Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

emlavinga skrev 2017-09-01 14:11:10 följande:

Hej allihopa!

Liten uppdatering från mig, är nu i v.12 och illamåendet har lättat lite och jag kan börja slappna av lite mer. Är fortfarande väldigt uppblåst, hoppas det lägger sig snart. Nästa vecka är det dags för KUB test, är ganska nervös, håller alla tummar och tår för att allt är bra.

Kul med fler plus, massor med uppmuntran och kramar till er som kämpar vidare mot ett plus. Det blir snart er tur!

Vad skönt ha kommit en bit på vägen! Har ni gjort nåt VUL tidigare?

Vi valde NIPT ist för kub som någon tipsade om, mycket säkrare resultat :)
  • Nykär15

Var hos bm idag, allt så bra ut. Magen låg strax under normalkurvan, skönt då jag trodde den skulle ligga över. HB var lite lägre på 118 så får ta en extra järn varannan dag, har ju tagit en om dagen hela tiden. Men är vegetarian så jag vet att mitt värde brukar gå ner. 

Har fått mängder med tider, förlossningen vill ha prover varannan vecka på blodtryck och urin för att jag är över 40, så från v 32 är det ett himla spring eftersom de tiderna blir utöver de jag är hos min BM. Tillväxt-UL är först v36 och sen har de även uppföljning veckan före bf på förlossningen. Stenkoll på oss lite äldre, väldigt skönt!

Sen kommer läkaren kika på hur de ska göra med min försvagade livmoder, om det blir en undersökning eller om det blir snitt...det oroar mig mycket att den är i dåligt skick då det syntes väl efter vårt MA förra sommaren...helst vill jag ju föda vaginalt, men vill inte göra det utan en undersökning och ett utlåtande, vågar INTE riskera barnets liv eller mitt...skulle livmodern brista så innebär det kanske även att det absolut är uteslutet med fler barn...och jag vill inte att den dörren stängs pga att jag prompt måste föda vaginalt...isf får det bli snitt, det som är säkrast för mig och barnet vill jag ha. 

EnLitenTrea skrev 2017-09-04 12:43:30 följande:
    Tack för tipset, ska se vilka som gör privata ul där jag bor.

Hoppas du får tag i ett tidigare så du kan stilla din oro! Hjärta

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-09-04 13:23:19 följande:

Härligt att höra att de har bra koll på gravida över 40. Måste kännas tryggt. Men vad jobbigt med försvagad livmoder, förstår absolut din oro. Men eftersom de känner till problemet kommer det säkert inte att leda till risker för dig eller barnet. Skulle själv gärna föda vaginalt igen men skulle utan problem göra snitt i stället om det fanns minsta anledning att tro att det var säkrare i mitt fall.

Ja det är tryggt att de kollar en mycket i slutet. Jag resonerar som du, vill få utrett så att liten kan komma ut på det sätt som bedöms vara säkrast. Gör de ingen utredning kommer jag slåss för snitt. Min bm vet min oro för detta och jag hoppas hon kan ordna något så jag kan känna mig lugnare. Det svåra är att de bara kan mäta hur tunn den är, det går inte bedöma hur elastisk den är. En tunn kan vara mer elastisk än en tjockare. Men en tunn i kombo med värkstimulerande är dåligt, och det fick jag sist då jag hade krystvärkar i 3,5 timmar varav sista timmen med dropp och sedan klippte de...så tror den tog extra stryk av det, och gången innan var det ju snitt...
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-09-05 09:37:45 följande:

Åh, tack för tipset!

När jag tittar på min mage nu undrar jag hur stor den kan bli? Det ser onekligen ut att vara fullt. Imorgon har jag nått den tid då mitt första tvillingpar föddes, så varje dag utöver det blir en seger för mig. Har nytt UL om en vecka, får se om jag kommer dit.

Är rejält svullen också om fötter och ben. Har inte tagit urinprov hos bm mer en en gång för flera månader sedan. Det är väl bl.a. det som kan visa på havandeskapsförgiftning om man har äggvita eller socker? Ska läsa på. Blodtrycket var bra sist iaf.Skönt för dig! Jag upplever inte att jag får extra koller för ålderns skull, utan enbart för att det är tvillingar, men det kanske är en kombination? Minns att du skrev det där om din livmoder. När kan du få göra en sådan undersökning? Det blir ju jobbigt om det blir för sent, bättre att vara förberedd i tid tänker jag.Jobbigt för dig! Hoppas ändå allt ser bra ut!

Vet inte när kollen blir, snart hoppas jag men gissar runt v 30-32.

Har bokat privat TUL med 3D den 28/9, måste se så liten växer och har det bra <3

Ang AMH tyckte jag det var skönt veta, betalade 750 kr tror jag för att ta ALLA prover, AMH, progesteron, LH, Östradiol, TSH, FSH och om det var nåt mer.

Som nån sa, högt AMH betyder inte bättre kvalité, men större chans att det finns några bra kvar i mängden än om man har ett lågt värde. Har man lågt rekommenderar de oftast ivf direkt. Jag hade 2,1 vilket var väldigt bra för min ålder.
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-09-06 11:22:30 följande:

Åh, fina Monchici:) 

Tack för alla fina ord och lyckönskningar. 

Vet inte vad jag hoppas på att det är.

Ingen erfarenhet av rester av missfall, polyper eller sammanväxningar av livmodern?! Vet bara att väntan är jobbig som tusan och så har jag ont och så får vi absolut inte bli gravida. 

Är det en polyp så kan det ju vara orsaken till mina missfall. 

Men skumt att de inte sett skuggan tidigare. 

Men om det är rester är det väl inte så bra att gå med smärtor och blödningar? 

Jobbigt att inte veta säkert innan Hysterskopin vad det är och vad de gör isf. 

inte riktigt vad jag ville nu. Ville ju räkna ner tiden till Bim. 

Fick med göra hysteroskopi förra året...fick vänta tre veckor trots kraftiga blödningar, så jag var sjukskriven.

Efter fick jag gå en månad på Femanest för att bygga upp livmoderslemhinnan igen, förbud att bli gravid...sen fick jag göra HSS (fyller livmodern med koksalt) och tittar efter ev sammanväxningar...tack och lov hade jag inga. Men väntan på nya försök blev totalt 3 månader...tid jag inte tyckte vi hade att förlora, men hade inget val heller...

Hoppas allt går bra för dig och att hysteroskopin går bra och åtgärdar det som stör <3
    Monchichi skrev 2017-09-06 09:25:04 följande:

Här är min mage, 34+3:

Underbart fin mage :)
  • Nykär15
    EnLitenTrea skrev 2017-09-05 15:09:33 följande:

Nu har jag fått tid för ett tidigare VuL på tisdag redan, fy vad nervöst. Men känns så skönt att få svar oavsett så jag slipper gå och oroa mig :)

Vad skönt! Det kommer gå bra!
    Zora skrev 2017-09-05 17:06:38 följande:

Alltså, jag måste ha Äl nu. Har neg på graviditetstest och fått pos på äl test. Det konstiga är bara att cb digital Äl test aldrig blir positivt.

Men nu har jag så vansinnigt ont att det måste varit positivt på em den 4/9. Brukar få ont vid Äl, men det här tar banne mig priset!!! Kan inte stå eller sitta :p Bild på testerna nedan. Dagens grav.test nederst.

Så länge hcg syns på sticka kan de ge falska positiva äl-test. Vet att vissa säger att man kan få äl ändå, men de läkare jag träffat säger att hcg måste under 5 innan äl kommer igång. Testlagret mäter från 25, så om det syns på test så är det nog lite högt än.

Du har inte haft några blödningar det senaste? Så smärtan inte är pga rester tänker jag...
  • Nykär15
    babba74 skrev 2017-09-06 13:32:00 följande:

Tror ni att jag kan vänta med att kontakta barnmorskan tills v12 ungefär?

Jag skulle helst vilja ha gjort NIPT först och få resultatet innan jag skriver in mig, med tanke på det negativa NIPT resultatet förra gången.. 

Jag väntade till efter NIPT, inga problem!

Tog provet v 10+2 och fick svar 11+5
    Milou3 skrev 2017-09-06 13:33:44 följande:

Man kan väl göra nipt redan V.10?

Tar upp till två veckor att få svar, så då hamnar man i v 12 :)
  • Nykär15
    babba74 skrev 2017-09-06 13:45:56 följande:

Så bra, då gör jag nog också det.

De kollar ju typ bara hb och blodtryck innan, och hälsosamtal...som man hört några ggr nu...gick utmärkt komma sent, mitt första var v 12+2
  • Nykär15
    EnLitenTrea skrev 2017-09-06 17:27:05 följande:

Babba74 får du detta test eller får ni betala själv?

Vi blir erbjudna Kub och om dåligt resultat får man göra Nipt. Men Kuben görs ju i v 12 och Nipt v 10 så jag förstår inte riktigt varför dom gör så?? Vet ni?

Man kan göra NIPT efter kub, men om man vill ha det tidigt så kan man göra privat från 10+. Att de erbjuder efter är ju om man fick dåligt resultat. Hoppas de snart helt ersätter kub med NIPT.
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-09-06 19:02:06 följande:

Okej, läkaren sa att han inte visste vad skuggan var som jag skrev ovan så antar att de kollar efter sammanväxningar direkt när jag ändå är sövd då det var en av de saker han trodde det kunde vara. Är det rester så skrapar de direkt, är det polyp så tar de den och skickar på analys och om det är sammanväxningar har jag ingen aning om vad som görs. 

jag har småblött 2 ggr efter sista mensen så inga illblödningar. Det är smärtan som är värst. Trodde faktiskt det var en stor cysta igen. Men har fått citodon så jag slipper ha ont medans jag väntar.. 

Jag är hemma just nu ändå..

fortf nedstämd efter sista skrapningen med medföljande känslobryt. 

Så nu är det bara att vänta. Hade du ont efteråt? 

Sammanväxningar kan de ta bort under hysteroskopi, gissar du sen ev får gå på Femanest om det skulle vara det, den bygger upp riktigt tjock slemhinna fortare efter ett ingrepp för att förhindra sammanväxningar vid läkningen, är starkt östrogen.

Efter hysteroskopin mådde jag äntligen bra och slapp störtblödningar. Var sjukskriven en vecka efter den...var totalt hemma 2 månader från att jag födde ut vårt MA, sen blev skrapad efter två veckor och till slut även hysteroskopi...sånt jävla mörkt hål har jag aldrig vart i innan, apatisk, ledsen...fy. Hoppas du snart får må bra igen <3
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.