Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hade varit mycket intressant! Men här finns det så många personer som i sin nulägesanalys kommer fram till att allt elände beror på flyktingar, så det kommer nog att bli överfullt av tragiska kommentarer i tråden.

...men själv skulle jag vilja föra upp frågan om arbetstidsförkortning på agendan igen. För från 1900-talets början och fram till 60-talet så förkortade vi arbetstiden drastiskt. Den har sedan dess fortsatt att minska, men istället för att vi jobbar färre timmar per vecka så har vi istället de som går arbetslösa. Ett fenomen som finns i hela västvärlden.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    Rataxes skrev 2016-09-22 20:10:30 följande:
    Jag är så jävla less på den här såpoperan som både sjuklövern och SD deltar i, sanningen är ju att alla egentligen drar åt samma håll, ett bidragssamhälle där kriget bara gäller vem som ska få mina skattepengar.
    Men vilken är den viktigaste liberala frågan?
  • Farfallos
    Nordström skrev 2016-09-22 22:55:53 följande:
    Finns inte arbetskraft i Sverige för att gå ner i arbetstid. Redan idag är det stor arbetskraftsbrist på ett flertal yrken, huvudsakligen i yrken av akademisk karaktär.
    Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".

Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden? 
  • Farfallos
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
    Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
    Kan ju bero på dels att folk inte riktigt förstår hur vi nått dit vi har nått, och att liberalismen (som ändå är rätt utbredd i dagens Sverige) aldrig har provats framgångsrikt i något civiliserat land.
  • Farfallos
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:47:55 följande:
    Vi kan göra en jämförelse! Ok?

Vill väljer ut en symbolisk civiliserad stat.

Familjen.

Här har du plattformen för din tes.

Många av dagens alla familjer är som en stat, där liberalismen har fått verka fullt ut!

Vad händer?

Tänk dig att du lägger ett spädbarn mitt på golvet och i praktiken låter det ligga där hela sin uppväxt, barnet kommer till slut styra sig själv helt utan riktlinjer. Gör bara det den själv vill, tycker om.

Jag kan faktiskt sen en liten koppling mellan fri uppfostran och ett liberalt samhälle, om jag ska vara lite drastisk. Eller har jag helt fel?
    Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.

Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
  • Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-23 16:28:29 följande:
    Vill du korta arbetstiden med oförändrad lön eller ska lönen följa arbetstiden?

Vad säger ni på FL om basinkomst? Frågan är stendöd i Sverige men diskuteras ivrigt i Finland, även i partier och etablissemang.

Utbildning... Idag skriker marknaden efter lärare och förskollärare, men kan du utbilda vem som helst till det? Hell no säger jag, de jobben kräver sin man eller kvinna. Och så är det med de flesta jobb där personal fattas, alla kan inte utbildas och därefter tillföra något i branschen. Det som behövs är enkla jobb och de blir det alltmer ont om. 
    Lönen ska naturligtvis inte sänkas bara för att arbetstiden blir kortare! Den ökade produktiviteten tar vi helt enkelt bara ut i mer ledig tid liksom vi gjorde från 1910 till 1960.

Det kan nog komma till en gräns där det inte går att utbilda vissa personer, men det finns väl knappast något stöd för att den tanken är verklighet i nuläget eller?

Fler enkla jobb säger du - Vilka tjänster skulle du dagligen vilja köpa en timma av och kunna betala för? 
  • Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-23 18:53:57 följande:
    Om lönen är oförändrad är en arbetstidsförkortning detsamma som en kraftig lönehöjning. Vilket leder till färre anställda, lägre produktivitet, dyrare varor och ffa HÖGRE arbetslöshet. Elementär nationalekonomi. Du kan inte jämföra dagens läge med en tid med ständig och snabb tillväxt och utveckling.

Jag håller med om att man inte ska utbilda en massa personer i sektorer där det inte finns jobb, typ nagelskulptriser. Men man ska inte heller tvinga in folk i utbildningar och yrken som de inte är lämpade för. Det är en typisk vänstermyt att alla är lika och passar till allt.

Precis, jag har inga enkla tjänster att leja bort. Allt enkelt (nästan) är bortrationaliserat. Och där har vi hela problemet med arbetslösheten. Många verksamheter skriker efter folk, ändå har vi typ 8% arbetslöshet. Samtidigt skulle jag betala nästan vadsomhelst för en DUKTIG hantverkare  eller någon som fixar och uppdaterar datorer. Men de finns inte att uppbringa.
    Du vet uppenbart inte rikitgt vad du talar om. Den årliga tillväxten har varit ungefär 2% i snitt sedan många många många år tillbaka. Men istället för att ta ut den ökade produktiviteten som ledighet (som vi gjorde förr) så har företagen ökat vinstuttaget. De fåtal som inte gör något annat än att äga tar en större del av kakan och arbetarna får mindre, och idag är vi tillbaka på samma nivå som för 100 år sedan. Hade arbetarna fått lika stor del av kakan som 1980 så hade arbetarna haft råd att vara kunder i den utsträckningen att vi hade haft råd att köpa enkla tjänster.

Kolla gärna på ett avsnitt av Dokument Inifrån som heter "Lönesänkarna".

• Farfallos
    Tecum skrev 2016-09-23 19:19:14 följande:
    Det märks att dina argument håller på att ta slut när du börjar med personangrepp.

(1) Om företagen inte får gå med vinst slutar de att producera, eller flyttar produktionen utomlands. Företagande och ideell verksamhet är två skilda saker.
    (2) Personer med fast anställning har det mycket gott ställt idag, de har råd att köpa vad de vill. Jobbskatteavdraget kompenserar för den sämre löneutvecklingen mer än väl. Sen kan man tycka vad man vill om det, skatten kunde gärna få vara något högre för löntagare för att hålla upp kvalitén på vård och omsorg. Men det är inte synd om "arbetarna" så länge de har jobb. Fattigpensionärer, sjukskrivna och arbetslösa har det värre, där går  den stora klassgränsen idag.

Jag lämnar tråden nu eftersom jag ändå "inte vet vad jag talar om". Såna kommentarer visar att du inte vill ha någon debatt.

Det (att du inte vet vad du talar om) var inget personangrepp, utan ett konstaterande av faktum som hade att göra med vad du sa. Att hänvisa till vedertagna nationalekonomiska teorier håller inte (titta på Lönesänkarna). I detta svar kommer det ytterligare felaktigheter och konstigheter.
    1 - Klart att företag ska gå med vinst, men fördelningen av överskottet till vinst och löner har glidit iväg och klyftan är idag större i Sverige än i de flesta andra länder.
    2 - Jobbskatteavdraget har INTE ALLS kompenserat mer än väl (åter igen - titta på lönesänkarna). Men jobbskatteavdraget har fått oss att avstå krav på löneförhöjningar samtidigt som produktiviteten har ökat och medlen in till det offentliga har minskat. 
  • Farfallos
    Rataxes skrev 2016-09-23 19:36:53 följande:
    Det låter som om du tror att det bara finns ett visst begränsat antal jobb?
    Kul att du säger det (men det är svårt att förstå varför då du är väldigt kortfattad), för det brukar just vara något jag nästan är trött på att behöva säga till dem som säger att invandrare kommer hit och tar våra jobb. Nej, det finns inte ett visst antal jobb, utan det behöver jobbas så många timmar som den samlade marknadens kunder önskar köpa. Invandrare behöver även de nyttja kollektivtrafik, äta och bo. Det samlade antalet arbetstimmar som krävs i ett samhälle är relativt mängden levda timmar och hur effektivt jobbet utförs. Naturligtvis är det även beroende på hur mycket pengar som folk och det offentliga har att spendera.
  • Farfallos
    Nordström skrev 2016-09-24 10:42:09 följande:
    Det råder brist på arbetskraft i nuläget.

Du kan resonera om att det går att utbilda människor men gör då det först. När det är gjort kan du börja tala om arbetstidsförkortning. Det skulle bli fullständigt kaos om 6 timmars arbetsdag skulle införas inom en snar framtid.
    Jag har aldrig nämnt 6 timmars arbetsdag, för det skulle aldrig (precis som du säger) gå att genomföra i ett slag. Man skulle kunna börja med en sjätte semestervecka. 
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?