Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Trullis82 skrev 2018-09-05 05:14:38 följande:

dag är det dag 14 sen Ovitrelle sprutan

Tog ett CB med veckoindikator för att säkertställa mitt tidigare test o här kommer resultatet

Underbart!! Stort grattis!!!
  • Nykär15
    SweetCA skrev 2018-09-03 15:06:43 följande:

Svarade I fel tråd innan

Hej. Har läst hela tråden, typ, och tänkte ansluta mig. Många som haft det värre än jag (hittills i alla fall, man blir lite nojig)

Vår / min historia

39 år, inga barn, träffade min sambo sent och haft pcos konstaterat sen 2010

Påbörjade fertilitets utredning i början av året eftersom jag inte har mens.

Inget fel på sambon. Jag fick primolut +letrozol. Extrema biverkningar och kände verkligen av ägglossningen. Funkade och blev gravid innan midsommar men fick kemisk graviditet var inne och kollade och allt såg bra ut, cd4 började med letrozol på eget bevåg.

Men något kändes fel, var på slutsamtal 3 juli och såg då en äggblåsa på 14mm, då borde jag precis haft Äl.

Äl stickor funkar inte på mig, varken Cb el annat vilket gör allt lite extra frustrerande.

Så vi körde vul 3 dagar efter och den hade växt, gyn beräknade äl 11 juli, tog progesteron prov en vecka efter och hade haft äl.

Blev gravid men något kändes fortfarande fel. Svagt plus som inte blev starkare men massor med symptom. Åkte in till gyn och tog blodprov mm. Lågt progesteron, lågt hgc och fick missfall dagen efter.

Dessutom Nej på IVF pga vi försökt för kort tid. (fyller 40 precis när vi försökt ett år) misstänker att det är pga min gyn inte tog med pcos diagnosen då hon inte ser detta på blodproven. Men det finns dokumenterat hos min andra gyn. Ska överklaga...

Denna gång tog vi en månad paus (även om det kändes jobbigt pga min ålder) och har varit hos gyn 2 gg och kollat om det är rent + om äl kommit igång själv vilket det inte gjort. Så nu är det primolut, som jag avskyr (humör o finnar o svullen) sen letrozol och ovitrelle.

Beräknad äl runt 18-23 Sep. 3dje gången gillt...

Det positiva är att man kan bli gravid i alla fall...

Helt galet vad man proppar i sig piller nu för att maxa chansen. Bidrottning, Q10, folsyra, omega3, binjureextrakt (om det är så att man är lite stressad med högt kortisol)

Slutat med alkohol, koffein och dragit ner på sötningsmedel. Ska även testa med progesterall efter äl och funderar på barn albyl men det verkar inte vara så bra...

Man blir knäpp på det här och då har jag ändå ingen hysteri över att jag måste bli mamma även om jag vill. Eftersom jag haft pcos så länge och inte träffat rätt partner har jag förlika mig med att det inte skulle bli något.

Så man brottas med sig själv när det är jobbigt, lättare att återgå till normalen och skita i allt när det blir jobbigt, och sen börjar man om i tankarna. Sambon är med men har inte heller jätte barn längtan. Men han funkar ju optimalt och behöver inte ändra något.

Hm detta blev ett långt inlägg och jag behövde nog skriva av mig.

Välkommen!

Här i Västra Götaland ska man få hjälp efter 6 månader men man måste ha påbörjat utredning innan man fyllt 39 för att få IVF. Det hann inte vi så vi tog hjälp privat med stimuleringar, sen ytterligare en klinik för ivf. Men blev gravid under sista äl och plussade 4 dagar innan jag skulle påbörja ny stimulering...

Tycker dock inte du ska laborera för mycket med egna mediciner...progesteron är aldrig fel, det går inte överdosera så det hade jag tagit iaf eftersom du hade lågt värde vid sista graviditeten.

Stort lycka till framöver!
  • Nykär15
    SweetCA skrev 2018-09-06 17:22:17 följande:

Skriver under på kosttillskotten, kör ju en del till som bla Q10 och melatonin samt bidrottninggele för att förbättra äggkvaliten, men vet inte om det funkar, har ju inte fått gå hela vägen.

Rosenrot funkade för mig, använt det 3 ggr och blivit gravid varje gång, men två första blev mf....sista hela vägen!
  • Nykär15
    Mawie skrev 2018-09-09 05:47:21 följande:

Det gick inte vägen den här gången heller, 5 dagar innan bf,( v 39, mitt hjärta går så ont, vet inte vart jag ska ta vägen.

Kände min dotter i onsdags kväll på torsdags morgonen slog inte hennes hjärta längre.

Känns som våran tid och min kropps möjligheter tagit slut.

År av försök, flera missfall, skada på livmodern som behöver opereras och nu det här.

Blir 40 snart, ville så gärna stt min sambo skulle bli pappa, han är helt fantastisk och det gör ont att se honom så här förstörd.

Men gud vad hemskt! Finner inte ord...den stora skräcken, att falla på målsnöret. Tusen kramar <3 lider så med er!
  • Nykär15
    Mawie skrev 2018-09-09 05:47:21 följande:

Det gick inte vägen den här gången heller, 5 dagar innan bf,( v 39, mitt hjärta går så ont, vet inte vart jag ska ta vägen.

Kände min dotter i onsdags kväll på torsdags morgonen slog inte hennes hjärta längre.

Känns som våran tid och min kropps möjligheter tagit slut.

År av försök, flera missfall, skada på livmodern som behöver opereras och nu det här.

Blir 40 snart, ville så gärna stt min sambo skulle bli pappa, han är helt fantastisk och det gör ont att se honom så här förstörd.

Hur går det för er? Kan de säga vad som var fel eller bar det PSD? Lider så med er och har tänkt så mycket på dig <3 så onödigt och orättvist! Tusen kramar
  • Nykär15

[quote=79049361][quote-nick]Mawie skrev 2018-09-13 11:02:00 följande:[/quote-nick][/quote]

Så vacker hon är <3

Gör så ont att läsa...

Hoppas ni får något svar, man vill ju veta om det är något man kan förebygga nästa gång...

Många kramar och styrka till er <3

• Nykär15
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 23:24:41 följande:

Började bebisverkstan för typ 2 dagar sedan så än tänker jag inte ge upp. Vi får se hur det känns om ett år om inget hänt. Har ju 3 fina barn sedan innan så jag överlever utan en fyra om det nu inte vill sig men kommer ångra om vi inte ens försöker.

Chansen finns. Förra året föddes nästan 6000 barn i Sverige av kvinnor över 40.

Ja ge inte upp!! Jag vill testa igen efter årsskiftet :) då är jag 42. Blev gravid på min 40-årsdag med minstingen.

Jag tror ingen i vår ålder tror det är varken lätt eller självklart..men medelåldern stiger och i takt med det ökar den fertila åldern sa min gyn. De tycker inte det är för sent försöka igen :)

Klart ÄD är bra, men alla har inte den ekonomiska möjligheten eller så vill man helst ha ett biologiskt. Vi är med nöjda med de vi har om det inte blir fler. Så känns rätt lugnt att våga testa igen iaf.
  • Nykär15
    SweetCA skrev 2018-09-16 10:19:47 följande:

Kul med en solskens historia och tack för positivt tänk. Bådar gott för en annan!

Håller tummarna för er med!

Absolut!! Har hängt i denna tråd sen jag var 38 och vi började försöka få vår minsta, så vägen dit var rätt lång, men vägrade ge upp! Nu har jag inte samma stress över det som då...nu skulle det verkligen bli en bonus. Men msn ska följa sitt hjärta och man kan iaf försöka :)
  • Nykär15
    Anonym (Litet Ylle) skrev 2018-09-18 19:43:29 följande:

Hej!

Är vi några som pushar/har passerat 40 och som skulle vilja ha en sluten FB-grupp där man kan diskutera och följas åt med försök till barn/graviditet? Med mitt första barn (f-17) blev jag inbjuden till en sån grupp, där antalet medlemmar var max 30 st. Superskönt att kunna diskutera hemligt, men ändå inte så anonymt som här. PM:a mig om det finns intresse!

Gärna! Men går inte skicka pm när du skriver anonymt :)
  • Nykär15
    InaLo skrev 2018-09-18 20:10:09 följande:

Hej alla!

Häftigt att se att denna tråd fortfarande lever. Jag var väldigt aktiv i den när den startade men efter att månad efter månad alltid få tant röd så minskade jag Tiden på Familjeliv. Men plötsligt en dag så var plusset där. På 17:onde försöket. Trots jätte högt fsh och väldigt lågt amh. I dag är min underbara dotter 7veckor gammal Och jag 40år. Kämpa på ni. Hoppas ni snart får era efterlängtade pluss.

Jag minns dig väl! Stort grattis till din dotter!! <3
  • Nykär15
    InaLo skrev 2018-09-19 10:41:42 följande:

Tack så mycket!

Hur länge har ni kämpat för ett pluss?

Vi har redan fått vår guldklimp <3 han är 9 månader nu! Tog 2 år att få till honom... nu börjar jag bli smått sugen att göra ytterligare ett försök...blir ju 42 i mars så kanske för sent. Pratat om att ev försöka efter årsskiftet...jag vacklar i beslutet om jag vågar ge mig in i det igen, var ju så sjukt jobbigt i perioder. Och om jag orkar två små tätt, gillar eg att ha flera år emellan, men den möjligheten är ju förbrukad om vi vill försöka på en till...
  • Nykär15
    InaLo skrev 2018-09-19 15:51:29 följande:

Grattis! Vad kul. Ju tiden er en bristvara och man har ju hört att även trots hög ålder så är man mer fertil första året efter förlossningen, ja om det nu stämmer. Tycker också det är skönt med många år i mellan och har5,6och 7 år mellan mina. Skulle gärna haft en till men sambon är nog nöjd. Så jag får väl vara det med.Jobbigt när det drar så ut på tiden. Lätt att tappa hoppet. Har du sökt hjälp?

Hört det med och har väldigt intensiva ägglossningar...så vill helst kasta ut spiralen snart haha :)

Jag är både nöjd och skulle såååå gärna göra det igen, blir mer magiskt för varje gång!
  • Nykär15
    Anonym (stress) skrev 2019-01-11 15:10:04 följande:

absolut. har två barn sedan tidigare men min man har inga. Vi har försökt länge och har ju genomgått en IVF och inväntade nr 2 men då blev det såhär istället...så får bara gilla läget och vänta!

Jag hade äl och blev gravid på min 40-årsdag <3 skulle precis påbörja ivf efter månader av problem, ett mf och ett MA i v 13...finns ett par år bakåt i denna tråd. Vår älskade pojke har precis fyllt ett år, såååå tacksam! Och sjukt nog sååå sugen att kasta mig in i karusellen igen...vet inte hur jag ska göra/tänka. Blir 42 i mars...
  • Nykär15
    Anonym (stress) skrev 2019-01-16 22:42:40 följande:

Åh vad underbart!! Hoppas vi också får vår lill* plutt som planerat! Jag är sjuuuuukt nojig för MF!! GALET nojig faktiskt. Kan inte njuta alls... men jag vet att det var likadant när jag var gravid förut också...jag är orolig av mig och dessutom väldigt dålig på att vänta så det är olidligt detta för mig. Väldigt impulsiv och snabb så att vänta 40 v på nåt och ffa att vänta kanske 15v på att veta "om det blir nåt alls" eller om det blir mf gör mig otroligt stressad och ångestladdad!

Jag tänker att OM det nu går vägen med detta och jag mår relativt bra i graviditeten så kommer vi nog försöka ganska direkt på ett syskon. Jag har lite svårt för detta med ensambarn, men som jag lärt mig kan man inte ta nåt för givet men tanken är nog så i alla fall..

Klart det kommer gå vägen!! Tänk positivt, de flesta graviditeter går ju bra!

Jag har två barn sen innan...så ett fjärde skulle ge oss nya grejer att lösa..saknas rum i huset och vi behöver byta två bilar isf...eller alltid åka med två :/
  • Nykär15
    Mawie skrev 2019-03-02 12:53:30 följande:

Hej allihopa!

Behöver tips på bra privata kliniker i landet.

Har gjort missfalls utredning som inte visar på något fel utan vi är friska utan sjukdomar eller kromosom fel.

Vad blir nästa steg? Kolla ägg spermierna?

Får ingen hjälp där jag bor eftersom jag nyligen fyllt 40. Vad brukar det kosta?

Vet att jag har ägg men vet ju inte kvalitén.

Vi har fått en dotter i v 39+1 men som tyvärr dog.

Någon som vet de olika stegen och vart man vänder sig. Feltilitetsplus i Stockholm, finns det några fler?

Tänkt så mycket på dig <3

Vi gjorde vår utredning på Sokolova gynklinik i Göteborg, sen skulle vi gjort vår ivf på Carlanderska, hade bokat 3 försök men var ju gravid 4 dgr innan den tänkta uppstarten.

Gjordes det obduktion? Visade missfallsutredningen något?
  • Nykär15
    Mawie skrev 2019-04-09 17:42:59 följande:

Tack snälla, det värmer!

Vi gjorde ingen obduktion men en läkare som vi träffade för en vecka sen att en liten propp hade blivit i moderkakan och att den slutat fungera.

Vi har gjort missfallsutredning kollat sjukdomar och kromosomer på mig och min partner.

Vi är friska och inga fel har hittats. Rmc har svarat oss att om vi ska göra ivf får vi vända oss till någon privat klinik andra prover kan de hjälpa till med.

Fick ett missfall till den sista december och ägglossning och mens har strulat sen dess, Jag har mått så dåligt och känner sådan stress att det har rubbat min menscykel.

Vet inte hur vi ska finansera eventuell ivf, men har hört att en del kliniker har avbetalningsplan.

Har inte satt mig in i så mycket än.

När ni gjorde utredningen nykär15, fick ni kolla ägg och spermier då med?vad ingick i eran utredning?

Kram!

Kan bara föreställa mig hur dåligt du mår, vet vilket mörker som tog över mig i nästan ett år efter vårt MA...att falla så på slutet är helt orimligt jobbigt, får svårt andas av tanken. Styrkekramar!

Vi kollade ägg, spermier, alla hormonprover man kan ta med. Sen har min mamma haft infarkt på moderkakan när hon var gravid med mig och min första graviditet hade jag för liten moderkaka och barnet var litet pga detta. Det sammantaget med ett MF och vårt senare MA gjorde att jag fick Trombyl att starta med direkt när jag blev gravid, åt det, E-vitamin, järn, multivitaminer, magnesium och täta kontroller på mitt TSH då jag visade ha problem med sköldkörteln. Tog även Lutinus till v 14 vaginalt. Slutade med Trombyl v 37.
  • Nykär15
    Mawie skrev 2019-04-27 13:49:57 följande:

Eftersom vi förlorade våran tjej fem dagar innan bf, har vi redan blivit lovade hjälp om vi skulle bli gravida igen.

Vi har även blivit lovade att starta igång förlossning redan i v 37 om det nu skulle gå bra och vi inte får missfall.

Kan höra med den läkaren som skrev ut trombyl om Fragmin.

Så underbart att läsa, håller alla tummar o tår för er nu!!
  • Nykär15
    nypan78 skrev 2019-05-02 14:15:19 följande:

Jag har 0.8 men man kollar alltid med UL också. Nu fick jag positivt på digitala också så man ska aldrig ge upp. 20:e maj vet jag mer

Stort grattis!!
  • Nykär15

Följer tråden sporadiskt, var aktiv när vi kämpade med att få vår guldklimp , han fyller nu 2 år i december :)

Vi har plan att testa igen med start om 11 månader...vill plugga klart först innan en ev liten föds...OM vi skulle lyckas. Känner ingen panik om det inte blir, men känner att det skulle vara kul att testa igen.

Tyvärr råkade jag precis ut för ett utomkvedshavandeskap...trots att jag hade hormonspiral sedan minsta föddes :( så hade ju ingen aning om att jag var gravid och hamnade akut i ambulans då jag svimmade av plötsliga smärtor...sedan blev det akut operation då jag hade 1,2 liter blod i buken, och nu är jag en äggledare fattigare :(

Men hoppas ändå att det kanske finns en liten chans nästa år...jag är då 43 år, nästan 44 så det är ju inte säkert..

Nu har det gått 18 dagar sedan operation och jag är nästan smärtfri iaf och min hjärna börjar komma ifatt efter chocken... var tydligen i vecka 9 :(

Blir iaf E-vitamin, trombyl och Lutinus hemma när det ska startas igång!

Håller tummarna för alla er andra som lyckats och ni som försöker så länge :)

• Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2019-11-20 19:24:41 följande:

Nykär vilken chock! Tur att allt gick bra men såklart synd på vägledaren. Minns dig från förra omgången. Tänk att er kille redan är två år.

Kul ändå att ni nog vill försöka på en till.

Ja total chock verkligen...man tror man är skyddad och så ryker en äggledare hux flux :(

Ja så stor pojke nu <3

Känns spännande att nog försöka igen, men får se hur det känns om några månader när det blir mer aktuellt. Men kommer börja i god tid innan med alla tillskott isf...
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.