Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

EnLitenTrea skrev 2017-10-05 11:41:13 följande:

Hej alla,

Tack för era fina ord, nu är jag hemkommen från akuten och lyckan är stor. Fick se ett foster med tickande hjärta, jag fattar ingenting var så inställd på samma besked som o somras. Dom kunde inte förklara blödningen utan att det kan vara allt från brustet blodkärl till moderkakan ...

ska ta det lugnt nu har jag lovat mig själv

Kram på er, ska försöka få med bild

Åh vilken lycka!! Sa ju att du inte skulle ge upp hoppet <3 många kramar !
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-10-10 13:03:24 följande:

Har också läst att högt östrogen ska vara bra men blev osäker på om det kan bli för högt och störa på ngt vis....Det jag skrev om pergo och RR är att jag enbart fått hög fertilitet på monitorn när jag använt dessa, utan någon form av stimulering har jag gått från låg fertilitet till maximal direkt men alltid haft ÄL. När det står hög fertilitet, då är östrogenet högt, därav tänkte jag att det verkar som jag har väldigt långvarigt högt östrogen denna månad och som jag kan se ingen ÄL. Tänkte att det kanske kunde vara det som ställer till det men har försökt hitta ngt om det på nätet men hittar inget som säger att det skulle vara negativt med östrogen, snarare tvärtom. Hur som helst blir jag inte klok på denna månad och försöker hitta ett svar på varför ÄL troligtvis uteblivit, får fortsätta leta ute på nätet och se om jag hittar ngt :)

Jag drack mkt mindre kaffe när jag blev gravid mot vad jag gör nu. Nu kan jag säkerligen komma upp till 15 koppar en stressig dag, vilket blivit väldigt ofta de senaste månaderna. Skulle det vara så att det påverkar äggets väg till livmodern, då ligger jag nog väldigt pyrt till så det måste jag dra ner på. Hoppas det koffeinfria kaffet kommer snart, för utan kaffe kan jag bara inte vara :)

Min man är för övrigt nästan som jag, så han ska jag också försöka få över på koffeinfritt för, det kan säkert påverka simmarna.

Väntar fortfarande på att mensen kan dyka upp så jag kan börja om men icke!! Detta är den enda månaden som jag hoppas på att mensen ska komma, helt sjukt egentligen så galen man blir :)

Kaffe ska man hålla dig till 1-2 koppar per dag om man planerar eller är gravid, rökningen är ju en extrem bov med som gör det både svårare att bli gravid och behålla en graviditet, ökar risk för prematur-födsel eller tillväxthämning, simmarna blir riktigt sega. Man ska ju undvika nikotinet, så tror inte det är bra med plåster och tuggummi heller eftersom du då ändå får i dig det.

Jag har kört koffeinfritt under hela tiden vi försökt och nu som gravid, kan ta en halv kopp vanligt nån enstaka gång, dricker heller inte Cola som innehåller mycket koffein med. Tycker ICAs koffeinfria är helt ok.

Men ska bli sjukt gott med vanligt kaffe och ett glas rött vin till jul :) saknar det enormt!
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-10-10 13:15:13 följande:

Jag kollade fsh i våras men valde att inte kolla amh. Dels för att det kostade en del och dels för att jag inte kommer att göra ivf eller äggdonation eller något utöver det jag redan gör. Så på så vis håller jag med. Att äggen är rätt skruttiga vet man ju redan i vår ålder, så jag satsar på att leva hälsosamt och ta bra tillskott för att förhoppningsvis förbättra kvaliteten.

Ett lågt amh-resultat hade ändå inte fått mig att sluta försöka. Jag tror att det liksom fsh främst ger en indikation på hur man svarar på stimulering.

Vi kollade AMH, för som hon sa, är det lågt så skulle hon rekommendera ivf direkt, har man högre AMH har man ju lite längre tid på sig att själv försöka hitta guldägget, men vid ivf kan man få ut flera samtidigt och på så vis få större chans/gång. Så för mig kändes provet viktigt och det gav mig lite lugn att veta att reserven ändå var god och därför våga försöka lite till själva.
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-10-10 16:50:58 följande:

Japp, helt galet mkt kaffe blir det per dag numera, har aldrig druckit så mkt tidigare men sen missfallet blev jag helt plötsligt bara galet beroende av kaffe. Jäkla dumt men nu får det vara slut med det för jag tror säkert det kan påverka, frågan är bara om jag kan få gubben med på noterna när det gäller koffeinfritt....

Tack för tipset om citronvatten, ska genast börja med det :) Avocado däremot får jag bara inte ner, kräks direkt, så det får jag nog låta bli att testa...

Kan inte sluta med cigg utan nikotinplåster, har försökt förut och blir helt galen. Så jag får köra med det en vecka och sen trappa ner ganska fort för det är de två första veckorna som är värst för min del.

Yes, så skönt att du fått din mens nu, även om jag såklart hade önskat att du hade fått ett fett plus istället :) Min mens har inte kommit igång ännu men jag hoppas att du kanske smittar av dig till mig så jag får den under morgondagen ;) Var ju tvungen att testa med gravtest och ÄL test men inget positiv där inte.

Kommer också testa RR denna månad, om inget annat för att jag blev så mkt piggare när jag åt RR och det kan ju vara bra, särskilt när jag ska dra ner på koffeinet till minimum och inga cigg.....

Håller tummarna för att din man kan dra ner på sitt koffeinintag också och att du lyckas hålla dig borta från ciggen! Ciggen kommer bli jäkligt svårt för min del och frågan är om gubben vill se åt mig den närmaste tiden då jag brukar bli en riktig bitch

Nikotinfri elcigg?
  • Nykär15
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-11 04:53:58 följande:

Det här med tecken på ägglossning. Ska jag lita mer på sekretet eller på ÄL-test (testlagrets)?

Enligt min app ska jag ha ägglossning på lördag. Vi hade sex tidigt måndag morgon innan mannen åkte på kurs. Igår eftermiddag märkte jag att jag började få ägglossningssekret. Testade med ÄL-test. Negativt. Ingen LH-stegring. Nu när jag var upp på toaletten har jag rikligt med trådigt äggviteliknande sekret (sorry för beskrivningen) som går att dra ut i långa strängar mellan fingrarna. 

Vi har sagt att mannen ska komma hem på onsdagskvällen (det är en bit att åka med vad gör man inte ) och sova hemma om det är så att jag får ägglossning när han är borta. Annars kommer han hem sent torsdag kväll.

Vågar man lite på ÄL-testen? Hur tidigt innan ÄL kan det fertila sekretet komma? Om jag testar och får stegring imorgon lär det ju vara för sent på torsdag natt? Om jag får stegring under dagen på torsdag, är det för sent på natten då?

Om jag får äl-sekret så har det kommit ett par dagar före äl och så ska det gärna vara, för det innehåller fickor som spermierna kan ligga i och invänta ägget, så därför kommer det en tid innan. Jag har alltid litat på testerna, kört med testlagrets och fått bäst utslag på em vid 17.

Jag hade bett mannen komma hem idag och sedan kört även i morgon.
  • Nykär15
    Anonym (Erica79) skrev 2017-10-12 02:21:26 följande:

Både jag och min man har ätit zink sedan några år tillbaka. Även bra för immunförsvaret!

Jag har kört zink, magnesium, e-vitamin, folsyra och extra järn medan vi försökt och även nu som gravid :)
  • Nykär15
    5blir6 skrev 2017-10-11 22:05:30 följande:

Hej!

En 40-åring här som är lite nygammal här i gruppen. För 1,5 år sedan påbörjade vi vårt försök att få ett syskon till våra tre pojkar. Vår minsta är 9 år och vi trodde vi var klara men plötsligt så kom längtan på ett syskon. Ett halvår in i vårt lilla ?projekt? så blev jag sjuk. Nu har det gått ett år sedan dess och jag har gått igenom en tuff behandling. Under behandlingen försvann mensen och i och med det så försvann också vår dröm om ett barn till. Men i juli hände det, mensen kom tillbaka!! Förra månaden bestämde vi oss för att försöka igen. Just nu väntar jag (inte) på mensen. Har börjat tempa för att ha lite koll och enligt det så hade jag äl i lördags. Har ju inte haft koll sedan mensen kom tillbaka men jag räknar med BIM 14 dagar från i lördags, så den 21/10.

Håller tummarna för alla här!

Välkommen tillbaka! Vad skönt du är frisk igen och mensen kom tillbaka, håller tummarna för att den håller sig borta av bra anledning snart!
    Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-12 13:00:05 följande:

Vi bokade rum på ett Bed and Breakfast halvvägs mellan där han är på kurs och hemma. Mina föräldrar tog barnen över natten. Kändes lite galet att göra så men mysigt! <3 

Men vad härligt! Nu håller vi tummarna att det var ett bra initiativ :)
    smurfen 11 skrev 2017-10-12 14:42:23 följande:

Jag frågade specifikt om det på vår ivf klinik i våras, om det var bra för mannen men hon sa att det inte har nån betydelse om mannen äter det.

Min klinik sa att det var bra för rörligheten och produktionen av spermier, så olika det kan vara. Men min man slapp äta då han hade så bra spermaprov. Han är inte lätt att stoppa i piller men hade gjort det om det krävdes :)
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-10-15 21:47:52 följande:

Ska ringa honom i morgon och be honom mejla provresultaten! Så lägger jag upp här.

Wow äl+11 och du har inte testat än?? Imponerad :)

Han skrev ut Trombyl iaf. När börjar man med de? Vid plus?

Ja Trombyl börjar du med vid plus först.
  • Nykär15
    Zora skrev 2017-10-18 06:36:57 följande:

En till bild i jämförelse med ett äl test.

Jag ser absolut! Ser ut som mitt gjorde på äl+10 denna gången, kunde ana redan på äl+9, men då behövdes en lampa för att se!

Jag hade varit lite försiktig med stark fysisk träning faktiskt, har inte vågat ta några risker när jag väl lyckats få plus. Du verkar ha väldigt lätt bli gravid måste jag säga :) grattis!
  • Nykär15
    Zora skrev 2017-10-18 12:41:23 följande:
    Lätt och lätt :p Första plusset tog ett år! Men efter det verkar det ju gått lätt, även om det ju inte gått bra hittills..
    Nä men detta är väl tredje plusset tätt inpå varandra? Nej det är skit när det inte går bra...mina första två plus gick rätt fort men sen gick det ju kass båda gångerna, tog sen 8 månader få plus igen och hittills går det ju bra, men man vågar inte ta ut ett skit ändå. Håller tummarna på tredje gången gillt för dig!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.