• Qvinnan

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hej.

Jag älskar att prata och diskutera kring vårt samhälle. Finns det fler som mig följ denna tråd så kan vi skapa ett eget privat forum för diskussioner och lösningar. Min ståndpunkt är att något måste hända - en förändring är inte bara något jag önskar, jag kräver det!

Väl mött

Qvinnan

• Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
  • Farfallos

Hade varit mycket intressant! Men här finns det så många personer som i sin nulägesanalys kommer fram till att allt elände beror på flyktingar, så det kommer nog att bli överfullt av tragiska kommentarer i tråden.

...men själv skulle jag vilja föra upp frågan om arbetstidsförkortning på agendan igen. För från 1900-talets början och fram till 60-talet så förkortade vi arbetstiden drastiskt. Den har sedan dess fortsatt att minska, men istället för att vi jobbar färre timmar per vecka så har vi istället de som går arbetslösa. Ett fenomen som finns i hela västvärlden.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Qvinnan

Vad kul!

Politik skulle behöva intressera många fler svenskar än vad det gör idag. Alla brinner vi för olika ämnen och intresseområden. 

Vi har alla olika lösningar på hur vi ska lösa vårt tids problematik. Men utan oliktänkande skulle vi förmodligen stanna och vara nöjda. Just därför behöver vi ett öppet debatt klimat där alla kan få komma till tals utan att bli smutskastade.

Vissa av oss delar åsikter andra ifrågasätter dem. Det är det politikhandlar om, ett engagemang en ideologi och tro på den rätta vägen. Vi kan påverka våra förtroendevalda genom vår rösträtt samt debatter och vårt ställningstagande.

• Rataxes

Jag skulle ju vilja föra upp liberala frågor på agendan, alltså inte hummerknivsliberalernas frågor utan klassisk liberalism. Minskat statligt inflytande, mer eget ansvar osv.

Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Aniiee

Diskutera vetefan om jag orkar med, men läser gör jag gärna. Slänger in en oneliner, då och då kanske. Är intresserad, bara... lat.... eller något.....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Rataxes
    Qvinnan skrev 2016-09-22 18:05:16 följande:

Vilken är den viktigaste liberala frågan enligt dig då?

Jag är så jävla less på den här såpoperan som både sjuklövern och SD deltar i, sanningen är ju att alla egentligen drar åt samma håll, ett bidragssamhälle där kriget bara gäller vem som ska få mina skattepengar.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Farfallos
    Rataxes skrev 2016-09-22 20:10:30 följande:
    Jag är så jävla less på den här såpoperan som både sjuklövern och SD deltar i, sanningen är ju att alla egentligen drar åt samma håll, ett bidragssamhälle där kriget bara gäller vem som ska få mina skattepengar.
    Men vilken är den viktigaste liberala frågan?
  • Nordström
    Farfallos skrev 2016-09-21 11:52:37 följande:

Hade varit mycket intressant! Men här finns det så många personer som i sin nulägesanalys kommer fram till att allt elände beror på flyktingar, så det kommer nog att bli överfullt av tragiska kommentarer i tråden.

...men själv skulle jag vilja föra upp frågan om arbetstidsförkortning på agendan igen. För från 1900-talets början och fram till 60-talet så förkortade vi arbetstiden drastiskt. Den har sedan dess fortsatt att minska, men istället för att vi jobbar färre timmar per vecka så har vi istället de som går arbetslösa. Ett fenomen som finns i hela västvärlden.

Finns inte arbetskraft i Sverige för att gå ner i arbetstid. Redan idag är det stor arbetskraftsbrist på ett flertal yrken, huvudsakligen i yrken av akademisk karaktär.
  • Farfallos
    Nordström skrev 2016-09-22 22:55:53 följande:
    Finns inte arbetskraft i Sverige för att gå ner i arbetstid. Redan idag är det stor arbetskraftsbrist på ett flertal yrken, huvudsakligen i yrken av akademisk karaktär.
    Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".

Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden? 
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?