • Onemore
    Newbie84 skrev 2017-01-12 08:50:34 följande:

Alla går upp olika, jag har alltid gått ner för jag mått illa och spytt. Vissa lägger på vikt mer mot slutet. Tänk på att fostret och själva graviditeten inte väger så mkt än så länge så du behöver nog inte vara orolig :) din kropp förbränner mer också under en graviditet.

Så sant! Känns som man (/jag) tappar det logiska tänkandet ibland såhär under graviditeten (det är första också), överanalyserar allt :P Tack för svaret, känner mig lugnare nu :)
  • Onemore
    Strudel skrev 2017-01-13 09:34:00 följande:

Insåg att våran tid för RUL om 1,5 veckor är när jag är 18+6, alltså nästan vecka 20. Är det ngn annan som har det så sent? OM det nu är så att ngt är seriöst fel känns det ju inte alls bra att det redan är vecka 20 då...

Jag har RUL i vecka 20. Har varit på ett ultraljud tidigare, kanske därför jag fick ett något senare, men BM har ju koll på när det ska göras så jag tänker att det säkert är okej :)
  • Onemore
    Filli89 skrev 2017-01-17 20:17:38 följande:

Jag känner ibland, som små puffar bara men det kan gå dagar utan att jag känner något. Blir oxå orolig då. Rul nästa vecka så är nervös av någon anledning så rädd för MA, men d sägs ju att d vanligast o börja känna efter v22 o dagligen efter v25 så du behöver nog inte oroa dig

Hej, har precis samma här (är i v.18). Tyckte jag kände ganska mycket i slutet av förra veckan, men ingenting sen lördags. Inte heller att det spänner/drar i magen (som när den växer), men det där går väl i vågor det också. När jag känt bebisen har det varit på vänster sida och mot mitten, inte höger. Blev också orolig därför, om det var något fel när den låg så. Är ju expert på att noja. Men försöker tänka logiskt att den bara vänt sig och ligger så jag inte känner något nu. Det är ju som sagt ett par veckor kvar tills man bör känna varje dag. Så vi borde ju kunna vara lugna :) Hoppas det går bra på ditt RUL! (Jag har mitt om 2 v.).
  • Onemore
    Filli89 skrev 2017-01-18 18:25:21 följande:

Ja man nojjar allt för mkt, jag e Queen på de, så fort jah inte kännt på ett tag säger ja till min man att den kanske dött, att d kört nu.. o så lugnar han ner mig o så där håller vi på. Men När jag var hos bm för att lyssna hjärtat sa hon att bebisen gillar min högra sida, o de var oxå där ja ofta kände rörelser så de stämde, så de har nog favorit sidor hehe. Längtar tills man är säker på allt man känner faktist. När har du rul?

Ja, det låter likadant hemma, stackars kille :P har fortfarande inte känt något mer och fortsätter noja. Men om jag känner mig själv rätt kommer jag snart tröttna på att gå omkring och noja å bara försöka släppa det, tills RUL (i nästnästa vecka). Man vill ju egentligen bara vara glad och njuta av graviditeten... Ja, den har säkert favoritsidor :) även om man verkar ha bytt från vänster till att typ gömma sig någonstans där jag inte känner den. Vad mysigt att lyssna på hjärtat, det har vi inte gjort än någon gång, dock ett ul i vecka 11 :) Vi får hålla tummarna för varandra :)
  • Onemore
    Crazy catlady skrev 2017-01-23 13:09:15 följande:

Vi ska på RUL nästa vecka.. =) Som vi längtar !! :D 

Hoppas de kan se vad det är för kön.. 

En fråga till er som är i vecka 18-19 och kan känna fosterrörelser.. 

Hur ofta känner ni av det ? Jag känner kanske varannan eller var tredje dag.. o form av en puff eller fladder.. är det vanligt att det är så sällan i vecka 18-19.. jag blir så nojjig att mini inte lever när man inte känner nått på flera dagar... 

Vi har också nästa vecka..! Så spännande :) är i v.19 och känner inte heller varje dag. Blir också nojig över hur mini mår där inne egentligen, men nu tycker jag mig ana lite "bubblande" igen efter ca en vecka utan. Vi får tro att de bara vänt sig så vi inte kan känna alltid :)
  • Onemore
    Filli89 skrev 2017-02-01 23:56:28 följande:

Blev utskriven idag från sjukhuset. Infektionen sänktes och tappen stängdes en bit, fick två veckors sjukskrivning (snålt) men d sa att mvc skulle ta över om d behövs mer. På ett känns det underlättande om d anser att jag klarar att jobba (inte för att jag kommer göra d ändå men men) så nu får ja knappt byta strumpor själv av maken. Vet inte hur länge man ska hålla andan så här men en dag i taget iaf. V20 idag så vi får se om vår flicka orkar kämpa.

Skönt! Håller också tummarna såklart. Ta hand om er!
  • Onemore
    Annizha skrev 2017-02-05 18:33:36 följande:

Hej! Väntar andra barnet! Bf 22/6 ? bor i utkanten av göteborg. Fler mammor på västkusten?

Bor också i Gbg, också Bf runt midsommar :)
  • Onemore

Hej! Är det någon mer runt vecka 22 som upplever som att magen inte växer märkbart? Tycker min mage sett likadan ut i en månad typ, och känner ingen växtvärk eller kliande som jag gjort tidigare när den växt. Men var på RUL för 2 v sen och allt såg bra ut, och känner regelbundna rörelser. Har inte mätt magen än, ska till BM om 2v och göra det samt lyssna på hjärtat osv. Så jag är inte direkt orolig, tycker mer det känns konstigt. Men rätt som det är tar väl växandet fart igen :P

• Onemore
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

Som andra sagt tidigare så är det väldigt individuellt. Jag hittade någon sida som räknade på det där i förhållande tills ens BMI. 15 kg+ fick jag där totalt. Jag är 180cm lång och smal/normalbyggd. Har gått upp 5 kg nu, är i vecka 22. Klart det kan kännas lite "läskigt" att gå upp mycket i vikt under kort tid men man vet ju anledningen så, som sagt, bara man äter någorlunda hälsosamt (och rör sig så mkt som graviditeten tillåter) så tror jag inte man behöver oroa sig. Då går man ju upp det man behöver för bebisens skull och för att kroppen ska klara av graviditeten och förbereda sig för förlossningen tänker jag :)
  • Onemore

Hej! Jag svarar samma som många av er andra: jag mår fint och bebis rör sig mycket, väldigt mysigt! Magen har "rundat" till sig :) Jag är i v.25, snart 26. Ska lämna in ansökan om föräldraledigheten idag...det här äventyret börjar kännas mer verkligt och nära :)

Svar på tråden BF juni 2017