Inlägg från: Rosenlarv |Visa alla inlägg
  • Rosenlarv

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-04-01 12:56:16 följande:

Måste fråga er om ni vet utifall det finns risk om man måste använda bedövning hos tandläkare? Anledningen till mig fråga är att jag ska till tandläkaren på tisdag och är tvungen att använda bedövning då jag ska dra ut en tand som spruckit. Tanden måste ju dras inom kort men jag kan vänta för jag har inte ont i den och vill verkligen inte riskera något. Kommer vara på ÄL+4 på tisdag.

Jag har använt bedövning som gravid men jag tror att det är vissa sorter man ska använda. Fråga tandläkaren.
  • Rosenlarv

Har tyvärr inte sett någon stegring på mina test. Visserligen graviditetskollens stickor som jag tycker är helt värdelösa. De visade ingen direkt stegring och knappt synligt plus efter bim när jag var gravid sist (men jättestarkt efter ma när nivåerna var väldigt höga). Känns ändå som att det inte kommer bli något för mig denna gång trots positivt på digitalt:(

• Rosenlarv
    Hemflyttad skrev 2017-04-04 10:06:25 följande:

Jag tror inte du behöver vara orolig, det kan ju variera lite från dag till dag så där tidigt. Men jag förstår dig, jag hade varit likadan. Jag har testat med veckoindikator mina fyra senaste graviditeter, de två gånger det gick bra steg det som det skulle till 3+ veckor och de två gånger det blev missfall steg det inte som det skulle. Så för mig funkar de. Men läser man på nätet finns det många som fått fel resultat och oroat sig i onödan.

För de flesta är det nog bara onödig stress att fortsätta testa. Men är man kontrollfreak så är man ...

Har ju bara testat med stickor sen det digitala i söndags men tycker inte att de blir starkare alls utan fortfarande väldigt svaga:( Bim i dag och ingen mens än så länge i alla fall.
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-04 07:47:23 följande:

Men varför testar du vidare om du fått positivt på digitalt? Det mäter väl dessutom från 50? Har du några symtom?

Jag tänker tro på att du är gravid!! 

Tack för pepp! Tycker dina test är så otroligt tydliga mina är supersvaga trots bim i dag. Har iofs inte lyckats ta något test med morgonurin sen i lördags eftersom jag varit uppe och kissat flera gånger varje natt. Osäker på symptom. Inte lika ömma bröst som jag hade sist men möjligen en del andra symptom. Trodde att digitala var känsligare eftersom de kan tas upp till 4 dagar innan bim?
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-04 14:48:58 följande:

Nej digitala brukar vara rätt sega, så de vågar jag inte ta för tidigt. Ska ta mitt i morgon...men kommer doppa en sticka i urinet först och se så den är bra i styrka innan jag vågar.

Jag har kommit på att jag testar starkare när jag INTE tar morgonurin. Jag dricker så mycket på kvällarna så mitt urin är inte koncentrerat. Så om jag kissar på morgonen och sen tar ett test 1-1,5 timme senare så syns det bättre. Kanske samma för dig? Men jag tycker du ska skippa dina stickor, de känns otroligt sega. Kanske ta ett digitalt igen och sen vara nöjd och försöka njuta? Du är ju helt klart gravid 

Jag brukar få mesta symtomen först senare, v 6-8...så jag tar det lite med ro och vet att jag kan njuta av mat i max två veckor till...sen kommer jag avsky lukten av grillat och stekt och bara klara av kalla, torra och tråkiga saker....hahaha Så idag blir det nog pizza för sen kommer det inte vara gott på många veckor förhoppningsvis brösten brukar ömma först efter ett par veckor med. 

Läste massa dåligt om graviditetskollens stickor nu. Just att de inte ökade och visade jättesvagt länge. Fick upp hoppet lite nu. Har också haft det fruktansvärt stressigt sedan jag plussade och jobbat nästan 24/7 så är rädd att det ska påverka. Sen oroar jag mig fortfarande för att det bara ska vara rester från ma 12 januari. Men i så fall skulle jag vara väldigt ovanlig antar jag! Antecknade förra gången så jag vet att det riktiga illamåendet med avsmak för det mesta började runt vecka 6-7.
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-05 06:26:04 följande:

Mitt sista test är taget, idag på BIM. Så lycklig och måste nu bara tänka positivt och blicka mot nästa delmål, VUL 4/5. Kan fortfarande inte fatta att vi lyckades igen <3

Åh vad härligt!!! Själv vågar jag inte ta ett nytt digitalt av rädsla för att bli besviken. Tog ytterligare en sticka i går kväll som möjligen var aningen starkare men jag tycker fortfarande att det verkar vara för svagt eftersom det var på bim. Men ännu ingen mens åtminstone. Lite illamående och ibland molvärk men annars inga direkta symptom. Vad har du för symptom?
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-05 10:55:36 följande:

Klart du vågar, du ÄR gravid, jag vet det bara 

Jag har bara molvärk, mår som vanligt i övrigt. Men så brukar det vara. Brösten brukar börja om som tidigaste en vecka efter BIM...så jag tar det lite med ro. Brukar faktiskt ha mindre ont i brösten första tiden som gravid än jag brukar ha inför mensen ska komma. Sen brukar jag få avsmak för mat runt v 7-8. Så än så länge får jag bara försöka njuta av att känna att det molar och jag kan äta allt ett tag till...

Kör du någon progesteronkräm eller annat nu? Gjorde ju det sist men hoppade över det denna gång. Inbillar mig att progesteronet lurade min kropp lite och fördröjde missfallet. Men det är ju omöjligt att veta..
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-05 15:06:00 följande:

Man kan tyvärr inte göra NIPT vid tvillinggraviditet, inte ens KUB är så tillförlitligt då med blodprovet vad jag förstått. 

Vi kommer med göra NIPT, fixar inte KUB efter hur det gick sist...då kan man dessutom ta blodprovet från v 9+ här och alltså få svar innan v 12. Och sen tänkte jag isf göra ett privat UL till i v 13-14 för att se så liten lever....det är min plan, hoppas att nå dit. 

Jag har en kompis som jag verkligen har för mig gjorde NIPT när hon väntade tvillingar. Är du säker? Hon gjorde iofs fvp också som tyvärr visade att ett av barnen jade en kromosomavikelse.
  • Rosenlarv
    Monchichi skrev 2017-04-05 13:41:36 följande:

Jag var ju på läkarbesök inför fvp och UL igår. Visst var det liv i magen, och så underbart att se sprattlet! Dock var min oro för två befogad, jag väntar tvillingar, igen. Det blev.... jobbigt. Vi var så säkra på fvp, men nu rekommenderade inte läkaren det. Går man på KUB och får en förväntat bra siffra är fvp inte längre möjligt, och vi skulle vilja ha större säkerhet. Vi har fem barn och tror att om vi skulle få två sjuka barn skulle det bli på bekostnad av de vi redan har. En jobbig tid väntar oss med beslut vilken fosterdiagnostik vi ska göra. Jag är nu 39, 40 om ett par veckor. Blev daterad till 12+2.

Osäker om jag är för detaljerad för alla som kämpar så här i tråden. Jag önskar iaf alla Lycka Till framöver!

Oj grattis! Tvillingar två gånger! Vilken grej!!
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-04-05 18:03:13 följande:

Konstigt, klinikerna här gör det inte. Hur gick de vidare när en hade kromosomavvikelser? Kan man avbryta den ena? Har läst nånstans om det...

Är min stora skräck att hamna i den sitsen..även i sitsen att ev vilja avbryta...när man kämpat så för att komma hit :/

De gjorde en abort på det ena fostret. En rätt läskig och komplicerad procedur. De hade redan två barn och bodde trångt. De kände att två barn till och ett sjukt blev för mycket för deras andra barn. Ett jättetufft beslut men nu har det andra barnet fötts alldeles frisk.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.