Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
Nyliberalismens kämpar har varit så framgångsrika att folk och de allra flesta politiker, inklusive socialdemokraterna (det var dem som började införa det) numer tror att det är en naturlag. Donald Trump, Nigel Farage, SD med flera är en reaktion på försämringarna som skett. Dessa typer och partier spelar på människors missnöje, men deras förslag kommer i de flesta fall bara göra allt värre.
Att du själv inte tycks begripa detta trots att du får det serverat framför dig visar ju hur framgångsrik nyliberlismen varit och är i att övertyga folk.
Om någon konstruktiv politisk diskussion ska ske över huvud taget så måste man prata om nyliberalism och ideologi och värderingar i största allmänhet.
Qvinnan skrev 2016-09-23 16:30:58 följande:
Absolut inte dysfunktionella människor. Men ett långt gående liberalt samhälle skulle till slut luta mer åt det anarkistiska hållet. En tanke i långtgående perspektiv.
Frihet under eget ansvar är en god tanke, men jag tror inte den är speciellt hållbar.
Mycket tack vare den fria uppfostran samt en rad andra orsaker har lett till att tex ungdomar idag inte har respekt för vuxna, lärare, föräldrar, polis.
Den fria uppfostran har lett till att föräldrar inte tar kamp om och för sina barn, ungdomar. De vuxna har kapitulerat inför sina barn som istället tagit makten.
Vi måste ha en viss styrning i hemmet, samhället i vårt land. Jag tror inte på total frihet gör oss gott.
(In)stämmer. Libertarianism är egentligen bara ett finare ord för anarkistisk kapitalism. Jag plussade upp detta inlägg för att inte låta smyglibertarianen stå oemotsagd.
Över huvud taget tycker jag det är dags att prata om
positiva friheter. Varför ska folk jobba ihjäl sig när vi har så mycket teknik och så mycket mat på jorden? Var är livet? Njutningen, skapandet och utforskandet? Vi borde utforska rymden istället för att ägna oss åt ekonomisk darwinism.