Inlägg från: Sommarnatt10 |Visa alla inlägg
  • Sommarnatt10

BF juni 2017

elyse skrev 2016-12-15 14:13:56 följande:

Ni får nyttja dubbla föräldradagar innan ni fått upp en bra vardagsrutin! När ni redan har två barn kommer ni nog snabbt in i det! :)

Ja å sen har ju mannen semester oxå, så förhoppningsvis blir vi hemma ett tag...
  • Sommarnatt10
    Jollefin skrev 2016-12-19 20:30:28 följande:

Är det många som har börjat äta järntabletter?

Andra barnet vecka 15 (14+0) började förra veckan fick papper av bm att mitt järnvärde var lågt och borde börja med det.

Jag har ätit tabletter från början i alla mina tre grav. Första 1tabeltt/dag från v 10-12

Andra och nu tredje 1tablett varannan dag från v 10-12
  • Sommarnatt10
    Strudel skrev 2016-12-20 20:32:19 följande:

Hej allihopa,

Tänkte också hoppa in lite här har mest smygläst hittills :) Är 13+5 idag, hade KUB testet förra veckan o då såg vi en aktiv liten krabat. 

Har någon av er försökt känna livmodern? Är väldigt orolig över missfall (har 4 tidiga MF i bagaget dock alla innan v 8) och tänkte det skulle vara ett smart sätt att hålla lite koll mellan ULen om saker o ting växer där inne som de ska :D På ett amerikanskt forum delades den här länken
    www.gynob.com/fh.htm
    där man i mitten ser att livmodern når ungefär till naveln vid vecka 20. Tyckte det var svårt att hitta livmodern först, med jag TROR att jag hittade min till slut (ska kännas ganska hård relativt till resten av magen, börja vid naveln och känn dig nedåt medans du ligger på ryggen). Den sitter väldigt långt nere fortfarande, bara två tre centimeter ovanpå blygdbenet nu i vecka 14. Nu blir jag nojig för att livmodern kanske borde ha kommit upp mer redan!

Det va intressant, va tvungen att kolla läget själv. Å min livmoder är strax över naveln...v13+6 idag (så jag motsvarar v 22) men så är det ju två stycken där inne oxå så är väl inte helt konstigt. 

Ska på läkarbesök/undersökning i morgon, ingen aning om vad det innebär... men lär ju ha chans att ställa frågor iaf.

• Sommarnatt10
    mammasusan skrev 2016-12-21 12:45:50 följande:

Min livmoder är ovanför naveln är i vecka 15 (14+1) nu, livmodern var högt upp för antalet veckor första graviditeten också.

Så här ser min morgonmage ut idag

Sådär ser jag oxå ut, med andra ord omöjligt att dölja :)
  • Sommarnatt10
    Strudel skrev 2017-01-13 09:34:00 följande:

Insåg att våran tid för RUL om 1,5 veckor är när jag är 18+6, alltså nästan vecka 20. Är det ngn annan som har det så sent? OM det nu är så att ngt är seriöst fel känns det ju inte alls bra att det redan är vecka 20 då...

Jag kommer vara i 18+5 när vi gör vårt rul. Känns oxå lite sent, men det är väl så det är å verkar ju som om alla får där omkring..Känns som att BM kollar med på v vecka man i tex 18+ än så som "vi" kollar v19...
    Jn1 skrev 2017-01-13 10:11:23 följande:
    Jag var i 18+3 när jag gjorde rul förra veckan. Min bm sa att det var vanligt att få tid runt vecka 18-19, du behöver inte oroa dig att det är sent, standard är ju runt den tiden. Skulle det, mot all förmodan! Vara något fel så får man göra en abort i Sverige fram till 20+6, dvs dagen innan man går in i vecka 22.
    Jag kanska blandar ihop det men är det inte tom med fram til v21+6?! 
  • Sommarnatt10
    Oktober23 skrev 2017-01-23 11:39:15 följande:

Hej hej.. är det någon som nyligen har varit på RUL och tagit reda på kön? Jag är förväntansfull och räknar ner dagarna till RUL haha.

Har RUL i morgonbitti... hoppas de vill visa upp sig då! iiii
  • Sommarnatt10
    elyse skrev 2017-02-09 13:10:54 följande:

Det är inte så enkelt att man får föräldralön bara det finns ett kollektivavtal. Det har man inte om man t.ex. jobbar kommunalt. Det är en slags förmån vissa arbetsgivare/företag väljer att ge.

Jodå jag har jobbat kommunalt i två olika kommuner och fått de där 10% extra med båda mina tidigare barn. Kolla upp det!
  • Sommarnatt10
    elyse skrev 2017-02-19 22:48:37 följande:

Vilken tur!

Här i Uppsala känner nog alla nån som jobbar på Akademiska och kan berätta historier om folk som inte haft sådan tur. Bara att gå med händerna i fickorna och snubbla kan gå illa. Supernojig blir man! :(

Tycker alltid att man får höra att det inte är någon fara om man skulle trilla el slå sig i magen de ligger så väl skyddade å inbäddade... (till en viss grens naturligtvis)
  • Sommarnatt10
    Strudel skrev 2017-03-21 14:08:57 följande:

Hej alla,

Har ni redan bestämt er för en barnvagn? Vi är blivande förstagångs föräldrar o jätte osäkra ens när man bör köpa en vagn...

Första intrycket av vad de hade i butiken var iaf att det finns inga vagnar alls i lite trevliga färger, bara brun/ grå/svart typ, jätte tråkigt :(

Man får använda lite färggladatillbehör, filtar osv... annars finns det väl en del vagnar där man kam byta suffletter å på så sätt få mer färg...
  • Sommarnatt10
    Oktober23 skrev 2017-03-25 13:10:26 följande:

Hej!

Tänkte kolla lite med er som har barn sedan tidigare och till er blivande föräldrar.. kommer ni att köpa skor till era bebisar trots att de inte går? Jag har sett lite olika och tänker själv att det är väl ganska onödigt med skot när de inte ens går? .. eller? Tänker jag fel?

Har inte haft skor till de andra å kommer inte att köpa till dessa heller... känns onödigt
  • Sommarnatt10
    Filli89 skrev 2017-04-30 18:39:14 följande:

Ska du inte åka in till förlossningen då? För d är ju för tidigt för SD, har oxå samma problem men blev inlagd förra veckan 4 dagar pga SD fick dropp som stoppar värk och kortison för lungorna om hon kmr för tidigt är i 32 nu. Åk in du ska absolut inte sitta hemma med 11 SD på en timma.

Det där är ju så olika vad bm å liknande tycker... hade sammandragningar i min förra grav från v16... ingen fara sa alla (å visst han kom någon dag efter bm) mem vet en tjej som blev sjukskriven på typ samma premisser... denna gång har jag haft samma å även onda sammandragningar/verkar ett par nätter/vecka... väntar tvillingar å har tagit upp det med bm, ingen fara säger hon (har inte blivit undersökt v32 nu) eftersom det onda bara är på nätterna å "bara" håller i sig någon timme, "hinner" jag ju inte prata med fl el åka dit... hoppas iaf att de stannar några veckor till (gärna till v36)
  • Sommarnatt10

Min första låg i säte... hon tyckte det kändes så, men var osäker så hon kollade med Ul å visst satt han upp... så hade hon varit väldigt osäker hade nog din bm kollat med Ul oxå...

• Sommarnatt10

7/6 (37+6) kom våra små underverk till världen efter en intensiv och snabb förlossning som startade med vattenavgång...

7.31 kom lillasyster 49cm och 2940g och

8.29 kom lillebror 50cm och 3280g

Nu övar vi på dubbelamning och försöker landa i 4barns livet :)

Svar på tråden BF juni 2017