annabellelee skrev 2017-05-01 16:46:50 följande:
Kan jag hoppa in i tråden? Jag är 38 och har en son , men vill gärna ha ett syskon till honom.
Mannen är av attityden att går det så går det, vilket jag tycker är lite frustrerande. Han vill inte hålla koll på Äl och sånt utan menar att det löser sig nog ändå, och 38 är väl ingen ålder, han känner flera som blev gravida efter 40... jag är lite mer orolig, men kan som sagt inte riktigt prata med honom om det, så det hade varit skönt att prata av sig här.
Välkommen :)
Vi var väl av den åsikten att kommer det så kommer det men det var nog mest för att vi trodde att det ändå skulle gå. Nu när drygt två år gått och vi fortfarande inte lyckats fullt ut har både jag och min man börjat äta tillskott od. ngt jag tror är viktigt, för en del, om man inte äter väldigt allsidig och näringsrik kost.
Jag tyckte ändå vi åt bra, det enda vi inte äter mkt av är fisk, men det visade sig att jag tex har brist på D-vit och det är viktigt för fertiliteten. Sen har jag andra problem också iom att jag opererat bort sköldkörtel och mina bisköldkörtlar blev förstörda under operation så jag har haft fullt upp med att få alla prover att bli bra det senare året.
Jag brukar rekommendera alla att kolla upp D-vit och TSH om de önskar bli gravida för det är viktigt att man har koll på dessa prover då ffa högt TSH minskar chansen att bli gravid och skulle man ändå bli gravid, då är missfallsrisken stor. D-vit påverkar bara fertilitet vad jag vet men det räcker ju som ytterligare ett hinder till i vår ålder. Nu äter jag multivitamin och extra av, e, c, d, b-vitamin, folsyra, q10 och järn.
Vad det gäller koll på ÄL så testar jag och tempar men brukar inte tala om det för min man när ÄL är för då får han prestationsångest. Nu tajmar vi väl in ÄL bra ändå iom att vi försöker ha samlag varannan dag. Har man samlag varannan dag så ska man inte behöva hålla på med en massa testar för det finns ju alltid simmare på plats. Meeen, jag lite av ett kontrollfreak så jag behöver det, för min man är det som sagt tvärtom :)