• Qvinnan

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hej.

Jag älskar att prata och diskutera kring vårt samhälle. Finns det fler som mig följ denna tråd så kan vi skapa ett eget privat forum för diskussioner och lösningar. Min ståndpunkt är att något måste hända - en förändring är inte bara något jag önskar, jag kräver det!

Väl mött

Qvinnan

• Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
  • Zombie von Rymmen
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
    Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
    Nyliberalismens kämpar har varit så framgångsrika att folk och de allra flesta politiker, inklusive socialdemokraterna (det var dem som började införa det) numer tror att det är en naturlag. Donald Trump, Nigel Farage, SD med flera är en reaktion på försämringarna som skett. Dessa typer och partier spelar på människors missnöje, men deras förslag kommer i de flesta fall bara göra allt värre.

Att du själv inte tycks begripa detta trots att du får det serverat framför dig visar ju hur framgångsrik nyliberlismen varit och är i att övertyga folk.

Om någon konstruktiv politisk diskussion ska ske över huvud taget så måste man prata om nyliberalism och ideologi och värderingar i största allmänhet.
    Qvinnan skrev 2016-09-23 16:30:58 följande:
    Absolut inte dysfunktionella människor. Men ett långt gående liberalt samhälle skulle till slut luta mer åt det anarkistiska hållet. En tanke i långtgående perspektiv. 

Frihet under eget ansvar är en god tanke, men jag tror inte den är speciellt hållbar.

Mycket tack vare den fria uppfostran samt en rad andra orsaker har lett till att tex ungdomar idag inte har respekt för vuxna, lärare, föräldrar, polis.

Den fria uppfostran har lett till att föräldrar inte tar kamp om och för sina barn, ungdomar. De vuxna har kapitulerat inför sina barn som istället tagit makten.

Vi måste ha en viss styrning i hemmet, samhället i vårt land. Jag tror inte på total frihet gör oss gott.
    (In)stämmer. Libertarianism är egentligen bara ett finare ord för anarkistisk kapitalism. Jag plussade upp detta inlägg för att inte låta smyglibertarianen stå oemotsagd.

Över huvud taget tycker jag det är dags att prata om positiva friheter. Varför ska folk jobba ihjäl sig när vi har så mycket teknik och så mycket mat på jorden? Var är livet? Njutningen, skapandet och utforskandet? Vi borde utforska rymden istället för att ägna oss åt ekonomisk darwinism.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-09-21 11:52:37 följande:
    Hade varit mycket intressant! Men här finns det så många personer som i sin nulägesanalys kommer fram till att allt elände beror på flyktingar, så det kommer nog att bli överfullt av tragiska kommentarer i tråden.

...men själv skulle jag vilja föra upp frågan om arbetstidsförkortning på agendan igen. För från 1900-talets början och fram till 60-talet så förkortade vi arbetstiden drastiskt. Den har sedan dess fortsatt att minska, men istället för att vi jobbar färre timmar per vecka så har vi istället de som går arbetslösa. Ett fenomen som finns i hela västvärlden.
    Håller med och håller med. Jag var faktiskt förvånad att TS inte tog upp det faktiskt, trodde det skulle vara ännu en invandrartrashartråd.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-22 17:59:46 följande:
    Jag skulle ju vilja föra upp liberala frågor på agendan, alltså inte hummerknivsliberalernas frågor utan klassisk liberalism. Minskat statligt inflytande, mer eget ansvar osv.
    Med risk för att kanske låta elak, men du har inte slagit mig som en klassisk liberal. Eller en liberal alls. Men jag ska se vad du skriver i tråden och se om jag omvärderar.
  • Dorian Ertymexx
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
    Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
    Nej, det är inte en liberal syn alls idag. Det är en auktoritär, bitvis reaktionär och bitvis marknadsdogmatisk syn på det mesta idag.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-09-23 16:00:22 följande:
    Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.

Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
    "Skulle kunna få"?? *sneglar på D Trump* Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Tecum skrev 2016-09-23 16:28:29 följande:
    Vill du korta arbetstiden med oförändrad lön eller ska lönen följa arbetstiden?

Vad säger ni på FL om basinkomst? Frågan är stendöd i Sverige men diskuteras ivrigt i Finland, även i partier och etablissemang.

Utbildning... Idag skriker marknaden efter lärare och förskollärare, men kan du utbilda vem som helst till det? Hell no säger jag, de jobben kräver sin man eller kvinna. Och så är det med de flesta jobb där personal fattas, alla kan inte utbildas och därefter tillföra något i branschen. Det som behövs är enkla jobb och de blir det alltmer ont om. 
    Det ska, precis som tidigare, vara med oförändrad lön.

Jag är för basinkomst. Och frågan är inte stendöd, den är däremot inte diskuterad på högre nivåer.

Haha, varandes utbränd exlärare kan jag meddela att det finns goda skäl till att ingen vill bli (kvar som) lärare. Det blir så när man har ett stort gäng folk med varierande (in)kompetens som ska sitta och millimeterbestämma vad och hur lärare ska jobba, och bakbinda dem samtidigt som deras arbetsvilkor konstant ändras om i en oändlig ström av omorganisationer. Jag misstänker att det är samma i liknande bristyrken.
  • Dorian Ertymexx
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-23 18:04:44 följande:
    Nyliberalismens kämpar har varit så framgångsrika att folk och de allra flesta politiker, inklusive socialdemokraterna (det var dem som började införa det) numer tror att det är en naturlag. Donald Trump, Nigel Farage, SD med flera är en reaktion på försämringarna som skett. Dessa typer och partier spelar på människors missnöje, men deras förslag kommer i de flesta fall bara göra allt värre.

Att du själv inte tycks begripa detta trots att du får det serverat framför dig visar ju hur framgångsrik nyliberlismen varit och är i att övertyga folk.

Om någon konstruktiv politisk diskussion ska ske över huvud taget så måste man prata om nyliberalism och ideologi och värderingar i största allmänhet.

(In)stämmer. Libertarianism är egentligen bara ett finare ord för anarkistisk kapitalism. Jag plussade upp detta inlägg för att inte låta smyglibertarianen stå oemotsagd.

Över huvud taget tycker jag det är dags att prata om positiva friheter. Varför ska folk jobba ihjäl sig när vi har så mycket teknik och så mycket mat på jorden? Var är livet? Njutningen, skapandet och utforskandet? Vi borde utforska rymden istället för att ägna oss åt ekonomisk darwinism.
    Enkelt. Därför att det är billigare att ha få överarbetade anställda än många nöjda, makligt normaleffektiva. Och för att ju färre som jobbar, desto fler i arbetslöshet, vilket betyder fler "krav" på de "onda arbetslösa latmaskarna", vilket betyder att arbetslöshet ses allt mer som något hemskt som man till varje pris vill slippa, vilket betyder att de som har jobb går med på allt mer skit i pur skräck för att få sparken annars.
  • Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-23 16:28:29 följande:
    Vill du korta arbetstiden med oförändrad lön eller ska lönen följa arbetstiden?

Vad säger ni på FL om basinkomst? Frågan är stendöd i Sverige men diskuteras ivrigt i Finland, även i partier och etablissemang.

Utbildning... Idag skriker marknaden efter lärare och förskollärare, men kan du utbilda vem som helst till det? Hell no säger jag, de jobben kräver sin man eller kvinna. Och så är det med de flesta jobb där personal fattas, alla kan inte utbildas och därefter tillföra något i branschen. Det som behövs är enkla jobb och de blir det alltmer ont om. 
    Lönen ska naturligtvis inte sänkas bara för att arbetstiden blir kortare! Den ökade produktiviteten tar vi helt enkelt bara ut i mer ledig tid liksom vi gjorde från 1910 till 1960.

Det kan nog komma till en gräns där det inte går att utbilda vissa personer, men det finns väl knappast något stöd för att den tanken är verklighet i nuläget eller?

Fler enkla jobb säger du - Vilka tjänster skulle du dagligen vilja köpa en timma av och kunna betala för? 
  • Tecum
    Farfallos skrev 2016-09-23 18:28:01 följande:
    Lönen ska naturligtvis inte sänkas bara för att arbetstiden blir kortare! Den ökade produktiviteten tar vi helt enkelt bara ut i mer ledig tid liksom vi gjorde från 1910 till 1960.

Det kan nog komma till en gräns där det inte går att utbilda vissa personer, men det finns väl knappast något stöd för att den tanken är verklighet i nuläget eller?

Fler enkla jobb säger du - Vilka tjänster skulle du dagligen vilja köpa en timma av och kunna betala för? 
    Om lönen är oförändrad är en arbetstidsförkortning detsamma som en kraftig lönehöjning. Vilket leder till färre anställda, lägre produktivitet, dyrare varor och ffa HÖGRE arbetslöshet. Elementär nationalekonomi. Du kan inte jämföra dagens läge med en tid med ständig och snabb tillväxt och utveckling.

Jag håller med om att man inte ska utbilda en massa personer i sektorer där det inte finns jobb, typ nagelskulptriser. Men man ska inte heller tvinga in folk i utbildningar och yrken som de inte är lämpade för. Det är en typisk vänstermyt att alla är lika och passar till allt.

Precis, jag har inga enkla tjänster att leja bort. Allt enkelt (nästan) är bortrationaliserat. Och där har vi hela problemet med arbetslösheten. Många verksamheter skriker efter folk, ändå har vi typ 8% arbetslöshet. Samtidigt skulle jag betala nästan vadsomhelst för en DUKTIG hantverkare  eller någon som fixar och uppdaterar datorer. Men de finns inte att uppbringa.
  • Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-23 18:53:57 följande:
    Om lönen är oförändrad är en arbetstidsförkortning detsamma som en kraftig lönehöjning. Vilket leder till färre anställda, lägre produktivitet, dyrare varor och ffa HÖGRE arbetslöshet. Elementär nationalekonomi. Du kan inte jämföra dagens läge med en tid med ständig och snabb tillväxt och utveckling.

Jag håller med om att man inte ska utbilda en massa personer i sektorer där det inte finns jobb, typ nagelskulptriser. Men man ska inte heller tvinga in folk i utbildningar och yrken som de inte är lämpade för. Det är en typisk vänstermyt att alla är lika och passar till allt.

Precis, jag har inga enkla tjänster att leja bort. Allt enkelt (nästan) är bortrationaliserat. Och där har vi hela problemet med arbetslösheten. Många verksamheter skriker efter folk, ändå har vi typ 8% arbetslöshet. Samtidigt skulle jag betala nästan vadsomhelst för en DUKTIG hantverkare  eller någon som fixar och uppdaterar datorer. Men de finns inte att uppbringa.
    Du vet uppenbart inte rikitgt vad du talar om. Den årliga tillväxten har varit ungefär 2% i snitt sedan många många många år tillbaka. Men istället för att ta ut den ökade produktiviteten som ledighet (som vi gjorde förr) så har företagen ökat vinstuttaget. De fåtal som inte gör något annat än att äga tar en större del av kakan och arbetarna får mindre, och idag är vi tillbaka på samma nivå som för 100 år sedan. Hade arbetarna fått lika stor del av kakan som 1980 så hade arbetarna haft råd att vara kunder i den utsträckningen att vi hade haft råd att köpa enkla tjänster.

Kolla gärna på ett avsnitt av Dokument Inifrån som heter "Lönesänkarna".

Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?