Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Monchichi skrev 2017-04-30 15:51:29 följande:

Too tiki: Hur känns det för dig? När flyttar ni?

Har idag haft kraftig molande värk i tjejmagen. Beror troligtvis på att jag tagit mer kräm denna månad, precis lika illa som det blev första månaden med Pergo för min del. Jag tog lika mkt kräm förra månad fast inte direkt, så jag vet inte om det kanske hade varit bättre att öka mängden successivt, eller om jag helt enkelt har mer progesteron i kroppen av mig själv denna månad. Är bara på ÄL + 4 så något annat kan det knappast vara.

Vi startar flytten om 2 1/2 v om allt går som vi tänkt oss. Sen kommer vi försöka bli klara med allt måndag 15 maj för då börjar jag på min nya arbetsplats. Tror vi ligger bra till för så gott som allt är klart redan nu.

Hur går det för dig?

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-04-30 20:10:04 följande:
    Vi kommer göra NIPT (under förutsättning att det är ett foster). Vill inte göra något som innebär minsta lilla missfallsrisk. NIPT ska ge 99,9% säkerhet på de vanligaste trisomierna samt analys av könskromosomer som även det kan vissa på ett par ytterligare syndrom... dyrt men innebär inga risker.
    Just det ja. NIPT hette det jag tänker göra, blandade ihop det med KUB. Vet du vad det kostar?
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-04-30 21:46:47 följande:
    Too tiki skrev 2017-04-30 20:27:46 följande:

Just det ja. NIPT hette det jag tänker göra, blandade ihop det med KUB. Vet du vad det kostar?

Kostar 6900 kr där vi kommer göra det.

Sist dog liten i v 13, så kommer göra ett ul med efter den veckan för o kolla. Provet går ta från v 10+
    Helt klart värt pengarna, vågar inte riskera något om vi väl kommer så långt....
  • Too tiki
    annabellelee skrev 2017-05-01 16:46:50 följande:

Kan jag hoppa in i tråden? Jag är 38 och har en son , men vill gärna ha ett syskon till honom.

Mannen är av attityden att går det så går det, vilket jag tycker är lite frustrerande. Han vill inte hålla koll på Äl och sånt utan menar att det löser sig nog ändå, och 38 är väl ingen ålder, han känner flera som blev gravida efter 40... jag är lite mer orolig, men kan som sagt inte riktigt prata med honom om det, så det hade varit skönt att prata av sig här. 

Välkommen :)

Vi var väl av den åsikten att kommer det så kommer det men det var nog mest för att vi trodde att det ändå skulle gå. Nu när drygt två år gått och vi fortfarande inte lyckats fullt ut har både jag och min man börjat äta tillskott od. ngt jag tror är viktigt, för en del, om man inte äter väldigt allsidig och näringsrik kost.
    Jag tyckte ändå vi åt bra, det enda vi inte äter mkt av är fisk, men det visade sig att jag tex har brist på D-vit och det är viktigt för fertiliteten. Sen har jag andra problem också iom att jag opererat bort sköldkörtel och mina bisköldkörtlar blev förstörda under operation så jag har haft fullt upp med att få alla prover att bli bra det senare året.
    Jag brukar rekommendera alla att kolla upp D-vit och TSH om de önskar bli gravida för det är viktigt att man har koll på dessa prover då ffa högt TSH minskar chansen att bli gravid och skulle man ändå bli gravid, då är missfallsrisken stor. D-vit påverkar bara fertilitet vad jag vet men det räcker ju som ytterligare ett hinder till i vår ålder. Nu äter jag multivitamin och extra av, e, c, d, b-vitamin, folsyra, q10 och järn.

Vad det gäller koll på ÄL så testar jag och tempar men brukar inte tala om det för min man när ÄL är för då får han prestationsångest. Nu tajmar vi väl in ÄL bra ändå iom att vi försöker ha samlag varannan dag. Har man samlag varannan dag så ska man inte behöva hålla på med en massa testar för det finns ju alltid simmare på plats. Meeen, jag lite av ett kontrollfreak så jag behöver det, för min man är det som sagt tvärtom :) 

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-05-01 09:08:06 följande:
    Det låter skönt för er med flytten att allt känns lugnt, och 2 veckor går fort, snart är ni på plats. Flytt är ju alltid ett projekt i sig så det blir väl bra att lägga bakom sig. Spännande med nytt jobb. Vad jobbar du med?

Tack, jag mår ganska bra nu. Känner inget av sticket som jag gjorde första dagen efter (som blåmärke kändes det utanpå), men tar det fortfarande lite lugnare, inga lyft av minstingen och har inte tränat något än heller. Idag ska jag dock ut och gå lite med tvillingarna i skogen, men det blir inte allt för ansträngande. Läkaren sa lyft inte tungt samma dag, men jag har tagit det säkra före det osäkra och utökat restriktionerna några dagar.
    Milou3 skrev 2017-05-01 08:30:59 följande:

Hörni, det här med zink ...

Min sambo tycker vitamintillskott och dylikt är "onödigt" men åt RR med mig för han också mådde bra av de.

Vi fick ju nyss reda på att hans syster (42 år) med man (50år) blivit gravida. Och drygt en månad innan de blev gravida var vi och hälsade på dem och de bjöd på väldigt mycket ostron. Vi åt inte så mycket men systerns man åt sjukt mycket. Och det är ju mycket zink i ostron!

Nämnde det för min sambo i går och strax efter tog han en zinktablett!! :) hurra hoppas han ger zink ett försök nu för jag tror faktiskt att han kanske har brist på det! Iom måttligt sexintresse. Han har även ganska mycket problem med magen och klagar en del på ledvärk.

Vad äter era män för att hjälpa fertiliteten på traven?

Äter själv en multivitamin, b-vitamin, d-vitamindroppar, 2msk vetegroddsolja per dag ( innehåller omega och e-vitamin samt RR. Bör jag ta en extra zink?

Ska även försöka sluta med kaffe helt. Såå svårt bara.

Kan inte mycket om det här med extra vitamintillskott, tyvärr, men det finns ju flera här som har stenkoll. Har inte tagit något, inte sambon heller. Nu äter jag dock järntabletter efter ordination från bm.

Angående moderkaksprov, NIPT, KUB: Jag tror mig ha läst att moderkaksprov har något högre risk än fvp, men man kanske får ut mer information? Vet du Betty20 varför det rekommenderades?Det finns mycket bra analysmetoder med NIPT även för tvillingar, om du skulle bära på det. Men beroende på var proven skickas för analys får man tydligen mer eller mindre tillförlitlig information. Den mottagning jag funderade på i Sthlm skickade sina prover till London, vilka tydligen hade "mest" erfarenhet (enligt labchefen vi/min bm kontaktade under mitt besök), har jobbat längst med denna typ av analyser.

Jag arbetar som Webdesigner och iom flytten finns det lite fler jobb att välja på än här i Jämtland :)

Skönt att det känns bättre för dig nu men du gör klokt i att fortsatt ta det lugnt :)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-05-02 09:37:38 följande:

Nä så känner jag med...och KUB känns ju inte lika tillförlitligt som NIPT och efter upplevelsen sist på KUB så vill jag inte dit igen. 

Ursäkta mitt sporadiska skrivande i helgen, men vart iväg och campat och skriver inte gärna så långt från telefonen, får ont i fingrarna då Glad

Här närmar sig VUL med stormsteg...livrädd. I övermorgon ska vi dit kl 10. 

Kläderna spänner nu, så har inte mycket som sitter bekvämt eller som döljer min svullna mage. Har beställt lite leggings iaf, men vill inte köpa en massa innan jag vet nåt...

Skriver inte gärna på mobilen heller utan föredrar datorn :)

Håller tummarna för er på onsdag, förstår att du är livrädd med tanke på vad du varit med om Hjärta Många styrkekramar till dig från mig!Hjärta

Igår fick jag en stickande känsla i magen och jag hoppas ju såklart att det kan vara ägget som fäste som jag kände. Är på ÄL +6 idag och idag gick tempen ner vilket kanske kan vara en sk implantationdipp. Återstår att se om tempen går upp imorgon igen, gör det inte det kan jag nog glömma att det tagit sig denna månad, snarare mens som är på G istället då min temp kan börja gå ner ett par dgr före mens...

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-05-02 10:09:46 följande:
    När är det du flyttar ner nu igen? Kul du kommer till Västkusten Glad
    Vi börjar flytta helgen den 13-14 och allt inkl. städning ska vara klart helgen efter. Om jag är gravid kommer jag åka ner den 12:e för jag vill undvika lyft då jag börjat blöda tidigt i graviditet och det har startat när jag har just lyft saker. Så är jag gravid åker jag ner den 12:e med husbilen, sen på måndagen åker vi tillbaks igen och börjar städa....
    Det sistnämnda är inget jag ser fram emot men det ska bli så skönt att få allt klart och så ser jag fram emot att komma till Västkusten igen för här kan kännas lite väl ödsligt ibland för mig som gillar när det händer saker :)
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-05-02 10:26:45 följande:
    Håller tummarna att den går upp igen då! Imponerad av er som orkar tempa...känns alldeles för krångligt för min del, och jag skulle nog analysera sönder mig hahaha. 
    Funderar allvarligt att skippa tempningen nästa månad. Eller jag tempar väl tills jag vet att ÄL har varit så jag kan börja smörja, sen får det nog vara för jag blir skitstressad om den inte gör som jag vill Bävar redan för morgondagen.....Skrikandes
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-05-02 10:40:01 följande:

Kan ni inte ta flyttstäd så ni slipper åka tillbaka? Med RUT blir det inte så dyrt. Det är guld värt, lovar!

Too tiki skrev 2017-05-02 10:36:36 följande:
    Funderar allvarligt att skippa tempningen nästa månad. Eller jag tempar väl tills jag vet att ÄL har varit så jag kan börja smörja, sen får det nog vara för jag blir skitstressad om den inte gör som jag vill Bävar redan för morgondagen.....Skrikandes

Skippa tempa i morgon då, och lev på hoppet i stället ! Glad

Ska kolla upp flyttstäd för det låter lockande att slippa skiten OCH åka tillbaks när man bara vill börja installera sig på det nya stället :)

Njaaa, jag kollar nog tempen imorgon också el. kanske fram till jag börjar gravtesta för annars blir jag nog galen  

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-05-02 11:00:40 följande:
    Ja skippa att tempa! Kollat in rätt många gravidkurvor och de flesta får en dipp på 5-8 dagen. Jag kommer inte köra på temp heller denna gång efter äl.

Spännande!! Om 4-5 dagar kan du börja testa :)

Jo många får ju en implantationsdipp och det är det jag hoppas på nu. Måste däremot tempa till jag i varje fall börjar gravtesta för att se om tempen går upp igen, annars kommer jag inte få en lugn stund om jag känner mig själv rätt :)

Om jag nu inte blir gravid denna månad kommer jag bara testa fram tills jag vet att ÄL varit för jag tycker det bara blir mer och mer stressande när man ser att tempen hoppar upp och ner...

Jaaa, ska bli så skönt att få börja testa för resan fram till testdag gör mig superstressad Foten i munnenTyst Mår lite illa för tillfället , kan alltid hoppas att det är ett positivt illamående :)

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.