Tecum skrev 2016-09-23 19:19:14 följande:
Det märks att dina argument håller på att ta slut när du börjar med personangrepp.
(1) Om företagen inte får gå med vinst slutar de att producera, eller flyttar produktionen utomlands. Företagande och ideell verksamhet är två skilda saker.
(2) Personer med fast anställning har det mycket gott ställt idag, de har råd att köpa vad de vill. Jobbskatteavdraget kompenserar för den sämre löneutvecklingen mer än väl. Sen kan man tycka vad man vill om det, skatten kunde gärna få vara något högre för löntagare för att hålla upp kvalitén på vård och omsorg. Men det är inte synd om "arbetarna" så länge de har jobb. Fattigpensionärer, sjukskrivna och arbetslösa har det värre, där går den stora klassgränsen idag.
Jag lämnar tråden nu eftersom jag ändå "inte vet vad jag talar om". Såna kommentarer visar att du inte vill ha någon debatt.
Det (att du inte vet vad du talar om) var inget personangrepp, utan ett konstaterande av faktum som hade att göra med vad du sa. Att hänvisa till vedertagna nationalekonomiska teorier håller inte (titta på Lönesänkarna). I detta svar kommer det ytterligare felaktigheter och konstigheter.
1 - Klart att företag ska gå med vinst, men fördelningen av överskottet till vinst och löner har glidit iväg och klyftan är idag större i Sverige än i de flesta andra länder.
2 - Jobbskatteavdraget har INTE ALLS kompenserat mer än väl (åter igen - titta på lönesänkarna). Men jobbskatteavdraget har fått oss att avstå krav på löneförhöjningar samtidigt som produktiviteten har ökat och medlen in till det offentliga har minskat.