Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Farfallos skrev 2016-09-21 11:52:37 följande:
    Hade varit mycket intressant! Men här finns det så många personer som i sin nulägesanalys kommer fram till att allt elände beror på flyktingar, så det kommer nog att bli överfullt av tragiska kommentarer i tråden.

...men själv skulle jag vilja föra upp frågan om arbetstidsförkortning på agendan igen. För från 1900-talets början och fram till 60-talet så förkortade vi arbetstiden drastiskt. Den har sedan dess fortsatt att minska, men istället för att vi jobbar färre timmar per vecka så har vi istället de som går arbetslösa. Ett fenomen som finns i hela västvärlden.
    Håller med och håller med. Jag var faktiskt förvånad att TS inte tog upp det faktiskt, trodde det skulle vara ännu en invandrartrashartråd.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-22 17:59:46 följande:
    Jag skulle ju vilja föra upp liberala frågor på agendan, alltså inte hummerknivsliberalernas frågor utan klassisk liberalism. Minskat statligt inflytande, mer eget ansvar osv.
    Med risk för att kanske låta elak, men du har inte slagit mig som en klassisk liberal. Eller en liberal alls. Men jag ska se vad du skriver i tråden och se om jag omvärderar.
  • Dorian Ertymexx
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
    Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
    Nej, det är inte en liberal syn alls idag. Det är en auktoritär, bitvis reaktionär och bitvis marknadsdogmatisk syn på det mesta idag.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-09-23 16:00:22 följande:
    Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.

Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
    "Skulle kunna få"?? *sneglar på D Trump* Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Tecum skrev 2016-09-23 16:28:29 följande:
    Vill du korta arbetstiden med oförändrad lön eller ska lönen följa arbetstiden?

Vad säger ni på FL om basinkomst? Frågan är stendöd i Sverige men diskuteras ivrigt i Finland, även i partier och etablissemang.

Utbildning... Idag skriker marknaden efter lärare och förskollärare, men kan du utbilda vem som helst till det? Hell no säger jag, de jobben kräver sin man eller kvinna. Och så är det med de flesta jobb där personal fattas, alla kan inte utbildas och därefter tillföra något i branschen. Det som behövs är enkla jobb och de blir det alltmer ont om. 
    Det ska, precis som tidigare, vara med oförändrad lön.

Jag är för basinkomst. Och frågan är inte stendöd, den är däremot inte diskuterad på högre nivåer.

Haha, varandes utbränd exlärare kan jag meddela att det finns goda skäl till att ingen vill bli (kvar som) lärare. Det blir så när man har ett stort gäng folk med varierande (in)kompetens som ska sitta och millimeterbestämma vad och hur lärare ska jobba, och bakbinda dem samtidigt som deras arbetsvilkor konstant ändras om i en oändlig ström av omorganisationer. Jag misstänker att det är samma i liknande bristyrken.
  • Dorian Ertymexx
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-23 18:04:44 följande:
    Nyliberalismens kämpar har varit så framgångsrika att folk och de allra flesta politiker, inklusive socialdemokraterna (det var dem som började införa det) numer tror att det är en naturlag. Donald Trump, Nigel Farage, SD med flera är en reaktion på försämringarna som skett. Dessa typer och partier spelar på människors missnöje, men deras förslag kommer i de flesta fall bara göra allt värre.

Att du själv inte tycks begripa detta trots att du får det serverat framför dig visar ju hur framgångsrik nyliberlismen varit och är i att övertyga folk.

Om någon konstruktiv politisk diskussion ska ske över huvud taget så måste man prata om nyliberalism och ideologi och värderingar i största allmänhet.

(In)stämmer. Libertarianism är egentligen bara ett finare ord för anarkistisk kapitalism. Jag plussade upp detta inlägg för att inte låta smyglibertarianen stå oemotsagd.

Över huvud taget tycker jag det är dags att prata om positiva friheter. Varför ska folk jobba ihjäl sig när vi har så mycket teknik och så mycket mat på jorden? Var är livet? Njutningen, skapandet och utforskandet? Vi borde utforska rymden istället för att ägna oss åt ekonomisk darwinism.
    Enkelt. Därför att det är billigare att ha få överarbetade anställda än många nöjda, makligt normaleffektiva. Och för att ju färre som jobbar, desto fler i arbetslöshet, vilket betyder fler "krav" på de "onda arbetslösa latmaskarna", vilket betyder att arbetslöshet ses allt mer som något hemskt som man till varje pris vill slippa, vilket betyder att de som har jobb går med på allt mer skit i pur skräck för att få sparken annars.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 19:34:44 följande:
    Välfärdsstatens avskaffande.
    Lustigt, många liberlar säger raka motsatsen faktiskt. Det är inte liberalt att avskaffa välfärdsstaten. Inte ens alls.
  • Dorian Ertymexx
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-23 22:17:24 följande:

Jo precis, och allt det där vet jag ju. Och det är egentligen totalt BS redan där, då arbetslösheten är strukturerad. Men jag försöker komma bakom det hela och ställa frågan varför vi ägnar oss åt ekonomisk darwinism helt i onödan. Varför är ekonomi det övergripande målet i livet och samhället?

Därför att det är så systemet är skapat. Jag menar, vad är poängen med att vara uberrik om alla andra har det lika bra? Vad är poängen med fri konkurrens och marknadstävling om ingen går under? Det är ju som ett vasalopp där alla får guldmedalj. Det är *låter läskig och farlig* KOMMUNISM om alla har det "lika dåligt" (läs: lika bra). Socialdarwinisterna vill ha förlorare för annars tycker de inte att deras vinst räknas.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 19:36:53 följande:
    Det låter som om du tror att det bara finns ett visst begränsat antal jobb?
    Det finns en gräns för hur många jobb som finns, på grund av kravet på att ha en viss arbetslöshet. Inte exakt samma sak, men i praktiken rätt likt, ja. Dessutom - ju fler som är i arbete, desto mer är det arbetstagarens marknad, desto mer kan de kräva. Och så vill ju inte Marknaden ha det!!
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 22:53:53 följande:
    Något märkligt då att flera länder som är betydligt mer kapitalistiska eller vad man ska kalla dem har mindre än hälften av den arbetslöshet vi har i Sverige...
    Vilka länder syftar du på?
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-24 00:10:32 följande:
    Börja med Schweiz och Singapore.
    Det är också väldigt små länder. Schweiz är typiskt icke-industriellt land också, i motsats till Sverige. De flesta länder som Sverige har faktiskt lika hög arbetslöshet, vissa har rentav högre.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 22:54:58 följande:
    Skriv isåfall fd. folkpartister...

Klassisk liberalism har ingenting med dem att göra.
    Folkpartister är mer på din sida än på klassiska liberalsers, de vill ju avskaffa allt utom militären!

Men nej, där är vi överens, Fp/L har nada med klassisk liberalism att göra. Men det har inte avskaffande av välfärdsstaten heller.
  • Dorian Ertymexx
    Knäskål skrev 2016-09-24 12:07:21 följande:
    Perioden 2006 - 2014 växte Sverige BNP per capita med endast 0.3%. Allt under 1.5 - 2% är ett dåligt resultat. Produktivitetstillväxten i näringslivet var från 2007 till 2014, ungefär 0,2%. Sverige har precis gått igenom den sämsta tillväxten under efterkrigstiden. Prognosen för kommande år ser ännu sämre ut. 

Sverige är mitt i en högkonjunktur och trots detta har vi budgetunderskott och låg ränta. Reformutrymmet har slukats av den katastrofala flyktingpolitiken.

Det finns ett stabilt stöd för åsikten att Sverige kommer att ha stor brist på kvalificerad arbetskraft i framtiden. Vi har det redan nu. Nysvenskarna har generellt en mycket låg ubildningsnivå och de yngre generationerna har enorma problem med att klara högstadiet med tillräckligt bra betyg för att vara behörig för gymnasiet. Ännu färre tar sig till högskolan. 

Sverige är en kunskapsekonomi. Det finns inte tillräckligt med "enkla jobb" för att sysselsätta tillräckligt många nysvenskar. Försök har gjorts med bland annat subventionerade arbeten, men sysselsättningsgraden om man räknar tillväxtgenererande jobb bland invandrare har inte ökat nämnvärt.

En förkortninga av arbetstiden kommer inte gå att genomföra inom den närmaste framtiden. 
    Inte ens sant lite grand faktiskt. Vi har världens högst utbildade städare och taxichaffisar, till exempel. Sverige är väldigt dåligt på att ta tillvara utländsk expertis, något som behöver åtgärdas. Och som också börjat åtgärdas med olika åtgärdsprogram.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-24 15:22:22 följande:
    Utbildning är alldeles för viktigt för att lämnas i händerna på inkompetenta politiker.

Det låter nästan som att du skulle gilla Liberala Partiets syn på detta.

"Liberala partiet menar att politiker inte är några utbildningsexperter och att detta är en verksamhet som bäst sköts i privat regi, utan centrala regleringar. Liberala partiet anser att stat och utbildningsväsendet skall separeras."
    Utbildning är alldeles för viktigt för att lämnas i händerna på girigia riskkapitalister.

Hahaha, försök inte ens, du har långt mer gemensamt med L än vad jag har, de vill inte heller ha statligt ägande.

Skolor ska ledas av pedagoger och skolledare, inte av ekonomer eller politruker. Skolor ska inte vara vinstdrivande, det ska heller inte vara något slags statussymboler för politiker att leka med efter behag.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:25:49 följande:
    Fel igen. Polis, rättsväsende, försvar samt relationer med omvärlden är statens huvuduppgift. Inte att detaljstyra medborgarnas liv.
    Civilsamhället, enskilda familjer och individer generellt sett är bättre rustade än stat och kommun att ta hand om utsatta medmänniskor, organisera välfärden och att lösa de problem som uppstår i ett samhälle. Därför ska staten i lämplig takt lägga över de uppgifter som bättre lämpar sig för civilsamhället att sköta på privata initiativ.
    Du menar som i USA? Ja det är ju ett föregångsland vad gäller omhändertagandet av fattiga, sjuka och utsatta... Kräks
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:28:17 följande:
    Om någon undrar varför snart börsintroducerade Engelska skolan har 120 000 barn i kö...
    Sammanfattning av lektionsobservationer

Lektioner i högstadiet
    Lektion 1: Bild, 55 minuter, 14 elever

Klassen har vikarie denna lektion. När lektionen börjar är färre än hälften av eleverna på plats. Läraren avvaktar cirka fem minuter till några fler kommit in. Flera elever har jackor och mösa på sig, vissa under hela lektionen. Eleverna har påbörjat en uppgift som de ska fortsätta med. Det tar mellan 10 och 13 minuter innan samtliga elever hämtat sitt material och satt sig på sina platser. Under dessa första minuter droppar elever in i klassrummet. Eleverna går runt och pratar högt med varandra, pojkar skriker fuck off till varandra utan att läraren tar notis om det. En grupp med fyra flickor kommer snabbt igång med sitt arbete. Läraren säger kontinuerligt till eleverna att vara tysta och försöker efter cirka åtta minuter gruppera om vissa elever för att få lugn och ro i klassrummet. Läraren säger Det är bild det betyder inte att ni får skrika! När det är tio minuter kvar av ordinarie lektionstid lämnar eleverna klassrummet.

Detta är alltså skolan i ett land där politikerna talar om kunskapslyft och att det är med en välutbildad befolkning som vi bygger vårt välstånd.

Skolinspektionens utredare väntar på att klass 9A:s lektion ska börja men läraren kommer inte. En elev springer in på toaletten medan en annan elev med kraft slänger en bok mot toalettdörren. När eleven på toaletten öppnar dörren och tittar ut försöker den andra eleven få upp dörren genom att ta stöd med en fot mot väggen och rycka kraftfullt i dörrhandtaget. Eleven på toaletten lyckas stänga dörren igen och då sparkar den andre eleven våldsamt i väggen och rycker våldsamt i dörren. Under tiden detta pågår reagerar de andra eleverna som står i korridoren inte märkbart på det som sker. Ett par elever har varit och letat rätt på läraren och kommer nu med läraren, tio minuter efter utsatt lektionsstart.

Du menar den OFFENTLIGA skolinspektionen, den där statliga, som du tycker är opålitlig och hemsk enkom för att den är statlig?
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:50:54 följande:
    När det gäller de fattiga så finns alternativet välgörenhet också. Som vi i det här landet lärt oss avsky. Det är mycket finare att ta emot pengar som stulits från folk under hot om kidnappning och långvarig inlåsning än om någon hjälper oss av fri vilja.
    Som vi i det här landet lärt oss avsky MED RÄTTA. Du glömde de två centrala orden där.

Alltså, om du vill leva i ett samhälle och inte vara med och betala, ja, då hamnar du i finkan. Precis som om du går in på en krog och äter och dricker och vägrar betala. Inget konstigt med det alls. Och som libertarian borde du om någon förstå begreppet "eget ansvar" och "fri vilja" - du har faktiskt en fri vilja, du kan flytta härifrån, gömma dig i skogen eller liknande. Ingen tvingar dig att vara kvar här.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:52:56 följande:
    Aha, så skolinspektionens tjänstemän ska för mig som libertarian automatiskt betraktas som opålitliga för att de råkar arbeta under offentlig flagg...

Dina projiceringar upphör aldrig att förvåna.
    Tja, du har ju varit rätt anti allt offentligt, så det var en kvalificerad gissning.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-25 01:57:13 följande:
    När marknaden tog över skolan

www.mises.se/2012/01/25/nar-marknaden-tog-ove.../

Lägger bara in sammanfattningen här:

"Det är väldigt intressant men föga förvånande att privata aktörer som Apple och Khan Academy på mindre än 5 år har gjort mer för att utveckla skolan och utbildning än vad världens alla stater har gjort under det senaste seklet. Skolan är ett av de tydligaste exemplen på statsmisslyckanden, och frågan är bara när staten har tänkt släppa den fri och låta de som är bäst på utbildning ta över, d.v.s. alla vi som utgör marknaden."
    Skolan blir precis lika misslyckad under marknaden. De bara döljer det bättre.
  • Dorian Ertymexx
    Speakers Corner skrev 2016-09-25 06:45:32 följande:
    Nja, just här måste jag faktiskt hålla med Rataxes.
    Jag har haft barn både i offentliga skolan och i just Engelska Skolan och dom sistnämnda är vida överlägsna på alla sätt. 
    Jag gillar inte heller att skolan privatiseras, jag skulle önska att alla barn fick den kvaliteen som Engelska Skolan erbjuder, 
    Och sålänge som våra offentliga skolor håller en så undermålig kvalitee som dom gör så är jag glad att det finns alternativ. 
    Det bästa vore förstås om den offentliga skolan skulle hålla samma höga kvalitee som Engelska Skolan. 
    Visst, men man kan inte få den kvaliteten på skolan OCH slopa skatten. Jag har själv arbetat i skolan, och jag ser hur det har gått. Mycket av problemen kom med kommunaliseringen, och det blev inte bättre när blocken började leka hockey med skolan, och skulle omorganisera kvartalsvis för att visa att de minsann gjorde något. Problemet är ju inte att skolan är offentlig, det har den liksom varit länge, och lyckats vara bra. Problemet är skolpengen, menar jag.
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?